سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

دو روز تا برگزاری یازدهمین جشنواره شعر و داستان سوره؛

لزوم تشكیل دبیرخانه های دائمی جشنواره ها

ایبد داور بخش داستان كوتاه كودك و نوجوان جشنواره سوره بر لزوم تشكیل دبیرخانه های دائمی جشنواره ها برای حمایت از استعدادهای جوان تایید كرد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران و به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری، طاهره ایبد به ضرورت برگزاری جشنواره های ادبی منوط به نداشتن نگاه مقطعی به آن اشاره كرد و بیان داشت: معتقدم جشنواره ها می توانند اثر گذار باشند اگر سیاست های كلانی برای آنها در نظر گرفته شده باشد به این شكل كه دبیرخانه های دائمی برای حمایت از استعدادهای كشف شده و حمایت از آنها تاسیس شود نه اینكه جشنواره با صرف بودجه های كلان با انتخاب افراد برگزیده و اهدای جوایزبه كار خود پایان دهد. اگر هدف در برگزاری جشنواره ها ی ادبی كشف و پرورش استعدادها باشد، می توان آن را موثر قلمداد كرد.   
این داستان نویس آثار رسیده به جشنواره سوره در بخش داستان  كوتاه و نوجوان را زیاد و كیفیت آنها را متفاوت دانست و گفت: كارهای ضعیف و در عین حال كارهای خیلی خوب و قوی كه من را شگفت زده كند در میان داستان های ارسالی دیدم. آثار خوب رسیده نشان دهنده تسلط نویسندگان به ادبیات و شناخت آنها به مقوله داستان نویسی دارد.

وی سوژه های عمدتا تكراری و نبود زاویه دید جدید نویسندگان را از ایرادات وارد به آثار در بخش داستان كوتاه كودك و نوجوان جشنواره خواند و افزود: نگاه اكثر نویسندگان به یك موضوع واحد بود. برای نویسندگان تازه كار بایستی زیرشاخه های موضوعات تعریف شود تا با ذهن باز اثر بیافرینند. متاسفانه در جشنواره نگاه كلیشه ای به سراغ كسانی كه می خواهند در آن جشنواره شركت كنند، می آید و در جشنواره سوره هم نگاه شعاری در كارها دیده می شد به عنوان مثال اینكه یك طرف سفید مطلق و یك طرف سیاه مطلق است و فضای خاكستری دیده نمی شود.

این نویسنده كشورمان در خصوص جایگاه فعلی ادبیات كودك و نوجوان در ساختار كلی ادبیات گفت: باید ببینیم جایگاه ادبیات كودك در كجا قرار دارد و چه نقشی در زیر ساخت های هویتی كشور ایفا می كند. ادبیات كودك در كشور جای خود را پیدا نكرده است مثلا در جشنواره های ادبی ، ادبیات كودك و نوجوان در حاشیه قرار دارد.

وی به نقش موثر ادبیات كودكان و نوجوانان بر روی مخاطبشان اشاره كرد و افزود: ادبیات كودك می تواند بر مخاطب خود تاثیر گذار باشد زیرا شخصیت كودك هنوز شكل نگرفته است. در كشورهای پیشرفته با سیاست های كلان در این زمینه بسیارفعالیت می كنند اما در جامعه ما كودك و نوجوان به شكل انسان كامل دیده نمی شود به این معنی كه این فرد برای خود نگاه و تفكر خاص خود را دارد و باید برای آن ارزش قائل شد.

این داستان نویس كودك و نوجوان ادامه داد: در جشنواره ها می بینیم كه هرچه از حوزه بزرگسال به سوی گروههای سنی پایین تر می آییم از میزان جوایز كاسته می شود در صورتی كه كار كردن برای این گروه سنی بسیار سخت است./ي2
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.