سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

كاخ گلستان معرف دوران تحول در معماري ايراني است

معماري كاخ گلستان معرف دوران تحول در معماري ايراني بوده زماني كه معماري ايران تحت تاثير مراودات سياسي و فرهنگي با كشورهاي اروپايي قرار گرفته است.

"سيدعليرضا قهاري" رئيس انجمن مفاخر معماري ايران به خبرنگار حوزه ميراث‌فرهنگي باشگاه خبرنگاران گفت: در دوم تير سال جاري كاخ گلستان در فهرست آثار ميراث‌جهاني به ثبت رسيد.
وي افزود: از 37 سال پيش تاكنون 16 اثر ايراني در اين فهرست جاي گرفته‌اند.

"قهاري" تصريح كرد: مجموعه كاخ گلستان كه شامل يك باغ تاريخي و چندين كاخ و تالار سلطنتي است از دو منظر حائز اهميت بوده نخست آنكه معماري ان معرف دوران تحول در معماري ايراني است دوراني كه معماري ايران تحت تاثير مرودات سياسي، تجاري و فرهنگي با كشورهاي اروپايي قرار گرفت و با معماري نئوكلاسيك اروپا درآميخت  و از آن پس  شاهد جديدي در معماري ايراني بوديم.

رئيس انجمن مفاخر معماري اريان بيان كرد: كاخ گلستان داراي مجموعه بزرگي از نفايس فرهنگي تاريخي ايران و جهان بوده همين موره باعث تمايز با 15 اثر ديگر ايراني كه در فهرست نيراث جهاني ثبت شده است.

وي اظهار داشت: مهمترين نفايس موجود در كاخ گلستان كتابخانه بيوتات سلطنتي بوده كه هسته اصلي آن را كتابهايي تشكيل مي‌دهد بدست آوردن است و بعدها در دوره قاجار كتاب‌هاي نفيس ديگري به آن افزوده شده‌اند.

"قهاري" ادامه داد: آلبوم خانه سلطنتي كه 42 هزار و 500 قطعه عكس تاريخي و چند هزار نگاتيو شيشه‌اي از دوره قاجار را در خود جاي داده است هزاران برگ از نكاتبات ومراسلات سياسي دهها تابلوي نقتشي از بزرگترين نقاشان ايراني و اروپايي در سده نوزدهم و بيستم ميلادي و نيز هداياي نفيسي كه از سوي سران ديگر كشورها مانند ناپلون بناپارت، ملكه ويكتوريا و تزارهاي روسي به شاهان قاجار اهدا شده قسمتي از نفايس موجود در مجموعه كاخ گلستان است.
گفتني است: انجمن مفاخر معماري ايران در نود و چهارمين گفتمان هنر و معماري كه به مناسبت گراميداشت ثبت جهاني كاخ گلستان 23 مرداد در موزه هنرهاي ديني امام علي(ع) برگزار مي‌شود به كاخ گلستان مي‌پردازد./ص

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.