معماری یکی از عینی ترین و تاثیر گذارترین مظاهر فرهنگ و تمدن هر کشوری است.

سید علیرضا قهاری رئیس انجمن مفاخر معماری ایران به خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: معماری یکی از عینی ترین و تاثیر گذارترین مظاهر فرهنگ و تمدن است یک اثر معمارانه گاها جلوه ای از قرن ها فرهنگ و اندیشه یک ملت را به نمایش می گذارد.
وی افزود: دریافت ارزش های فضایی در دوره های مختلف تاریخی می توان تعبیر صحیح هر پدیده را در موضع درست آن بدست آورد.
قهاری تصریح کرد: با شناخت ارتباط تنگاتنگ معماری و تاریخ فرهنگی می توان به مفاهیم زمان مکان و استان به عنوان ارکان اصلی تاریخ پی برد.
رئیس انجمن مفاخر معماری ایرانی بیان کرد: کمتر رشته ای همانند معماری بوده که در دوره ای چنین طولانی گنجینه ای از شواهد مدارک را در زمینه تحقیق تاریخ و فرهنگ ارائه داده باشد.
وی اظهار داشت: پرسش از چیستی تاریخ فرهنگی و ارتباط آن با معماری پاسخ های متعدد و گسترده ای را در پی دارد چرا که هم تاریخ گسترده وسیعی از مباحث را در ذات خود پرورش می دهد و هم معماری با وجود متعدد و پیچیده ای تعریف می شود.
قهاری بیان کرد: ورود به این مباحث با توجه به گستردگی و پیچیدگی آنها تاکنون به گونه ای بوده که حتی محققان و مورخان با وجود دسترسی به انواع منابع و تحقیقات از پرداختن به آن ویژه از جنبه های روش شناسی به صورت جامع پرهیز کرده اند.
رئیس انجمن مفاخر معماری ایران عنوان کرد: در ایران مطالعه و بررسی تاریخ از منظر فرهنگ توسط پژوهشگران و نویسندگان بیشتر با رویکرد مطالعات اجتماعی سیاسی صورت گرفته و در میان آن به فضای ساخته شده و معماری گهگاهی اشاره هایی داشته است.
وی افزود: امروز مطالعات تاریخ فرهنگی در ارتباط با معماری مورد استقبال صاحب نظران تاریخ و معماری بوده تلاش در راستای استقلال فرهنگی و نیز توجه به تمامی مظاهر فرهنگی گذشته که قابلیت بیشتری برای آمیختن با نیازهای عصر حاضر را دارند بیش از پیش اهمیت این مطالعات و پژوهش ها را نشان می دهد.
قهاری تصریح کرد: جایگاه سرزمین ایران از نظر میراث فرهنگی به ویژه معماری ارزشمند آن قابل تامل است.
وی افزود: نگاه به گذشته و شناخت و معرفی آن برای ملت هایی با تمدن برجسته نه تنها در راستای استمرار حیات فرهنگی ملت اهمیت بیشتری می یابد بلکه روش های دقیق تر و حساب شده تری را نیز برای معرفی آن می طلبد./فل
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.