سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در گفتگو با باشگاه خبرنگاران بررسي شد

آيا ايران مي‌تواند از دولت‌مردان آمريكا شکايت کند؟

يک حقوقدان بين‌المللي در خصوص امکان طرح شکايت کشورمان عليه دولت‌مردان آمريکايي در محاکم قضايي بين‌المللي به علت اتهام‌زني‌هاي واهي در خصوص برنامه هسته‌اي گفت: محکوميت‌ها و فشارهاي اعمال شده بر كشورمان و ساير كشورهاي تحت تحريم استكبار جهاني با استفاده از ابزار سياسي دنبال مي‌شود و اين تحريم‌ها وجاهت قانوني و حقوقي ندارد.

"يدالله عسگري" در گفتگو با خبرنگار حقوقي قضايي باشگاه خبرنگاران، در خصوص امکان طرح شکايت کشورمان عليه دولت‌مردان آمريکايي در محاکم قضايي بين‌المللي به علت اتهام‌زني‌هاي واهي در خصوص برنامه هسته‌اي بدون برخورداري از پشتوانه قانوني و مستندات لازم، اظهار داشت: از جنبه عملي چنين کاري غير ممکن است اگرچه عده‌اي از ديدگاه تئوري بسيار راغب به طرح مسائل در اين رابطه هستند.

وي ادامه داد: به چند دليل امکان پيگيري شکايت از سران آمريکا در محاکم جهاني وجود ندارد؛ سران کشورها در حال حاضر از نظر حقوق بين‌الملل مصونيت داشته و نمي‌توان آنها را مورد تعقيب قرار داد.

اين حقوقدان بين‌المللي افزود: نكته ديگر اين كه در حال حاضر در جامعه بين‌الملل مرجعي وجود ندارد که صلاحيت رسيدگي به موضوعاتي از اين دست را داشته باشد و آنچه در حال حاضر وجود دارد ديوان بين‌المللي دادگستري است.

عسگري تصريح کرد: اين ديوان از يک سو تنها صلاحيت رسيدگي به دعاوي حقوقي کشورها و دولت‌ها را عليه يکديگر دارد، اما صلاحيت رسيدگي به شکايت دولت‌ها عليه سران ساير کشورها را ندارد.

وي ادامه داد: از سوي ديگر صلاحيت اين ديوان منوط به خواست کشورهاست تا اختلافات ميان آنها در اين ديوان مورد رسيدگي قرار گيرد و چنانچه اين رضايت از سوي هر دو کشور احراز نشود، اين ديوان صلاحيت رسيدگي را نخواهد داشت.

اين حقوقدان بين‌المللي تصريح کرد: براي پيگيري تخلفات و سوء استفاده سران کشورها از جايگاه و موقعيت خود و وارد کردن خسارت به ساير کشورها و ملت‌ها موانع بسياري وجود دارد كه عملا اين مساله را غير ممكن مي‌كند.

عسگري در پايان خاطرنشان کرد: محکوميت‌ها و فشارهاي اعمال شده بر كشورمان و ساير كشورهاي تحت تحريم استكبار جهاني با استفاده از ابزار سياسي دنبال مي‌شود و اين تحريم‌ها وجاهت قانوني و حقوقي ندارد.

انتهاي پيام/
برچسب ها: شکایت ، دعاوی ، ایران ، آمریکا
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.