تحلیلگران بر این باورند حضور "ولادیمیر پوتین" رییس جمهوری روسیه در تهران و دیدار وی با "روحانی" رییس جمهور جدید ایران را می توان مقدمه تحقق گامی بزرگ در پیشرفت برنامه هسته ای جمهوری اسلامی دانست .

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه تحلیلی هریتیج ؛ "حسن روحانی" رییس جمهور جدید ایران از نخستین روزهای تبلیغات انتخاباتی خود با شعار "اعتدال" وارد کارزارهای سیاسی شده است . این شعار امیدهایی در میان کشورهای غربی مذاکره کننده با تهران درباره برنامه هسته ای ایران ایجاد کرد که می تواند نتایجی مفید دراین مذاکرات ایجاد نماید . 

برخی از این کشورهای غربی تصور می کنند شعار "اعتدال" روحانی به معنای عقب نشینی تهران از مواضع هسته ای خود است . این در حالی است که رییس جمهور جدید ایران نیز همانند " محمود احمدی نژاد" بر حق مسلم جمهوری اسلامی برای دستیابی به انرژی صلح آمیز هسته ای تاکید کرده است . وی در آخرین مصاحبه مطبوعاتی خود به کشورهای غربی هشدار داد با ملت ایران باید با زبان "تکریم" سخن بگویند نه تهدید . 

واشنگتن نیز با همین تصور از ماهها پیش با روشهای مختلف از برگزاری مذاکره مستقیم با مقامات ایرانی استقبال کرده است . نظام تهران در عین حال رفع تحریم و عدم استفاده از زبان تهدید و فشار را علیه ملت ایران یکی از اصول اولیه برای آغاز مذاکرات مستقیم با واشنگتن می داند . این در حالی است که کاخ سفید همچنان به سیاست خصمانه خودادامه داده و بار دیگر تحریم هایی جدید علیه "جمهوری اسلامی ایران" را اعمال کرده است . 

در ادامه این مقاله آمده است : واشنگتن به وضوح معترف است روند وضعیت ایران در داخل ، منطقه و جهان پیشرونده بوده است . قدرت جمهوری اسلامی از یک سال پیش تاکنون در تمامی جهات در خاورمیانه و دنیا افزایش داشته است . همین نکته موجب می شود ایالات متحده و هم پیمان دیرینه آن ، رژیم صهیونیستی وادار شود با احتیاط بیشتری درباره گزینه نظامی یا تهدید علیه ایران استفاده کنند . 

ایران و کشورهای 5+1 دیدارهای فراوانی با یکدیگر داشته و مذاکراتی نیز انجام داده اند . آخرین مورد آن ماه فوریه و در قزاقستان بود که همانند دیگر نشست ها بدون نتیجه چندان چشمگیری به پایان رسید . اما اکنون و به پیش بینی بساری از کارشناسان می توان امیدوار بود که قدرت های غربی از موضع زورگویانه خود پایین آمده و حاضر شوند "جمهوری اسلامی ایران" را بعنوان یکی از کشورهای برتر در زمینه هسته ای به رسمیت بشناسند . 

به گزارش یکی از شبکه های تلویزیونی روسیه ، یکی از اهداف سفر "ولادیمیر پوتین" به تهران نیز گفتگو با مقامات هسته ای ایرانی برای حصول نتیجه ای مناسب از مذاکره با کشورهای غربی می باشد . پوتین امیدوار است بتواند نقشی میانجی در این میان ایفا کرده و پایانی برای مذاکرات طولانی مدت تهران با کشورهای 5+1 ایجاد نماید .

بعلاوه مسکو خواستار فروش تولیدات نظامی و جنگی خود به تهران است . یک یاز این تولیدات سیستم های دفاع هوایی اس 300 روسی است که از سوی ایران خریداری شده اما هنوز به این کشور منتقل نشده است . روسیه تلاش می کند با رفع تحریم های آمریکا علیه ایران مسیر تبادلات ارزی خود با جمهوری اسلامی را نیز هموارتر نماید . 

به اذعان دولت آمریکا تحریم هایی که کشورهای غربی علیه تهران طی سالهای اخیر اعمال کرده اند شدیدترین و بی رحمانه ترین دور از تحریم ها علیه کشوری در طول تاریخ بوده است . با این حال ایران همچنان بر حق خود برای دستیابی به انرژی صلح آمیز هسته ای تاکید داشته و معتقد است تحریم ها گرچه فشارهایی موقتی بر کشور وارد می کند اما در نهایت موجب ابتکار ، استقلال و خودکفایی داخلی کشور در تولید کالا و ارائه خدمات در موارد مختلف بخصوص هسته ای می گردد . 

پاتریک ونترل ، سخنگوی دولت آمریکا پس از اظهارات میانجی گرایانه "نوری مالکی" نخست وزیر عراق برای بازگشت تهران و واشنگتنبه میز مذاکرات مستقیم ، گفت : " کاخ سفید خواستار مذاکره مستقیم با جمهوری اسلامی ایران است و تمایل داریم از این طریق اختلافات هسته ای خود با تهران را حل و فصل کنیم . " این اظهارات در حالی بیان می شود که همزمان تحریم ها و تهدیدات عملی توسط آمریکا و علیه ایران اعمال می شود . 

با این حال واشنگتن انتظار دارد تهران به این رفتار دوگانه و ریاکارانه پاسخ مثبت داده و به مذاکره مستقیم با این کشور برگردد . بدیهی است رفع برخی از تحریم ها و عدم استفاده مقامات آمریکایی از زبان تهدید علیه ملت ایران را می توان یکی از مقدمات آعاز گفتگوهای مستقیم دانست که باید از سوی آمریکا انجام گیرد . "حسن روحانی" رییس جمهور جدید ایران نیز در جدیدترین کنفرانس مطبوعاتی خود به این نکته اشاره کرده و خواستار استفاده آمریکا از زبان "تکریم" در قبال ایرانیان شده و نه تحریم و تهدید . 

در انتهای این مقاله آمده است : "بنیامین نتانیاهو" نخست وزیر رژیم صهیونیستی پس از پیروزی "روحانی" بعنوان رییس جمهور ایران ابراز داشت که سیاست های کلی جمهوری اسلامی در قبال کشورهای جهان چندان تغییری نخواهد کرد و باید همچنان منتظر اظهارات و اقدامت ضدصهونیستی مقامات این کشور بود . یکی از اهدافی که "جان کری" بعنوان واسطه در مذاکرات سازش اسرائیل و فلسطین دنبال می کند نیز همین موضوع است : با سازش این دو طرف حمایت ایران از ملت مظلوم فلسطین و بالتبع آن دشمنی خصمانه با رژیم اسرائیل کاهش یابد . 
برچسب ها: پوتین ، دیدار ، هسته ای
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار