سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شیر مادر ترکیب کاملی برای نیازهای تغذیه‌ای نوزاد است

شیر مادر یک ترکیب کامل برای برآورده ساختن نیازهای تغذیه‌ای به‌منظور رشد، نمو و سلامت نوزاد است.

به گزارش گروه علمي باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا؛ کارشناس مسئول واحد بهبود تغذیه دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی نیشابور گفت: عناصر ضد التهاب موجود در شیر مادر، آنتی اکسیدان‌ها، هورمون‌ها و فاکتورهای رشد که دارای اثرات بیولوژیک مرتبط با نمو، تنظیمات متابولیکی و پاتوژنوزیس هستند در شیر مادر پیدا می‌شوند.

لیلا شورورزی افزود: این ترکیبات سبب اثرات محافظتی شیر مادر در برابر بیماری‌های عفونی، اختلالات آلرژیک، بیماری‌های مزمن و اختلالات ایمنی می‌شود.

کارشناس مسئول واحد بهبود تغذیه دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی نیشابور ادامه داد: تغذیه مطلق با شیر مادر تا شش ماهگی، تمام نیازهای کودک را برآورده می‌سازد به استثنای ویتامین D که باید به نوزادان داده شود.

شورورزی اظهار داشت: در کودکانی که برای مدت شش ماه از شیر مادر به شکل کامل و انحصاری استفاده کرده‌اند در مقایسه با کودکانی که اصلا از شیر مادر استفاده نکرده‌اند میزان ضریب هوشی تا شش سالگی سه و 56 صدم بالاتر است  وی بیان داشت: تغذیه با شیر مادر می‌تواند از طریق تنظیم و تعدیل انرژی دریافتی از بروز خطر افزایش وزن نوزاد در دوران کودکی و بزرگسالی بکاهد.

این کارشناس مسئول تغذیه عنوان کرد: اثرات حفاظتی شیر مادر در مقابل بیماری‌های ویروسی مختلف، عفونت، واکنش‌های آلرژیک، بیماری‌های گوارش، عفونت دستگاه تنفسی تحتانی، عفونت گوش و آسم به اثبات رسیده است.

شورورزی بیان داشت: شیردهی برای مادر نیز دارای مزایایی مانند افزایش میزان انقباضات جمع کننده رحمی بعد از تولد نوزاد و کاهش خطر خونریزی‌های بعد از زایمان، کاهش ریسک سرطان پستان، کاهش احتمالی خطر شکستگی ستون فقرات و لگن در دوران بعد از یائسگی و کاهش احتمال باروری است.

وی گفت: در شش ماه اول زایمان، دریافت کالری مادر باید باید روزانه 500 کیلو کالری و در شش ماه بعدی 400 کیلوکالری افزایش یابد، دریافت مایعات افزایش و مصرف نوشابه‌های گازدار، چای و قهوه را کاهش دهند و کنترل مصرف غذاهای نفاخ و پرادویه برای تعدیل مقدار آنتی‌ژن‌های غذایی توصیه‌هایی برای رژیم غذایی مادر شیرده است. شیر مادر یک ترکیب کامل برای برآورده ساختن نیازهای تغذیه‌ای به‌منظور رشد، نمو و سلامت نوزاد است.

کارشناس مسئول واحد بهبود تغذیه دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی نیشابور گفت: عناصر ضد التهاب موجود در شیر مادر، آنتی اکسیدان‌ها، هورمون‌ها و فاکتورهای رشد که دارای اثرات بیولوژیک مرتبط با نمو، تنظیمات متابولیکی و پاتوژنوزیس هستند در شیر مادر پیدا می‌شوند.

شورورزی افزود: این ترکیبات سبب اثرات محافظتی شیر مادر در برابر بیماری‌های عفونی، اختلالات آلرژیک، بیماری‌های مزمن و اختلالات ایمنی می‌شود.

کارشناس مسئول واحد بهبود تغذیه دانشکده علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی نیشابور ادامه داد: تغذیه مطلق با شیر مادر تا شش ماهگی، تمام نیازهای کودک را برآورده می‌سازد به استثنای ویتامین D که باید به نوزادان داده شود. شورورزی اظهار داشت: درکودکانی که برای مدت شش ماه از شیر مادر به شکل کامل و انحصاری استفاده کرده‌اند در مقایسه با کودکانی که اصلا از شیر مادر استفاده نکرده‌اند میزان ضریب هوشی تا شش سالگی سه و 56 صدم بالاتر است

 وی بیان داشت: تغذیه با شیر مادر می‌تواند از طریق تنظیم و تعدیل انرژی دریافتی از بروز خطر افزایش وزن نوزاد در دوران کودکی و بزرگسالی بکاهد. این کارشناس مسئول تغذیه عنوان کرد: اثرات حفاظتی شیر مادر در مقابل بیماری‌های ویروسی مختلف، عفونت، واکنش‌های آلرژیک، بیماری‌های گوارش، عفونت دستگاه تنفسی تحتانی، عفونت گوش و آسم به اثبات رسیده است.

شورورزی بیان داشت: شیردهی برای مادر نیز دارای مزایایی مانند افزایش میزان انقباضات جمع کننده رحمی بعد از تولد نوزاد و کاهش خطر خونریزی‌های بعد از زایمان، کاهش ریسک سرطان پستان، کاهش احتمالی خطر شکستگی ستون فقرات و لگن در دوران بعد از یائسگی و کاهش احتمال باروری است.

 وی گفت: در شش ماه اول زایمان، دریافت کالری مادر باید باید روزانه 500 کیلو کالری و در شش ماه بعدی 400 کیلوکالری افزایش یابد، دریافت مایعات افزایش و مصرف نوشابه‌های گازدار، چای و قهوه را کاهش دهند و کنترل مصرف غذاهای نفاخ و پرادویه برای تعدیل مقدار آنتی‌ژن‌های غذایی توصیه‌هایی برای رژیم غذایی مادر شیرده است. /ح

برچسب ها: شیرمادر ، تغذیه ، نوزاد
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.