سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تداوم شکنجه های نامتعارف آل خلیفه علیه زندانیان بحرینی

فعال حقوق بشر بحرینی گفت، شکنجه‌های فیزیکی، روانی و جنسیِ تظاهرکنندگانِ بازداشت شده در بحرین، توسط مأموران دولتیِ این کشور، همچنان ادامه دارد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگارانبه نقل از  روزنامه هافینگتون پست ؛ چاپ آمریکا در شماره روز پنجشنبه خود در مقاله‌ای به قلم السکاندر شوستر نوشت، مریم الخواجه، زن فعال بحرینی، طی مصاحبه زنده در روز چهارشنبه با سایت اینترنتی «هافپست» که متعلق به روزنامه هافینتگون پست است گفت، دولت بحرین در آستانه برگزاری راهپیماییِ بزرگ، اما مسالمت‌آمیزِ مخالفان، نه تنها هرگونه تظاهرات را در این کشور ممنوع اعلام کرده، بلکه روند سرکوب معترضانِ مردمی را نیز تشدید کرده است. وی تأکید کرد، رژیم (بحرین) کماکان به شکنجه‌ی بازداشت شدگان و زندانیان ادامه می‌دهد.

الخواجه افزود،‌ یک ژورنالیستِ فعال و همچنین یک بلاگر اینترنتی در بحرین اخیراً توسط پلیس این کشور دستگیر و شکنجه شده‌اند. حمد بن عیسی، پادشاه بحرین، در هفته پیش، فرمانی را صادر کرد که نه تنها هرگونه تجمعات خیابانی، تحصن‌ها یا تظاهرات را در منامه، پایتخت این کشور ممنوع اعلام کرده، بلکه «مجازات‌های» تمام کسانی را که از این فرمان تخطی کنند نیز به مراتب شدیدتر کرده است. دولت بحرین تظاهرات (مسالمت‌آمیز) را به مثابه فعالیت‌های تروریستی تلقی کرده و آنگاه در فرمان پادشاه این کشور آمده است که هرکس در بحرین محکوم به تروریسم شود، ممکن است با لغو تابعیت بحرینی، یا حبس‌های طولانی‌مدت روبرو شود.

این فرمان در حالی توسط پادشاه بحرین صادر شده است که مخالفان بحرینی قرار است در 14 اوت، یعنی کمتر از یک هفته دیگر، به مناسبت سالگرد استقلال بحرین از انگلیس، راهپیمایی‌های بزرگی در سراسر بحرین برگزار کنند. الخواجه افزود، صدور این فرمان، صرفاً با این هدف بوده که جنایاتی را که مأموران دولتی و زندانبانان بحرینی پیش از این نیز دائماً مرتکبِ آن می شدند، قانونی جلوه دهد. 
خواجه افزود، دولت بحرین در طول چند هفته‌ اخیر، روند سرکوب معترضان و مخالفان را در این کشور تشدید کرده است. به عنوان مثال، معمولاً یورش مأموران به خانه‌‌های مردم برای بازداشت سکنه‌ی آن یا تفتیش منازل بحرینی‌ها، در شب انجام می‌شود، اما در چند هفته اخیر بر تعداد این یورش‌ها به مراتب افزوده شده و حتی در طول روز نیز اینگونه عملیاتِ هجوم مأموران به منازل مسکونیِ مردم، اجرا می‌شود. خواجه تأکید کرد، تعداد این نوع عملیاتِ سرکوبگرانه اخیراً آنقدر فراوان بوده که آمار افرادی که روزانه دستگیر می‌شوند و همچنین تعداد خانه‌هایی که هر روزه به آن‌ها یورش برده می‌شود، از دست ما در رفته است و ارقام دقیقی در این خصوص هنوز در اختیار نداریم.

به‌علاوه، به اکثر افرادی که در بحرین دستگیر می‌شوند، اجازه مشورت با وکیل داده نمی‌شود، که تجاوز آشکار به حقوق بشر شهروندان بحرینی به حساب می‌آید. به عنوان مثال، دادگاه‌های بحرینی، محاکمه‌ی برخی از افرادی را که وکیل ندارند، در ساعات غیرعادی، یعنی در اواخر شب، که معمولاً وکلا در دسترس نیستند، برگزار می‌کنند. وی افزود،‌ مثلاً دادستانانِ بحرینی، حسین حبیل را، که شغلش خبرنگاری و تصویربرداری است، همینگونه، یعنی بدون حضور وکیل و در اواخر شب، محاکمه کردند. 

خواجه همچنین افزود، اخیراً برملا شده که محمد حسن، یکی از فعالان بحرینی که توسط نیروهای پلیس دستگیر شده بوده، نیز مورد شکنجه قرار گرفته است. وکیل محمد حسن گفته است، علائم ظاهریِ کتک خوردن مانند سیاهی و کبودی،‌ روی بازوان و دستان محمد حسن هویدا است. همچنین نشانه‌های شکنجه در ناحیه پشت و همچنین در قسمت‌ تحتانی شکمِ این شهروند بحرینی دیده می‌شود. 

خواجه تأکید کرد،‌ در اکثریت مواردی که ما درباره بازداشت تظاهرکنندگان یا فعالان بحرینی تحقیق کرده‌ایم، دریافته‌ایم که این افراد، مورد ضرب و جرح قرار گرفته یا شکنجه شده‌اند. وی افزود در بحرین، طیف گسترده‌ای از شکنجه‌های گوناگون، از انواع فیزیکی گرفته تا شکنجه‌های روحی-روانی و جنسی، علیه معترضان اِعمال می‌شود. 

السکاندر شوستر نویسنده این مقاله، در خاتمه افزود، روند بازداشت‌های گسترده‌ی بحرینی‌ها و ادامه شکنجه‌ی‌ بازداشت‌شدگان و کتک زدن زندانیان در این کشور، در حالی ادامه دارد که دیوید کامرون، نخست وزیر انگلیس، در روز سه‌شنبه، با شاه حمد بن عیسای بحرین در دفتر نخست وزیری انگلیس، دیدار و گفتگو کرده است.
برچسب ها: شکنجه ، خلیفه ، بحرین
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.