سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

چه چيزي زنبورها را فراري مي دهد؟

مدير گروه بهداشت و بيماري هاي زنبور عسل سازمان دامپزشكي كشور گفت : آفت كش ها و سموم شيميايي كه براي محصولات كشاورزي مورد استفاده قرار مي گيرند ، مهم ترين علت كاهش جمعيت زنبورها ي كشور هستند.


محمد فرسي در گفت و گو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران افزود : ممكن است اين سموم ظاهراً براي زنبوران بالغ مشكلي ايجاد نكند اما موجب آسيب ديدن و از بين رفتن نوزادان آن ها مي شود .

وي با بيان اين مطلب كه طول زندگي زنبوران در كندو و هم چنين در مراتع 21 روز است ، ادامه داد : وقتي اين زنبورهاي بالغ از بين مي روند چون نوزادي نيست كه جاي گزين آن ها شود جمعيت زنبورهاي عسل با كاهش مواجه مي شود و از اين اتفاق به عنوان فرار زنبورها از كلني ياد مي شود .

فرسي با اشاره به سندرم CCD ( Colony Collapse Disorder ) افزود :سندرم يعني اتحاد عوامل مختلفي كه باعث تلفات در كلني هاي زنبور عسل مي شود.

بروز CCD هشداري براي تحت كنترل قرار دادن مصرف سموم شيميايي است .

وي با يبان اين كه يكي از راه هاي انتقال اين سموم به زنبوران و نوزادان آن ها از طريق گرده هاي گياهان است ، خاطر نشان كرد : پيش از اين ، كارشناسان و زنبورداران فكر مي كردند سم پاشي آني سبب تلف شدن زنبورها مي شود ولي اكنون دانشمندان اعلام كرده اند اگر در ماه ها و سال هاي قبل نيز سم پاشي انجام شده باشد احتمال باقي ماندن اين سموم در دانه هاي گرده زياد است و باقي مانده برخي از آن ها تا سه سال بعد نيز در درون گرده ها يافت مي شود .

فرسي افزود : اگر زنبور اين دانه هاي گرده را به داخل كلني ببرد باعث تلف شدن نوزادانش مي شود.

مدير گروه بهداشت و بيماري هاي زنبور عسل سازمان دامپزشكي هم چنين با اشاره به بروز بيماري نوزما در زنبورها گفت : نوزما عاملی فرصت طلب در بدن زنبور است كه عوامل استرس زا مثل سموم شيميايي باعث بروز اين بيماري در حشره مي شود و اين بيماري با تضعيف سيستم ايمني بدن حشره ، او را آسيب پذير مي كند .

فرسي افزود : براي كنترل تلفات، بايد زنبورداران زنبورها را به مراتع طبيعي و مكان هايي كه در آنجا سم پاشي وجود ندارد ، منتقل كنند كه اين حشرات در آنجا شهد برداشت كنند .

لازم به ذكر است طبق اعلام اتحاديه ي سراسري زنبورداران كشور ، در سال جاري به دليل عواملي چون بيماري ، فرار زنبورها از كلني و ... توليد عسل با كاهش شديد 70 درصدي روبرو بوده است .


برچسب ها: زنبور ، فراری ، عسل
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Tata
۱۷:۵۶ ۱۰ تير ۱۴۰۱
سلام یکی از همسایه های ما که اتفافقا دیوار به دیوار هستیم روی پشت بوم خونشون چند تا صندوق کندو اورده و ما رو بیچاره کرده کل خونه ما شده زنبور و هر دفه هم که به بهداشت یا شهرداری اطلاع میدیم که بیاند اینا رو جمع کنن میگن زنبور عسل خواص درمانی داره و ما نمیتونیم اقدامی کنیم پس دیگران آزاری چی میشه این وسط ما دیگه کلافه شدیم من نمیفهمم چرا در این قضیه که دارن ما رو عذاب میدن کاری نمیکنن کافیه یه بدبختی بیاد واسه یه لقمه نون دسفروشی کنه شهرداری میاد بساط شو جمع میکنه و اونو از نون خوردن میندازه