سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

چرا ايرانیان با هتل‌ ها قهرند؟

براساس نظرسنجي مرکز گردشگري علمي-فرهنگي دانشجويان ايران، گراني هتلها و مراکز اقامتي بزرگترين مشکل مسافرت مردم است. از سوي ديگر پايين بودن ظرفيت اشغال هتل‌هاي كشور منجر به بالا بردن قيمت تمام‌شده‌ي اتاق هتلها شده است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران براساس نظرسنجي مرکز گردشگري علمي-فرهنگي دانشجويان ايران، گراني هتلها و مراکز اقامتي بزرگترين مشکل مسافرت مردم است. از سوي ديگر پايين بودن ظرفيت اشغال هتل‌هاي كشور منجر به بالا بردن قيمت تمام‌شده‌ي اتاق هتلها شده است.

 اين نظر سنجي بررسي کرد که فعال شدن اماکن اقامتي شخصي غيرمجاز با قيمتهاي بسيار پايين تر يکي ديگر از دلايل عدم استفاده از هتل‌ها به شمار مي‌رود که ضريب اقامت هتل‌ها در اسکان مسافران را کاهش مي‌دهد. وجود خانه‌هاي شخصي، ويلاها و سوئيت‌هاي اجاره اي با توجه به عدم استاندارد، مجوز و الزامات بهداشتي و ايمني نه تنها افت کيفيت در خدمات گردشگري را رقم مي‌زند بلکه انگيزه لازم را از سرمايه گذاران در صنعت هتلداري مي‌گيرد و به صنعت گردشگري ملي کشور لطمه وارد مي‌کند.

در بررسي شاخص مدت زمان ماندگاري مسافران در مقصد، با متعادل شدن قيمت و تسهيلات در مراکز اقامتي به خصوص هتل‌ها مي‌توان شاهد اسکان هرچه بيشتر مسافران بود. نگاهي دقيق به آمار رجوع به هتلها و متلها در قياس با مسافران ورودي به استان‌ها نشان از آن دارد که عدم بهره گيري از اين مراکز، علاوه بر سرگرداني مسافران در جستجوي خانه‌ها و سوئيت‌هاي استيجاري و نارضايتي آنان، کاهش ضريب اشغال در هتل‌هاي کشور را به دنبال خواهد داشت.

مهم ترين گام آشتي مردم با هتل ها

اگر تعداد خاصي از هتل‌ها را با امكانات خاص و ويژه تشريفات و ميهمانان ويژه در نظر بگيريم و ديگر هتل‌ها پس از بررسي كارشناسانه با حذف آن دسته از خدمات كه بيشتر حالت تشريفاتي دارند، در جهت كاهش قيمت‌ها اقدام كنند مي‌توان افراد بيشتري را جهت استفاده از هتل‌ها ترغيب كرد و از اين طريق هتل‌ها رونق بيشتري مي‌گيرند كه ماحصل اين رونق، افزايش درآمد آنها خواهد بود.ضمن اينكه حذف برخي خدمات غيرضروري به نوعي كاهش هزينه‌ها محسوب مي‌شود.

از سوي ديگر دولت هم مي‌تواند با دادن وام‌ها و امكانات مختلف، ضمن رونق بخشيدن به هتلداري، به مردم نيز خدمت كند. اگر مسافران بيشتري بتوانند در طول سفر خود از هتل‌هايي با امكانات و خدمات در حد نياز برخوردار شوند، هم رضايت عمومي بالاتر مي‌رود و هم امكانات به صورت عادلانه تري در اختيار اكثريت مردم قرار مي‌گيرد.

براي جذب مسافران براي تمام فصول سال خصوصا ايام پيک سفر مي‌توان با تمهيد برنامه‌هايي چون تخفيفات ويژه و طرح‌هاي فرهنگي-تفريحي متنوع و... در جهت جذب مسافران و گردشگران موثر بود. به طور مثال در مناطق شمال کشور به طور متوسط در 105 روز پيک سفر در کشور سقف نرخ اعلام مي‌شود و تنها در 260 روز باقيمانده، ايام غيرپيک با تخفيف 10 تا 40 درصدي قيمت گذاري صورت مي‌گيرد.همچنين آژانسهاي مسافرتي به عنوان اصلي‌ترين عاملان و بازاريابان صنعت گردشگري در فروش خدمات گردشگري به ويژه هتلداري محسوب ‌مي‌شوند. برگزاري تورهاي ارزان با تامين سه فاکتور مهم سفر يعني غذا و نوشيدني، اقامت و امنيت براي گردشگران در قالب سفرهاي گروهي، يکي از بهترين روش‌هاي معرفي ظرفيت‌هاي گردشگري به گردشگران داخلي و خارجي و جذب به سمت اقامت در هتل هاست.

اقامت در هتل‌ها مقرون به صرفه نيست

مرکز گردشگري علمي فرهنگي دانشجويان اعلام کرد: هتلهاي درجه يک در شهرهاي بزرگ اکثرا بيش از 40 سال عمر دارند ودر سالهاي بعد از انقلاب به جز چند مورد انگشت شمار در مثلا مشهد و يا اصفهان مواردخاص و درخشاني نداريم. گرچه در ساليان اخير چند هتل و مجموعه‌هاي بزرگ در شمال کشور، استان فارس و غيره آغاز شده است اما هنوز تعداد قابل ذکري از آنان وارد چرخه سودآوري نشده است.

از آن گذشته نرخ بالاي يک شب اقامت در ايران اصلا مقرون به صرفه نيست و اين مشکل بزرگيست که هميشه مسافران در انتخاب محل اسکان خود با آن روبرو بوده اند. مسافران و گردشگران داخلي که يکي از استانهاي کشور را براي تعطيلات برگزيده اند اگر مجبور به گرفتن هتل باشند مجبورند با نرخهاي بسيار بالاي هتلها خود را سازگار کنند وگرنه بايد به اقامت گاههاي اجاره اي شخصي پناه ببرند که اصلا هيچ نفعي به حال صنعت گردشگري ملي ندارد.

عدم ثبات قيمت هتلها

با بررسي افزايش قيمت‌ در برخي هتل‌ها در دو سال اخير، ديده مي‌شود كه بعضي از هتل‌ها تا 70 درصد در اين مدت، افزايش قيمت داشته‌اند و اين براي مسافران فاجعه است. افزايش قيمت هتل‌ها به اين شكل، منطقي و قابل قبول نيست. هتل‌هاي داخل كشور هرچه قيمت‌هاي خود را افزايش دهند، مسافران داخلي كم‌تر به اين مراكز مي‌روند و از هتل استفاده مي‌كنند.

نابرابري خدمات در ايران وخارج

رتبه و درجه هتل‌ها در کشورهاي مختلف با نشان ستاره (Star) و الماس (Diamond) نمايش داده مي‌شود. در کشور ما درجه بندي هتل‌ها با نمايش ستاره و از 1 تا 5 ستاره مي‌باشد و بالاترين درجه موجود در کشور ايران هتل‌هايي با 5 ستاره مي‌باشد. به عنوان مثال يکي از هتلهاي صاحب نام در شمال کشور با آنکه پنج ستاره ناميده مي‌شود و در عمل چيزي براي ارائه ندارد؛ کرايه اتاق در آن با بهترين هتلهاي پنج ستاره منطقه ما در خاورميانه برابري مي‌کند.

 در برخي از موارد در اين هتل اتاقهاي طبقه آخر سقفشان چکه مي‌کند و در ميني بار آنها جز يک بسته پسته شور يک بسته شکلات تک تک و چند نوشابه چيزي نيست صبحانه منو باز آن بسيار محدود و رستوران آن در مقايسه با رستورانها بيرون بسيار گران و بي کيفيت است.پايين بودن ظرفيت اشغال هتل‌هاي كشور منجر به بالا بردن قيمت تمام‌شده‌ي اتاق هتل‌ها مي‌شود. هتل‌هاي کشور با ارائه نرخ‌هاي سنگين اقامت در اتاق ها، در کيفيت خدمات‌دهي بسيار پايين تر از هتل‌هاي دنيا عمل مي‌کنند.

خبرگزاری مهر
برچسب ها: هتل گران ، قهر ، قیمت هتل
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.