سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اقتصاد دانش بنیان زمینه ای برای جایگزین صنعت نفت

کارشناس اقتصادی با بیان این که کسب درآمد از محل حوزه اقتصاد دانش بنیان می تواند جایگزینی برای نفت باشد، اظهار داشت: تجاری سازی علم و دانش در کشور می تواند وابستگی به نفت را کاهش دهد.

علی ابراهیمیان در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، یکی از راه های کاهش وابستگی نفت را کسب درآمد برای کشور از محل حوزه اقتصاد دانش بنیان دانست و گفت:هم اکنون در اکثر کشورهای دنیا کسب درآمد از طریق علم و دانش صورت می گیرد.

وی تاکید کرد:دراین راستا خلق ثروت از محل علم و دانش باید در کشورمان صورت گیرد و برای این مساله باید به تجاری سازی علم و دانش بپردازیم.

اباهیمیان با یادآوری این که لازمه داشتن اقتصاد دانش بنیان این است که تولید علم در کشور افزایش یابد، افزود: کشورهایی می توانند در این حوزه موفق باشند که حجم کار علمی شان را افزایش دهند.

این کارشناس با تاکید بر این که وضعیت کشور ما در حوزه تولید علم بسیار خوب و ممتاز است، گفت: شاخص هایی مانند تعداد مقالات(ISI) و تعداد ثبت اختراع ما در دنیا نشان می دهد که جمهوری اسلامی ایران رشد عظیم علمی را در سال های اخیر داشته است.

وی ادامه داد: در این راستا باید در کشورمان به تجاری سازی علم توجه می شد ولی متاسفانه تاکنون این مساله رخ نداده و ما نتوانستیم از انباشت علمی خود بهره کافی را ببریم.

ابراهیمیان با تاکید بر این که برای تحقق این مساله باید مراکز فعال در بخش های علم و فناوری را به شکلی به کار بگیریم که آنان بتواند به راحتی از این انباشت علمی برای کشور خلق ثروت کنند، اظهار داشت: مجلس شورای اسلامی تلاش دارد تا طرح دو فوریتی را برای تجاری سازی علم و دانش آماده کند تا این مشکل هر چه زودتر حل شود.

وی افزود: امروز کشورهایی که در اداره کشورشان بسیار عقب تر بودند از طریق اداره کشور با دانش و علم توانسته اند بسیار پیشرفت کنند و برای خود درآمد علمی ایجاد کنند.

این کارشناس در ادامه استفاده از ظرفیت های مزیت نسبی را یکی دیگر از موارد عدم وابستگی به نفت دانست و گفت: ما به جز نفت مواردی مانند سنگ آهن، مس و سایر معادن فلزی داریم ولی آن طور که باید و شاید از آن استفاده نکرده ایم.

وی ادامه داد: باید طوری ظرفیت سازی کنیم که به جای خام فروشی این سنگ های گرانبها و واردات فولاد سنگین، از این منابع غنی به خوبی استفاده کنیم.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.