معاون وزیر نفت در امور گاز با تشریح دستاوردهای شرکت ملی گاز در هشت سال گذشته گفت: هم اکنون بیش از ٥٤٦ میلیون متر مکعب گاز در ١٣ پالایشگاه کشور تولید می شود در حالی که این میزان در سال ٨٤ تنها ٣٨٦ میلیون متر مکعب در روز بوده است.

به گزارش خبرنگاراقتصادي باشگاه خبرنگاران، جواد اوجي معاون وزیر نفت در مراسم گردهمایی مدیران ارشد صنعت نفت گفت: در ابتدای دولت نهم ١٩ هزار و ٨٠٠ کیلومتر خطوط انتقال فشار قوی وجود داشت که امروز این رقم به ٣٤ هزار کیلومتر رسیده است، همچنین در این مدت زمان تعداد ایستگاه های تقویت فشار از ٤٠ به ٧٠ عدد رسیده است.
 
مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران، با بیان این که در ابتدای دولت نهم میزان شبکه های گازرسانی کشور در شهرها و روستاها ١٠٤ هزار کیلومتر بوده است، گفت: این رقم خوشبختانه در حال حاضر به ٢٣٨ هزار کیلومتر  رسیده است و همچنین انشعابات و علمک های گازی از ٥,٢ میلیون مشترک به ٩ میلیون ١٦٧ هزار مشترک رسیده است.
 
اوجی افزود: در بخش گازرسانی به نیروگاه های کشور ما شاهد آن هستیم که از از سال ٨٤ تاکنون به ٢٧ نیروگاه گازرسانی شده و شمار نیروگاه های گازدار در ایران  به ٦٨ رسیده  است.
 
مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران تعداد روستاهای بهره مند از گاز را در سال ٨٤ حدود دو هزار روستا اعلام کرد و گفت: هم اکنون این تعداد به بیش از ١٤ هزار و ٢٠٠ روستا افزایش یافته است.
 
اوجی تعداد شهرهای بهره مند از گاز طبیعی را هزار و ٣٨ شهر اعلام کرد و گفت: الان تنها ٣ درصد از شهرهای کشور از نعمت گاز برخوردار نیستند.
مصرف سالانه ١٥٢ میلیارد متر مکعبی گاز در کشور
 
مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران مصرف سالانه گاز ایرانیان را ١٥٢ میلیارد متر مکعب اعلام کرد و گفت: هم اکنون گازرسانی به چهار و ٥٠٠ روستای دیگر در دستور کار قرار دارد و و همه پروژه ها بین ٥ تا ١٠ درصد پیشرفت فیزیکی دارند.
 
مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران با تاکید بر این که طی هشت سال گذشته، هرساله یک میلیون و ٤٠٠ هزار مشترک جدید به شبکه گازرسانی کشور افزده شده است، گفت: طی این سالها با تلاش کارکنان صنعت گاز و نفت مشکل گازرسانی به رغم عدم افزایش تولید در بخش بالادستی پیش نیامده است.
 
مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران اظهار داشت: هم اکنون بیش از ٥٤٦ میلیون متر مکعب گاز در ١٣ پالایشگاه کشور تولید می شود در حالی که این میزان در سال ٨٤ تنها ٣٨٦ میلیون متر مکعب در روز بوده است.
 
وی با اشاره به قطع گاز وارداتی در زمستان سال ٩٠ از سوی کشور ترکمنستان گفت: در این سال و سالهای بعد از آن ما توانستیم با تغییر در سیستم های پالایشی در بید بلند و فجر جم روزانه ٤٠ میلیون متر مکعب گاز از فازهای ٦ و ٧ و ٨ پارس جنوبی را در این دو پالایشگاه شیرین سازی و به خطوط سراسری تزریق کنیم.
 
معاون وزیر نفت اجرای طرح هدفمندی یارانه ها را یکی از کارهای مهم شرکت ملی گاز در سال های اخیر اعلام کرد وگفت: در این طرح قیمت گاز از ١٤ تومان به ٧٠ تومان افزایش یافت، اجرای موفق این طرح گامی بزرگ برای ما به شمار می آید، البته ناگفته نماند که در طی اجرای این طرح ملی به لحاظ تامین منابع مالی هدفمندی یارانه ها شرک ملی گاز تحت فشار بوده است، به طوری که از بهمن ما سال گذشته تاکنون حتی یک ریال بابت فروش گاز پرداخت نشده و همه درآمدهای حاصله برای پرداخت یارانه مردم به حساب خزانه واریز شده است.

اوجی با یادآوری این که در سال ٨٧ به دلیل افت فشار در خطوط لوله صادراتی گاز به ترکیه، ایران از سوی این کشور جریمه شد، گفت: خوشبختانه در سال ٨٩ به دلیل عدم دریافت گاز از سوی این کشور ما بیش از ٨٧٠  میلیون دلار از ترکها جریمه گرفتیم.

انتهاي پيام/
برچسب ها: تولید ، گاز ، پالایشگاه ، روستا ، شهر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار