سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

وجود سالانه 3 الی 6 هزار مرگ مغزی در کشور/ تنها 400 اهدای عضو از مرگ های مغزی انجام می شود

مسئول مرکز فراهم آوری اعضای پیوندی بیمارستان مسیح دانشوري گفت: سالانه 3 الی 6 هزار مرگ مغزی در کشور رخ می دهد که تنها 400 اهدای عضو از مرگ های مغزی انجام می شود.

 به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران، دکتر کتایون نجفی، مدیر کل اهدای عضو مسیح دانشوري در  نشست شورای سیاستگذاری معاونت صدای سازمان صدا و سیما با بیان این که در سال 79 مرگ مغزی در کشور به تصویب رسیده ، افزود: در سال های گذشته همچون سال 84 آمار اهدای عضو خیلی کم بوده، از این رو شروع کردیم به انجام فعالیت های فرهنگی و با همکاری سازمان صدا و سیما و رادیو سلامت سعی کردیم  تا دانش و آگاهی مردم را افزایش دهیم و خوشبختانه در این زمینه تا حدودی موفق عمل کرده ایم.

 وی با بیان اینکه درصد آمار رضایت خانواده ها به پیوند اعضای فرد مرگ مغزی شده از 5 درصد در سال 84 به 32 درصد رسیده است، ادامه داد: در حال حاضر پس از برگزاری جلسات تخصصی برای پزشکان در زمینه چگونگی رضایت گرفتن از خانواده ها توانستیم این آمار را به 96.2 درصد برسانیم  که 72درصد از رضایت خانواده ها برای پیوند اعضا زیر 12 ساعت است.

وی با بیان اینکه خدا راه درمان بیماری ها را گذاشته است اظهار داشت: مغز مرده مواد سمی ترشح می کند که باعث می شود بقیه سلول های بدن بمیرند، از این رو حداکثر زمانیکه می توان پیوند اعضای فرد مرگ مغزی را انجام داد، طی دو هفته است و هر چه زمان  بگذرد سلول های فرد از بین می رود و قابل پیوند نخواهد بود.

 نجفی با بیان اینکه ریه نخستین عضوی است که از بین می رود ادامه داد: از این رو آمار پیوند ریه در کشور در سطح پایینی قرار دارد بنابراین خانواده ها می بایست برای پیوند اعضای فرد مرگ مغزی شده سریع تصمیم بگیرند.

 مدیر کل اهدای عضو مسیح دانشوري با بیان اینکه سالانه 3 الی 6  هزار مرگ مغزی در کشور داریم، گفت: از این تعداد 400 اهدای عضو انجام می شود  که طبق قانون در دیگر کشورها باید 50 درصد افراد مرگ مغزی شده پیوند اعضا کنند یعنی چیزی بالغ بر 2 الی 4 هزار نفر در سال اما در کشور ما این گونه نیست.

وی در پایان اظهار داشت: با همکاری سازمان صدا و سیما و ديگر نهادها می توانیم در زمینه فرهنگ سازی پیوند اعضا در کشور گام های موثری برداریم./ح
برچسب ها: اهداعضو ، مرگ مغزی ، ریه ، پیوند
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.