سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در گفتگوي ويژه خبري مطرح شد

سالك: موضع‌گيري رئيس‌جمهور در مراسم تحليف قاطعانه بود/ جلالي: حلاوت‌ مردم سالاري ديني در مراسم تحليف مشاهده شد

يك نماينده مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه موضوع گيري حجت‌الاسلام‌والمسلمين حسن روحاني در جلسه تحليف در مقابل دشمنان بسيار قوي و قاطعانه بود گفت: علي رغم تلاش‌هاي بين‌المللي هيچ انزوايي براي ايران اسلامي وجود ندارد به گونه‌اي كه حضور سران كشورهاي مختلف نشان داد كه جمهوري اسلامي ايران علي رغم فشارها و تحريم‌ها در جهت خودكفايي پيش مي‌رود.

به گزارش خبرنگار سياسي باشگاه خبرنگاران نحوه تعامل مجلس شوراي اسلامي با دولت تدبير و اميد شب گذشته در برنامه گفتگوي ويژه خبري با حضور احمد سالك نماينده مجلس شوراي اسلامي و كاظم جلالي رئيس مركز پژوهش‌هاي مجلس مورد بحث و بررسي قرار گرفت.

احمد سالك در ابتدا در پاسخ به سوال اول مجري برنامه مبني براينكه ارزيابي شما از ميزباني مجلس چيست؟ گفت: مجلس ديروز يكي از روزهاي بياد ماندني در تاريخ سياسي ايران را ميزباني كرد.

وي با اشاره به اينكه تنفيذ با دست ولايت فقيه با مشروعيت و مقبوليت ملت در اختيار رئيس‌جمهور حجت‌الاسلام‌والمسلمين حسن روحاني قرار گرفت، افزود: جلسه با تحليف بسيار باشكوهي در مجلس شوراي اسلامي در منظر جهانيان شكل گرفت.

اين نماينده مجلس اظهار داشت: مراسم ديروز نشان داد علي‌رغم تلاش‌هاي بين‌المللي، هيچ انزوايي براي ايران اسلامي وجود ندارد به گونه‌اي كه حضور سران كشورهاي مختلف، نخست وزيران، مسئولان مجالس و رابطين نشان داد كه با وجود فشارها و تحريم‌ها جمهوري اسلامي ايران زنده، سرپا، با قدرت و با اقتدار در جهت خودكفايي پيش مي‌رود.

سالك با بيان اينكه جلسه تحليف ديروز بي‌نظير بود، اظهارداشت: در سال حماسه سياسي و حماسه اقتصادي، پيروز اين انتخابات اولا مقام معظم رهبري امام خامنه‌اي مدخله العالي و ثانيا ملت شريف ايران به حساب مي‌آيد.

وي ادامه داد: ملت شريف ايران علي‌رغم فشارها، مشكلات و تورم براي حفظ كيان اسلام در مقابل دشمنان قد علم مي‌كند و مي‌ايستد.

اين نماينده مجلس در پاسخ به سوال ديگري مبني براينكه روند قانوني مجلس نسبت به اسامي وزراي پيشنهادي دولت چيست؟ اضافه كرد: علاوه بر صيانت و حفظ امنيت كار از سوي مردم فهيم و با درك و بصيرت والاي ايران صورت گرفت.

**موضع گيري رئيس جمهور در مقابل آمريكا بسيار قوي و قاطعانه بود

سالك ضمن قدرداني از تلاش دستگاه‌هاي ذيربط و مردم هوشيار و بيدار در صحنه با اشاره به اينكه مسئوليت رئيس جمهوري بسيار بيشتر از گذشته است، گفت: موضع گيري عصر ديروز حجت الاسلام حسن روحاني در جلسه تحليف در مقابل فشار آمريكا و دشمنان بسيار قوي و قاطعانه بود.

وي با اشاره به اعلام ليست وزراي پيشنهادي از سوي رئيس جمهور افزود: اين اقدام با زيبايي و با استفاده از وقت و فرصت به خوبي انجام شد به طوري كه ديروز در صحن مجلس اسامي اعلام وصول و قرائت شد.

اين نماينده مجلس با اشاره به اينكه طبق قانون مجلس بايد ظرف يك هفته برنامه‌ريزي کرده و نتايج را اعلام كند، خاطر نشان کرد: وزراي پيشنهادي دولت در كميسيون‌هاي تخصصي مجلس دعوت مي‌شوند تا برنامه‌هاي كاري، اهداف، قول‌ها و وعده وعيدهايشان را در جمع نمايندگان اعلام كنند و به تبع آن اعضاي كميسيون هم نيز سوالاتي از وزير پيشنهادي خواهند پرسيد و مسائل را به بحث و تبادل نظر خواهند پرداخت.

سالك با بيان اينكه يك تعامل تخصصي توام با اخلاق انساني و الهي براساس ضوابط قانوني در كميسيون‌هاي تخصصي صورت مي‌گيرد اظهار داشت: نقطه نظرات كميسيون‌هاي تخصصي نقش مهمي در صحن علني مجلس خواهد داشت.

وي با اشاره به اينكه در صحن علني مجلس براي هركدام از وزرا موافقان و مخالفاني وجود خواهد داشت، گفت: نمايندگان مجلس براساس آگاهي و مطالبي كه از وزراي پيشنهادي شنيده‌اند در محضر خداوند متعال و رسالت قانون راي اعتماد و يا عدم اعتماد خودشان را به وزراي پيشنهادي اعلام مي‌كنند.

اين نماينده مجلس با بيان اينكه مجلس بايد استقلال خود را در اين موضوع به خوبي نشان دهد ادامه داد: نقطه نظرات نمايندگان نسبت به وزرا نهايتا به راي اعتماد و يا عدم آن تبديل مي‌شود.

سالك در پاسخ به سوال ديگري مبني براينكه ارزيابي شما از نحوه تعامل مجلس با دولت تدبير و اميد چيست؟ تصريح كرد: ارزيابي بنده از تعامل مجلس با دولت در كلان بحث مثبت است اما اگر با معيارهاي مختلف وارد موضوع شويم شايد جاي گفتگو داشته باشد.

** آشنايي رئيس جمهور با مجلس پارامتر مثبتي محسوب مي‌شود

وي با اشاره به سابقه حجت‌الاسلام والمسلمين روحاني در مجلس شوراي اسلامي گفت: ايشان با روحيات، خصوصيات، مسائل و افكار حاكم در مجلس شوراي ملي آشنا است بنابراين آشنايي ايشان نسبت به فضاي مجلس پارامتر بسيار مثبت و معيار خوبي در اين قضيه محسوب مي‌شود.

اين نماينده مجلس با بيان اينكه رئيس جمهور به خوبي از وجود سلايق و نقطه نظرات در مجلس آگاه است و بايد بتواند تمامي افراد را به خوبي جذب كند افزود: نوع عملكرد پيشنهادي مورد ارزيابي نمايندگان مجلس قرار مي‌گيرد.

سالك با اشاره به اهميت برنامه وزرا اظهار داشت: گاهي وزرا براي گرفتن راي اعتماد صحبت‌هاي زيادي را انجام مي‌دهند اما وقتي وارد صحنه مي‌شوند با چالش‌هاي مجلس روبرو خواهند شد به گونه‌اي كه نمي‌توانند وعده‌هايشان را عملي كنند.

وي با بيان اينكه وزراي پيشنهادي بايد در دفاع خود مطالبي را بگويند كه پس از گرفتن راي اعتماد توان انجام آن را داشته باشند گفت: وزرا بايد بدانند كه طبق قانون اساسي نمايندگان مجلس مي‌توانند آنها را مورد سوال، استيضاح و تحقيق وتفحص قرار دهند.

اين نماينده مجلس اضافه كرد: چگونگي برخورد با مجلس از ناحيه وزرا نقش مهمي در تعامل دولت و مجلس دارد.

** بايد براي برون رفت از گراني برنامه ريزي كنيم

سالك با اشاره به شرايط منطقه‌اي و بين‌المللي گفت: دولت حجت‌الاسلام‌والمسلمين روحاني بايد به زيرساخت‌هاي فرهنگ ديني و اسلامي توجه ويژه‌اي داشته باشد.

وي با اشاره به اينكه اگر زيرساخت‌هاي فرهنگي تقويت شود بسياري از مشكلات صنعتي، اقتصادي و كشاروزي برطرف خواهد شد، بيان داشت: بايد براي برون رفت از گراني برنامه ريزي كنيم.

اين نماينده مجلس گفت: دولت روحاني بايد كار و تلاش باشد.

سالك در پاسخ به سوال ديگري مبني براينكه با توجه به تكثر نظرات براي پايبند بودن به جمهوريت و اسلاميت نظام چه بايد كرد؟ افزود: اگر نقطه نظرات افراد در چارچوب مسائل ديني و اصول اساسي اسلامي و اصولگرايي باشد هيچ وقت با اختلاف سليقه مواجه نمي‌شويم.

وي با اشاره به وجود اختلاف نظرهاي فراوان با تكثر افراد اظهار داشت: اگر اختلاف نظر در چارچوب اصول و قانون باشد مشكلي ايجاد نخواهد شد.

اين نماينده مجلس با اشاره به وجود اختلاف نظرهاي اقتصادي در ميان كانديداهاي رياست جمهوري ادامه داد: هريك از كانديداها براساس كار كارشناسي ديدگاهشان را مطرح مي‌كردند يعني داراي تيم‌هاي اقتصادي كارشناسي بودند.

وي با اشاره به اينكه كانديداهاي رياست جمهوري پس از پايان مناظرات با هم رفيق و دوست بودند بيان كرد: بيش از 200 نماينده در مجلس شوراي اسلامي حضور دارند كه هركدام داراي نقطه نظرات متفاوتي با اصول مختلف هستند.

سالك با اشاره به اعتماد و اعتقاد اصول اساسي كه در قانون اساسي پيش بيني شده افزود: اصول نظام مقدس جمهوري اسلامي، اصل ميثاق ملي قانون اساسي، اصل ولايت فقيه و حركت در مسير تبيين سياست‌هاي ولايت از اصول مشتركي هستند كه مي‌تواند همه سلايق را در خود جمع كند.

اين نماينده مجلس با اشاره به اينكه رئيس جمهور بايد طبق نظر آيين‌نامه عمل كند خاطر نشان ساخت: مجلس مسئول قانون‌گذاري است و اين امر نيازمند مطالعه و كار كارشناسي است.

وي با تاكيد براينكه مجلس در دست امور است نه نمايندگان آن است افزود: قانون اساسي به نمايندگان اين اجازه را داده است كه بتواند به راحتي نظرات خود را مطرح كنند.

سالك با اشاره به اينكه نمايندگان مجلس بايد در جهت انطباق ارزش‌هاي ديني حركت كنند اضافه كرد: اگر كسي كه نطق مي‌كند خداوند را در نظر بگيرد و براي خود قيامتي را قائل شود مطمئنا بي ملاحظه صحبت نخواهد كرد.

** ميدان براي رئيس جمهور در جهت حل معضلات باز است

اين نماينده مجلس با اشاره به اينكه نماينده نبايد همه ارزش‌ها را به زير سوال ببرد تصريح كرد: بايد بحث سياسي را از بحث‌هاي كارشناسي جدا كرد.

سالك گفت: ميدان براي رئيس جمهور در جهت حل معضلات باز است و مجلس هم نيز طبق دستور مقام معظم رهبري حركت مي‌كند.

كاظم جلالي رئيس مركز پژوهش‌هاي شوراي اسلامي در پاسخ به سوالي مبني براينكه ارزيابي شما از روند انتخابات و مردم سالاري ديني در ايران چيست؟ گفت: ما در جمهوري اسلامي مدلي از حكومت را به جهانيان نشان داده‌ايم و آن تئوري عبارت است از مردم سالاري ديني كه امام بزرگوار آن را مطرح كردند.

وي افزود: شايد در گذشته هنگامي كه از مردم سالاري ديني صحبت مي‌شد جاي سوال بود كه اين چه نوع حكومتي است كه از يك طرف بايد به منويات دين و عوامل ديني و الهي تن در دهد و از طرف ديگر بايد مشاركت مردمي را به همراه داشته باشد.

رئيس مركز پژوهش‌هاي شوراي اسلامي با اشاره به اينكه در مردم سالاري ديني هم مشروعيت الهي و هم مشاركت مردمي وجود دارد اظهار داشت: اكنون در دوران بلوغ مردم سالاري ديني قرار داريم.

** حلاوت مردم سالاري ديني در مراسم تحليف به خوبي نشان داده شد

جلالي با اشاره به اينكه شيريني‌ها و حلاوت‌هاي ديني رابه خوبي مشاهده كرديم ادامه داد: در اين انتخابات همه جلوه‌هاي زيبايي جمع شده بود.

وي با اشاره به اينكه هم كانديداها به شوراي نگهبان حرمت قائل خواهند شد شوراي نگهبان به عنوان يك ركن قانون اساسي فصل‌الخطاب است به گونه‌اي كه همه كساني كه حتي صلاحيت آنها احراض نشد از شوراي نگهبان تشكر كردند.

رئيس مركز پژوهش‌هاي شورا با بيان اينكه كانديداهايي كه تاييد صلاحيت شدند حقيقتا منصفانه حركت كردند افزود: پيروز ميدان همه كانديداهايي هستند كه در انتخابات شركت كردند و در رسانه ملي برنامه‌هاي خود را مطرح ساختند.

جلالي ضمن قدرداني از تلاش رسانه ملي با اشاره به نقش برجسته و بسيار قوي رسانه در اين دوره از انتخابات ادامه داد: در مناظرات هرآنچه را كه كانديداها مي‌ توانند در حوزه‌هاي مختلف مطرح كنند را به راحتي بيان كردند.

وي با اشاره به حضور گسترده مردم در عرصه انتخابات گفت: در طول ماه‌هاي گذشته بر عدم مشاركت مردم در انتخابات تبليغات گسترده‌اي از سوي رسانه‌هاي معانب و خارجي صورت گرفت اما مردم فهيم ايران برعكس عمل كردند و مشاركت گسترده خود را نشان دادند.

جلالي با اشاره به اينكه نرم مشاركت مردم در دنيا حدود 45 تا 50 درصد است افزود: در جمهوري اسلامي ايران مردم قريب به 73 درصد در انتخابات شركت كردند.

رئيس مركز پژوهش‌هاي شورا با اشاره به اينكه كانديداها بلافاصله پس از انتخاب رئيس جمهور منتخب به ايشان تبريك گفتند، ادامه داد: اين امر نشان دهنده يكي ديگر از جلوه‌هاي اخلاقي در حاكميت مردم سالاري ديني به شمار مي‌آيد كه انسان‌ها به آرا و برگزيده مردم احترام مي‌گذارند.

وي با اشاره به بيانات مقام معظم رهبري مبني براينكه انتخابات را بايد به جشن ملي تبديل كرد، خاطر نشان ساخت: اين عبارت مقام معظم رهبري در اوج زيبايي محقق شد.

جلالي با اشاره به انتقال آرام و بي سر و صداي قدرت اظهار داشت: رئيس جمهور بيانات جامع و عالمانه‌اي از خود اظهار داشتند كه اين موضوع مي‌تواند بستر ساز حركت خوب در كشور باشد.

** ديروز ايران اسلامي سراسر اميد بود

رئيس مركز پژوهش‌هاي شورا با اشاره به اينكه ديروز ايران اسلامي سراسر اميد بود اظهار داشت: آنچه را كه مقام معظم رهبري بر روي آن ساليان سال تاكيد داشتند همين عنصر اميد بود.

وي با اشاره به اينكه اكنون ما در اوج اميد هستيم، گفت: اين اميد ظرفيت بسيار بزرگي است براي مسئولان كشور خصوصا براي رئيس جمهور كه بايد از آن به نحو احسنت استفاده كند.

وي در پاسخ به سوال ديگري مبني براينكه آيا وزراي پيشنهادي با فراكسيون‌هاي مختلف رايزني كرده‌اند افزود: حجت‌الاسلام والمسلمين روحاني در اصل دو هفته فرصت داشتند تا اسامي وزراي پيشنهادي را اعلام كنند اما بايد گفت روال تعامل از امروز آغاز خواهد شد به طوري كه ما در فراكسيون خود جلساتي را مشخص كرده‌ايم كه از امروز شروع خواهد شد.

جلالي در پاسخ به سوال ديگري مبني براينكه در آينده چگونه مي‌توان پلي را ميان مركز پژوهش‌هاي مجلس و دولت ايجاد كرد، گفت: قواي سه گانه در جمهوري اسلامي ايران جداي از هم نيستند زيرا اين سه قوه بايد هم هدف و با تعامل بيشتر در جهت پيشبرد اهداف نظام حركت كنند.

وي با اشاره به اينكه خط و نشان كشيدن قوا براي يكديگر و تضعيف هم مسير غلطي است كه نبايد به نوعي در چنين مسيري گام برداريم تصريح كرد: بايد ميان مجلس و دولت همكاري گسترده‌اي صورت گيرد.

** کار کارشناسي مي‌کنيم و با اختلاف‌هاي سياسي كاري نداريم

جلالي با اشاره به اينكه بايد اختلافات را به خوبي مديريت كنيم ادامه داد: برخي از اختلاف نظرها سياسي است و برخي ديگر كارشناسي اما ما به عنوان مركز پژوهش‌هاي مجلس با اختلاف‌هاي سياسي كاري نداريم بلكه كار كارشناسي انجام مي‌دهيم.

رئيس مركز پژوهش‌هاي شورا با بيان اينكه بايد از جايگاه پژوهش‌هاي مجلس به خوبي استفاده شود و ميان مجلس، قوه مقننه و قوه مجريه تعامل خوبي برقرار شود.

جلالي با اشاره به اينكه اگر خلع قانوني وجود دارد وزرا بايد از طريق مركز پژوهش‌هاي مجلس آن را مطرح كنند گفت: ما بر روي اين خلع‌هاي قانوني كار كارشناسي انجام خواهيم داد و آن را در اختيار همكارانمان در مجلس قرار مي‌دهيم.

** رئيس جمهور در مشي اعتدالي خود سه اصل عزت، حكمت و مصلحت را در نظر دارد

وي با اشاره به اينكه رئيس جمهور رجال سياسي پارلمان كشور به شمار مي‌آيند خاطر نشان ساخت: 20 سال از عمر ايشان در پارلمان و مجلس گذشته است به طوري كه ايشان مسئوليت‌هاي كلاني را در داخل مجلس برعهده داشتند.

وي در پاسخ به سوال ديگري مبني براينكه ارزيابي شما از صحبت‌هاي رئيس جمهور در حوزه سياست خارجي چيست؟ افزود: حجت‌الاسلام والمسلمين روحاني درك عميقي از مسائل بين‌المللي و سياست خارجي دارد به گونه‌اي كه بخش زيادي از عمر خودشان را بر روي بحث‌هاي سياست خارجي متمركز شده‌اند.

جلالي با اشاره به اينكه حجت‌الاسلام والمسلمين روحاني داراي پيشينه قوي ديپلماتيك هستند خاطر نشان ساخت: ايشان مذاكرات زيادي را با شخصيت‌هاي بزرگ دنيا انجام دادند و دنيا ديده هستند به گونه‌اي كه فرد آزمايش پس داده‌اي در عرصه‌هاي مختلف محسوب مي‌شود.

وي با اشاره به اينكه حجت‌الاسلام و المسلمين روحاني در مشي اعتدالي خود به دنبال تعادل است، خاطرنشان کرد: به گونه‌اي كه کاملا به سه اصل عزت، حكمت و مصلحت واقف هستند.

انتهاي پيام/
برچسب ها: مجلس ، شورای ، اسلامی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.