"تریتا پارسی" از بنیانگذاران اصلی گروه موسوم به "شورای ایرانی آمریکایی" (نایاک) در مقاله جدید خود اوباما را فاقد توان و کارآیی لازم به منظور مقابله با اقدامات خصمانه کنگره آمریکا علیه ایران می‌داند و عدم اقدام موثر وی در این باره انتقاد می‌کند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از هافینگتون پست، پارسی با اذعان به روابط خوب "حسن روحانی" رییس جمهور ايران با سایر مقامات نظام می‌افزاید "روحانی روابط بسیار خوبی با مقامات در ساختار قدرت سیاسی آن کشور دارد. وی همواره وفاداری خود نظام اسلامی را اعلام کرده است". 

"تریتا پارسی" در ادامه با انتقاد از مواضع خصمانه اخیر نمایندگان کنگره آمریکا علیه ايرن می‌افزاید: "آیا اوباما می‌تواند از فرصت ایجاد شده برای تعامل با ایران استفاده کند؟ در این میان مانع کنگره آمریکا وجود دارد چرا که اکثریت نمایندگان کنگره تصمیم گرفته تا با پیروی از سیاست تهاجمی دولت "جورج دبلیو بوش" رییس جمهور پیشین آمریکا در قبال ایران مانع از پیشرفت دیپلماسی میان ایران و آمریکا شوند. اوباما خواستار تعامل با ایران است اما در این زمینه ضعف‌هایی دارد و نمی‌تواند در مقابل کنگره آمریکا بایستد".

"در ساختار داخلی نظام سیاسی آمریکا "بنیامین نتانیاهو" نخست وزیر رژیم صهیونیستی از همراهانی برخوردار است که خواستار رویارویی آمریکا با ایران هستند. تصمیم اخیر کنگره آمریکا در تصویب تحریم‌های شدیدتر علیه ایران را می‌توان در این راستا ارزیابی کرد. این اقدام تنها سه روز پیش از برگزاری مراسم تحلیف "حسن روحانی" رییس جمهور منتخب ایران انجام شد. علیرغم مخالفت کاخ سفید با تصویب این طرح، دولت اوباما هیچ گونه تلاش سیاسی‌ای برای جلوگیری را به تعویق انداختن تصویب آن لایحه ضد ایرانی انجام نداد".

"تريتا پارسي" در ادامه می‌افزاید "اوباما باید جلوی تصمیمات کنگره آمریکا را بگیرد اما بنظر نمی‌رسد که قدرت لازم برای مهار تصمیمات نمایندگان کنگره آمریکا را داشته باشد. از سوی دیگر دولت ایران نیز این اقدامات را نشانه‌ای از سردرگمی هیئت حاکمه آمریکا در مورد ایران می‌داند که خود سبب خواهد شد تا ایرانیان قانع نشوند که آمریکا واقعا خواستار تعامل با ایران است در نتیجه با چنین وضعیتی نمی‌توان انتظار بهبود روابط دو کشور را داشت". 

تریتا پارسی معتقد است که غرب باید به سیاست معتدلانه دولت روحانی در عرصه سیاست خارجی پاسخی مثبت نشان دهد و در این باره می‌افزاید: "روحانی تجربه دیپلماسی هسته‌ای ایران با کشورهای غربی را داشته است. پیشتر دولت بوش سبب شد تا رفع مناقشه بر سر برنامه هسته‌ای ایران با ناکامی مواجه شود. در صورتیکه روحانی خواستار ایجاد تغییراتی باشد نوع واکنش کشورهای غربی در این باره اهمیت زیادی دارد. واشنگتن باید دقت کند تا از فرصت ایجاد شده برای تعامل با ایران بخوبی استفاده کرده و آن را از دست ندهد. هرگونه تلاشی از سوی ایران براي بهبود روابط دو کشور نیازمند همراهی واشنگتن با این امر می‌باشد. همه چیز بستگی به چگونگی واکنش دولت اوباما و نمایندگان کنگره آمریکا دارد".  



آخرين اخبار جهان را اينجا بخوانيد.   

برچسب ها: تریتا ، پارسی ، ایران ، اوباما ، کنگره
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار