سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

معاون بهداشتي و پيشگيري سازمان دامپزشکي:

محدوديت مالي عامل تحت نظارت نبودن دامداري هاي سنتي

معاون بهداشتي و پيشگيري سازمان دامپزشکي کشور با اشاره به کشف يک گله دام مبتلا به سل در مازندران گفت: دامداري هاي سنتي به دليل محدوديت منابع مالي ، تحت پوشش عمليات تست بيماري سل سازمان دامپزشکي قرار ندارند.

محسن مشکوه در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران افزود: تنها برخي واحدهاي صنعتي و پروانه دار تحت پوشش هستند و به طور مرتب از انها تست سل گرفته مي شود.

وي ادامه داد: البته ناظرين بهداشتي سازمان دامپزشکي در کشتارگاهها حضور دارند و اگر به موردي اين چنيني برخورد کنند ان را به ما گزارش مي‌کنند و ما بارديابي اين دامداري ها، ان ها را تحت پوشش عمليات تست بيماري سل قرار مي‌دهيم که در مورد دامداري مازندراني نيز چنين اتفاقي رخ داد.

مشکوه با بيان اين که دامهايي که نتيجه تست آنها مثبت باشد به کشتارگاه فرستاده مي شوند افزود: گوشت اين گاوها براي توليد فراورده هاي گوشتي حرارت ديده مثل سويس و کالباس و... در اختيار کارخانجات فراورده هاي خوراکي قرار مي‌گيرد.

وي با اشاره به اين که توصيه سازمان دامپزشکي اين است که شيرخام بايد در اختيار کارخانجات قرار بگيرد و فرايند پاستوريزاسيون را طي کند گفت: کساني هم که شير را خام خريداري مي کنند حتما بايد ان را بجوشانند تا از بروز بيماري در جامعه جلوگيري شود.

گفتني است چند روز پيش اخباري مبني بر پيدا شدن يک گله دام مبتلا به سل در يکي از دام داري هاي سنتي مازنداران منتشر شد که اداره کل دامپزشکي اين استان خبر فوق را تائيد و اعلام کرد تمام دامهاي الوده اين گله معدوم و باقي مانده گله پاک است.

لازم به ذکر است سل يا توبر کلوز يک بيماري واگيردار است و نوعي از اين بيماري موسوم به سل گاوي ميان انسان و چهار پايان مشترک است.

انتهاي پيام/
برچسب ها: محدودیت ، نظارت ، دامداری
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.