باغ خانه ی هنرمندان ایران چند روزی است که میزبان عشایر سیستان و بلوچستان است. عشایری که با خود آثار و هنر های دستی سیستان را، در چادری افراشته در محوطه باغ خانه ی هنرمندان ایران به ارمغان آورده اند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران، صنایع دستی سرزمین سیستان و بلوچستان از گذشته بسیار دور تا به امروز همواره ارزش والایی داشته است؛ به طوری که می توان گفت، آثار صنايع دستى سیستان گویای قدمت تاریخی فرهنگ و هنر ایران است. آثار صنایع دستی سیستان امروزه نه تنها از لحاظ اجتماعی، تاریخی و فرهنگی_هنری دارای اهمیت است بلکه از نظر اقتصادی و کسب درآمد نیز برای عشایر و اهالی این سرزمین، در کنار فعالیت های کشاورزی و دامداری جایگاه ممتازی دارد. زنان روستایی و زنان عشایر در کنار کمک به امر کشاورزی و دامداری، به تهیه و ساخت انواع هنر های دستی نیز مشغول هستند.

از هنر های دستی مردم سیستان می توان به: قالى بافى، گليم بافى، چادر بافى، سفره بافى، حصير بافى، سوزن دوزى، خراطى، پشتي و خورجين‌بافي و ... اشاره کرد. یکی از مهم ترین آثار دستی مردم سیستان، قالی بافی است، که زنان، به ویژه دختران بلوچ به بافت آن می پردازند، در کنار قالی بافی، گلیم بافی نیز بيشتر توسط زنان چادرنشين، درون سياه چادرها بافته مى‏شود، سیاه چادر توسط عشاير چادر نشين و از موي بز بافته مي شود، موي بز در مقابل رطوبت باران و برف به هم مي چسبد و مانع نفوذ آب و سرما مي شود، در گرما علاوه بر سايه مناسبی كه دارد، الياف از هم فاصله گرفته و راه ورود هوا را باز مي گذارد، سیاه چادر به هنگام كوچ به آساني قابل جمع و حمل و نقل مي باشد.

سیاه چادر از دیرباز بهترين پوشش براي عشاير و برای اقامت و زندگی کردن آن ها بوده است. بافت حصیر  یکی دیگر از صنایع دستی سیستان است که به وسیله برگ خرما و برگ نخل بافته می شود، سپس از حصیر بافته شده، وسایل دیگری هم چون: زنبيل، حوال حصيرى یا کچو، باد بزن، كيف، گلدان و ... بافته می شود. نمدمالى از ديگر هنرهاى دستى عشایر بلوچ است، ساخت نمد هم چون قالی بافی به عهده زنان و دختران عشایر است، به کار گیری رنگ های مختلف طبیعی در ساخت نمد، آ را به عنوان یکی از زیباترین آثار دستی_هنری به حساب می آورد.

سفره که به زبان بلوچ ها جهیزی نام دارد، یکی دیگر از آثار دستی عشایر سیستان است اما یکی دیگر از آثار دستی سیستان و بلوچستان که به عنوان یکی از مهم ترین نمونه های هنر دستی و سنتی ایران به حساب می آید، سوزن دوزی نام دارد. سوزن دوزى در بلوچستان هنری بسیار قدیمی است که برای تزئين لباس محلى زنان و هم چنین سرپوش چادر استفاده مى‏شود. 

خراطى هنر دستی دیگری است که از چوب کهور برای ساخت وسایلی هم چون: عصا، قليان و ديگر وسایل دستی چوبى به کار گرفته می شود. پشتي و بافت خورجين نیز يكي ديگر از هنرهاي سنتي و کهن عشایر سیستان است که هم چون قالی و گلیم در نواحی سیستان قدمتی طولانی دارد./ي2
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار