سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

پروژه مسکن مهر راهکار کنترل بازار مسکن؛

بازسازي بافت فرسوده بازار مسکن را رونق مي‌دهد

دولت مي‌تواند با بازسازي بافت‌هاي فرسوده و ترغيب بخش خصوصي براي ساخت و ساز مشکلات بازار مسکن را حل کند.

عليرضا خسروي نماينده مردم سمنان و مهدي شهر در مجلس شوراي اسلامي در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران، با اشاره به اينکه به طور ميانگين ساليانه به تامين يک ميليون واحد مسکوني در کشور نيازمنديم گفت: زماني که پروژه مسکن مهر در دولت نهم و دهم کليد خورد، به طور تقريبي شاهد ساخت سالانه نيم ميليون واحد در کشور بوديم که اين امر در دولت‌هاي قبلي آماري بين 250 تا 300 هزار واحد در سال بوده است.

وي با اشاره به اينکه براي کنترل بازار مسکن بايد به عوامل ديگري غير از مسکن مهر نيز توجه کرد، افزود: اگر از مواردي همچون ماليات خانه‌هاي خالي ماليات بر زمين و سياست گذاري‌هاي عرصه بافت‌هاي فرسوده غفلت نماييم، قطعا توازن در اين بازار از بين مي‌رود، به همين دليل لازم است دولت آتي در کنار مسکن مهر اين موارد و نيز مورد توجه قرار دهد.

خسروي در ادامه اذعان داشت: مسکن در کشور ما همواره به عنوان يک کالاي سرمايه‌اي شناخته مي‌شود. اما پس از اجراي طرح مسکن مهر سرمايه گذاري دراين بازار بصورت چشم‌گيري کاهش يافت.

**مسکن مهر تنها در شهرهاي زير 25 هزار نفر کارايي داشت

احمدرضا سرحدي کارشناس مسکن در  گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران، با بيان اينکه در اوايل شروع کار و نامشخص بودن ابعاد اين طرح مسکن مهر تاثير زيادي بر بازار گذاشت، اظهار داشت: در ابتداي اجراي طرح شاهد توقف صعودي قيمت‌ها و ايجاد رکود در بازار مسکن بوديم.

وي اضافه کرد: اما به تدريج و با تکميل پروژه مسکن مهر شاهد خروج اين طرح از محدوده محاسباتي بازار مسکن بوديم. در واقع تنها در شهرهاي زير 25 هزار جمعيت در آنها از بازار مسکن تعريف خاصي وجود نداشت، موثر واقع شد اما کلان شهرها را تحت تاثير قرار نداد.

سرحدي به افزايش 50 درصدي قميت مسکن در يک سال اخير اشاره و تصريح کرد: در برهه‌اي از زمان شاهد عدم تمايل فروشندگان جهت فروش واحدها بوديم که اين مسئله موجب ايجاد نوسانات زيادي در بازار مسکن شد اما اخيرا اين مسئله حالت عکس يافته و ما شاهد عدم تمايل خريداران بريا خريد واحدها هستيم که اين مسئله موجب شد قيمت‌ها سير نزولي به خود بگيرند.

اين کارشناس مسکن به آينده مسکن مهر اشاره کرد و گفت:مسکن مهر هم اکنون به دو بعد واقعي و تبليغاتي تقسيم شده است.

وي افزود: بخشي از مسکن مهر که متقاضيان زيادي دارد و به دليل محدوديت منابع، نيمه کاره رها شد، لازم است با امکانات زير بنايي تکميل و مورد استفاده قرار گيرد.

سرحدي ادامه داد: اما بخش ديگري که تنها هزينه بر بوده و متقاضي واقعي براي زندگي ندارد، بهتر است رها شده و هزينه آن صرف تکميل زير ساخت‌هاي واحدهاي پر متقاضي شود.

وي با بيان اينکه با فعال شدن اقتصاد از فشار سوداگران بر بازار مسکن کاسته خواهد شد، اذعان داشت: دولت مي‌تواند با بازسازي بافت‌هاي فرسوده و ترغيب بخش خصوصي براي ساخت و ساز، مشکلات مسکن رو بر طرف و در کاهش قيمت آن گامي بردارد، قطعا با رونق اقتصاد کشور شاهد کاهش قيمت مسکن خواهيم بود.

**هدف ما رفع نيازمندي‌هاي مردم است

در ادامه هادي نظر پور عضو هئيت مديره انجمن انبوده سازان مسکن تهران در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران، با بيان اينکه هر چه عرضه از تقاضا بيشتر شود قيمت کالا کاهش مي‌يابد، اظهار داشت: مسکن مهر در واقع با افزايش عرضه توانست قيمت مسکن را بصورت چشم‌گيري کاهش دهد.

وي با اشاره به اينکه هدف ما رفع نيازمندي‌هاي مردم است افزود: مسکن مهر در کلان شهر‌ها نتوانست تاثير بسزايي بگذارد ولي به ميزان بسيار بالايي توانست شهرهاي کوچک را تحت تاثير قرار داده و افراد زيادي را صاحب خانه نمايد.

نظر پور به رويکرد دولت آتي اشاره کرد و گفت: هم اکنون بيش از يک ميليون واحد به حالت نيمه کاره رها شده است، از اين رو توقع از دولت آتي بر اين است که با سياست گذاري‌هاي جديد اين پروژه‌ها را تکميل و به صاحبان آنها تحويل دهد.
انتهاي پيام/

برچسب ها: مسکن ، مهر ، بافت
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.