سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کلم مرکز اصلی پرورش ماهی در استان ایلام

منطقه كلم بیش از 9 مرکز پرورش ماهی قزل آلا وجود دارد که هر یک از این مراکز بین 40 تا 50 تن ماهی تولید می کنند و نقش مهمی در تامین نیاز ماهی استان دارند

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران روستای کلم در فاصلة 30 کيلومتري شمال غربي شهر بدره و 120 کيلومتري جنوب شرقي شهر ايلام قرار گرفته است.

روستاي کلم که در ميان کوهها و ارتفاعات کبيرکوه در يک دره سرسبز با ميانگين ارتفاع 1500 متر از سطح دريا واقع شده، اقليمي معتدل و کوهستاني دارد و آب و هواي آن در فصول بهار و تابستان معتدل و مطبوع و در زمستان سرداست.رودخانة کلم در کنار روستا جريان دارد و طراوت و شادابي خاصي به آن ميبخشد.

**تاريخچه روستای کلم
روستاي کلم قدمت طولاني سکونت انساني دارد. بررسي آثار باقيمانده از جمله قلعه و آتشکده، احتمال قدمت و سابقه تاريخي روستا به دوران مادها را افزايش داده است. بقعه جابربن انصاري و بناي سيد تاجالدين نيز در نزديکي روستا واقع شدهاند. مردم روستاي کلم به زبان کردي سخن ميگويند، مسلمان و پيرو مذهب شيعه جعفري هستند.

** کلم مرکز اصلی پرورش ماهی در استان ایلام

وجود آب در منطقه کلم باعث شده است تا روستای کلم به عنوان مرکز اصلی پرورش ماهی در استان ایلام و حتی غرب کشور باشد.

در این منطقه بیش از 9 مرکز پرورش ماهی قزل آلا وجود دارد که هر یک از این مراکز بین 40 تا 50 تن ماهی تولید می کنند و نقش مهمی در تامین نیاز ماهی استان دارند.

ماهی این منطقه در کشور هم مشهور است و از دیگر نقاط کشور و حتی افرادی از کشور عراق نیز مشتری ثابت این ماهی ها هستند.

وجود مراکز پرورش ماهی در بین باغات روستای کلم زیبایی های روستا را دوچندان کرده است.

**عدم اجرای طرح هادی در روستای کلم

متاسفانه کلیه کوچه های روستای کلمدر حال حاضرخاکی است و آبهای خانهدر میانه کوچه ها جاری است به نحوی کهبه نظر می رسد این روستا نیاز مبرم به جدول کشی استاندارد دارد.

رها شدن فاضلاب در کوچه ها، وجود زباله و فضله گوسفندان در کنار خانه ها و جاده ها چهره زشت و ناخوشایندی به روستا بخشیده است در حالی که می توان با یک طرح بسیار ساده و ساماندهی این زبالهها و جمع آوری آبهای سطحی کوچه ها، چهره زیبای روستا را تحکیم بخشید .

گزارش از: حمیده آقامیری

برچسب ها: کلم ، ماهی ، روستا
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.