سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

چهارصدمين عمل اهداء عضو از بيماران مرگ مغزي در مشهد انجام شد

چهارصدمين عمل اهداء عضو از بيماران مرگ مغزي در دانشگاه علوم پزشکي مشهد انجام شد.

به گزارش گروه علمي باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا؛ اين عمل از اهدا کننده مرگ مغزي خانم سکینه دردانه یزدی 58 ساله كه از بیمارستان امدادی مشهد به واحد فراهم آوری اعضای پیوندی در مرکز پیوند اعضای دانشگاه مشهد معرفی شده بود، پس انجام مراحل  تأييد مرگ مغزي و رضايت خانواده وی در بيمارستان منتصریه تحت عمل جراحي  اهدای عضو  قرار گرفت.  

بر اساس اعلام واحد فراهم آوري اعضاء بيمارستان منتصريه دانشگاه علوم پزشکي مشهد، کلیه های زنده یاد سکینه دردانه یزدی  به 52  ساله ساکن تربت جام و خانم 46 ساله ساکن رشتخوار که سالها از نارسایی کلیه رنج میبردند و با دیالیز تحت درمان بودند به صورت رایگان اهدا و پیوند شد.

براساس این گزارش کبد وی نیز برای پيوند به بیمارستان نمازی شیراز ارسال و همچنین یک قرنیه ی وی نیز برای اهدا به بیمارستان خاتم الانبیا (ص)مشهد ارسال و به آقای 86 ساله مشهدی پیوند شد.

برپایه این گزارش، با اقدامات انجام شده در سالهاي اخير در دانشگاه علوم پزشکي مشهد، اهداء عضو از بيماران مرگ مغزي گسترش چشمگيري يافته است به طوري که از ابتداي امسال تا کنون 32 عمل اهداء عضو در مشهد انجام شده که اين ميزان معادل آمار يک سال فعاليت مرکز پيوند دانشگاه در سالهاي ابتدايي است.

مسئول فراهم آوري اعضاء پيوندي بيمارستان منتصريه دانشگاه علوم پزشکي مشهد با اشاره به اينکه با افزایش فرهنگ سازی و اطلاع رسانی در صدد گسترش و توسعه فرهنگ اهدای عضو هستیم اظهار داشت: براساس ارزیابی های انجام شده در دانشگاه علوم پزشکی مشهد میزان رضایت خانواده ها برای اهدای عضو عزیزانشان در طول سالهای 1390 تا 1391از 43 به 55 درصد افزایش یافته است.

دکتر ابراهيم خالقي افزود: این در حالی است که در سال 1380 و نخستین سال پیوند اعضا از بیماران مرگ مغزی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد، میزان رضایت خانواده ها برای اهدای عضو کمتر از 10 درصد بود.

وي با اشاره به اينکه در حال حاضر شاخص  اهداء عضو در خراسان رضوي دو برابر مينگين کشوري است افزود:‌در طول دو سال اخیر شاخص اهدای عضو در دانشگاه علوم پزشکی مشهد از 6 به 8/10 درصد افزایش یافته در حالی که میانگین کشوری اهدای عضو حدود 6/5 درصد است.

دکتر خالقي خاطر نشان کرد: ‌ارتباط مناسب و هماهنگ با گروههاي پيوند سطح دانشگاه موجب شده است که در حال حاضر پيوندهاي قلب، پوست، قرنيه، کليه و ارسال کبد به بيمارستان نمازي شيراز انجام شود و بيماران زيادي از مرگ حتمي نجات يابند. /ح
برچسب ها: اهداعضو ، مرگ مغزی ، جراحی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.