صدو دهمين عمل پيوند پوست از بيماران مرگ مغزي در بيمارستان امام رضا(ع) از مراکز زير پوشش دانشگاه علوم پزشکي مشهد با موفقيت انجام شد.

به گ‍زارش گروه علمي باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا؛ معاون آموزشي بخش سوختگي بيمارستان امام رضا(ع) اظهار داشت:‌ دراين عمل قسمتي از پوست اهداء کننده مرگ مغزي با استفاده از روش الو گرافت به بيماري؛ آقای 54 ساله ساکن مشهد که دچار 40 درصد سوختگي  شده بود پيوند شد.

دکتر طاووسي با اشاره به اينکه دانشگاه علوم پزشکي مشهد در بخش پيوند پوست از بيماران مرگ مغزي در کشور پيشتاز است و به تازگي در شيراز  اين عمل آغاز شده است، خاطر نشان کرد: ‌در اين روش تنها لايه نازکي از پوست اهداء کننده با ضخامت 16 هزارم اينچ برداشته و به بيماراني که بيش از 90 درصد آنها جوان هستند و به دليل از دست رفتن تمامي پوستشان در معرض آسيبهاي جدي و حتي مرگ هستند پيوند زده مي شود.

عضو هيئت علمي دانشگاه علوم پزشکي مشهد با اشاره به اينکه ماهانه بيش از 2 هزار و 500 نفر به دليل سوختگي به اورژانس اين مرکز مراجعه مي کنند که از اين تعداد حدود يک درصد به دليل شدت سوختگي نياز به بستري پيدا مي کنند، اظهار داشت: بيشتر بيماران بستري در اين بخش درصد بالايي از سوختگي دارند  كه پس از درمانهاى اوليه ودرمان فاز حاد براى پوشش زخم خود نياز به پوست پيدا مي كنند.

فوق تخصص جراحي پلاستيک دانشگاه علوم پزشکي افزود: از بين اين افراد براى آنهاييكه پوست كافى براي پوشاندن زخم خود دارند از پوست خودشان بصورت اتو گرافت استفاده مي شود، اما مشكل اصلى براى بيماراني است كه پوست كافى ندارند در اين موارد يكى از بهترين گزينه ها استفاده از الوگرافت يا پوست از فرد ديگر ميباشد كه اين فرد ميتواند از فاميل بيمار يا ديگرى باشد كه معمولا با مشكل مواجه مي شويم، لذا در اكثر مراكز پيشرفته دنيا از پوست برداشته شده از مرگ مغزيها يا جسد استفاده مي شود.

وي افزود: اين الوگرافت معمولا به دو صورت تازه و ذخيره شده استفاده مي شود كه ما فعلا از نوع تازه استفاده مي كنيم.

دکتر طاووسي مزاياى استفاده از اين روش ها را كاهش از دست دادن آب و الكتروليت، كاهش احتمال عفونت زخم، تسريع در ترميم زخم، کاهش درد بيماران و بهبودى و ترخيص زودتر از بيمارستان و در نتيجه كاهش هزينه هاى درمانى عنوان کرد.

معاون آموزشي بخش سوختگي بيمارستان امام رضا(ع) اظهار داشت:‌ يك مشكلى كه مابا آن روبرو هستيم اين است كه گاها يك بيمارسوخته مراحل اوليه را پشت سر گذاشته و آماده گرافت گذارى است ولى الوگرافت موجود نيست يا بيمار مرگ مغز ى براى اهداء عضو هست ولى رضايت برداشتن پوست ندارد، لذا در اكثر مراكز سوختگى كشورهاى اروپايى وامريكايى از پوست نگهدارى شده در بانك پوست استفاده مي كنند،كه ما هم در اين زمينه اقدامات خوبى انجام داده ايم و سال قبل طى يك دوره كوتاه مدت در كشور هلند در بانك نگهدارى بافتEUROPIAN TISSUE BANK آموزش لازم برای راه اندازى بانك پوست در كشور را فرا گرفته و پيگير آن هستيم كه مطمئنا كمك بسيار زيادى به بيماران سوخته مي کند. خوشبختانه تمام بررسى هاى لازم انجام گرفته و آمادگى كامل در اين زمينه وجوددارد و بزودى بانك پوست بخش سوختگى امام رضا (ع) راه اندازى می شود./ح
برچسب ها: پیوند ، پوست ، مرگ مغزی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار