سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بخش معدن جايگاه نخست جذب سرمايه هاي خارجي را کسب کرد

بخش معدن با جذب 3.5 ميليارد دلار و اختصاص بش از 76 درصد از کل حجم سرمايه هاي خارجي جذب شده در جايگاه نخست قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران بهروز عليشيري معاون وزير امور اقتصاد و دارايي با بيان مطلب فوق گفت: مقايسه روند رشد سرمايه گذاري خارجي حاکي از اين است که رتبه ايران در سال 2012 بين کشورهاي جهان 35 و بين کشورهاي منطقه دوم بوده است.

برپايه اين گزارش سهم ايرانيان مقيم خارج کشور از سرمايه خارجي جذب شده در 6 سال نشان مي دهد که در سال 91 اين سهم معادل 8.11 درصد از کل سرمايه وارده و در سال 90 معادن 9.95 درصد و در سال 89 معادل 0.74 درصد اعلام شد.

وي افزود: آنکتاد بخش معدن شامل نفت، گاز و صنايع معدني با جذب 3.5 ميليارد دلار و اختصاص 76.46 درصد از کل حجم سرمايه هاي خارجي جذب شده در جايگاه نخست قرار گرفته و حوزه هاي خدمات و صنعت به ترتيب رتبه هاي دوم و سوم را از کل حجم سرمايه هاي جذب شده در اختيار دارند.

عليشيري ادامه داد: تنوع در حوزه هاي اقتصادي و ذخاير هيدروکربني و نفتي غني چهارمين توليد کننده نفت در جهان، داراي دومين ذخاير گازي جهان، کسب رتبه دهم در صنعت توريسم و رتبه پنجم در اکوتوريسم، بزرگترين و بيشترين ميزان صنايع در حوزه خاورميانه و شمال آفريقا، رتبه هاي چهارم تا دهم دنيا در توليد روي و کبالت، حائز رتبه برتر در ذخاير آلومينيوم، منگنز و مس در جهان و رتبه چهارم دنيا به لحاظ تنوع توليد محصولات کشاورزي در جهان از جمله مزيتهاي کشور به لحاظ ذخاير طبيعي و معدني است.

بنابراين گزارش در خصوص اصلاحات اقتصادي در چارچوب برنامه پنجم 20 ميليارد دلار سرمايه گذاري بخش خصوصي و سرمايه گذاري خارجي در صنعت نقت و گاز صورت گرفته و ميزان بيکاري از 13 به 7 درصد از طريق ايجاد سالانه يک ميليون شغل جديد در کشور کاهش يافته است همچنين نظام تامين سلامت کشور بهبود، روابط بين الملل توسعه يافته و حجم gpd کشور 2 برابر شده است.
انتهاي پيام/
برچسب ها: معدن ، سرمایه ، علیشیری
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.