سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

قزوين/

رعایت اصول تغذیه درست در روزه‌داری موجب بهبود سلامت روزه‌دار می‌شود

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان قزوین گفت: روزه‌داری اثرات مثبت فراوانی بر جسم و روان انسان دارد، به شرطی که با اصول تغذیه درست انجام شود.

به گزارش گروه استان هاي باشگاه خبرنگاران ،  علی‌اکبر زینالو در خصوص رعایت اصول تغذیه درست در ماه مبارک رمضان و فواید آن، اظهار داشت: رعایت دو اصل «تنوع» و «تعادل» در برنامه غذایی بسیار مهم است.

وی افزود: تنوع به معنی استفاده از گروه‌های غذایی اصلی شامل نان و غلات، شیر و مواد لبنی، سبزی‌ها و میوه‌ها، گروه گوشت و جایگزین‌های آن و تعادل به معنی استفاده از همه گروه‌های غذایی به مقدار کافی و بدون کم‌خوری یا پرخوری است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قزوین با اشاره به اینکه وعده سحری بهتر است مثل وعده ناهار باشد و غذای اصلی در این وعده صرف شود، بیان کرد: بهتر است برای سحری غذاهایی انتخاب شوند که قند خون را به آهستگی افزایش می‌دهند.

زینالو ادامه داد: بهترین مواد غذایی برای سحر، مواد غذایی دارای پروتئین و فیبر مانند نان سبوس‌دار، برنج، ماکارونی، حبوبات، انواع گوشت‌ها، سالاد، سبزیجات تازه و میوه‌ها هستند.

این مسئول با بیان اینکه بهتر است بعد از اتمام سحری از نوشیدن چای پر رنگ اجتناب شود، چراکه موجب کاهش جذب آهن، افزایش دفع ادرار و دفع مواد معدنی مورد نیاز بدن و بروز تشنگی در طول روز می‌شود، تصریح کرد: بر این مبنا، نوشیدن آب یا آبمیوه طبیعی توصیه می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قزوین در تشریح وعده غذایی افطار بیان کرد: بهتر است افطار را با یک وعده غذایی ساده مانند چای کم‌رنگ، شیر گرم یا آب ولرم، خرما و کشمش آغاز کرد و به تدریج مواد غذایی سبک مانند کمی سوپ یا شیر برنج و نان و پنیر همراه با سبزی، گردو یا گوجه فرنگی، مصرف شود.

زینالو با اشاره به اینکه به فاصله دو ساعت بعد از افطار می‌توان از مواد غذایی مانند سوپ ساده و کم‌چرب، آش با حبوبات کم، حلیم بدون روغن، خوراک لوبیا، عدسی، خوراک سبزیجات با کمی نان سبوس‌دار و تیره به همراه ماست و خیار و سبزی خوردن، به عنوان شام استفاده کرد، توصیه کرد: از میوه‌ها و سبزی‌ها، آب و سایر نوشیدنی‌ها، ساعتی قبل از خواب استفاده شود./ج1

برچسب ها: تغذیه ، سلامت ، سوپ
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.