سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در نشستی ويژه؛

مقامات "تركيه" تحولات مرزی این کشور با سوريه را بررسی کردند

مقامات ارشد "تركيه" در نشستي به بررسي تحولات اخير در شهر راس‌العين سوريه نزديك مرز "تركيه" پرداختند.

به گزارش باشگاه خبرنگاران ، "عبدالله گل" رييس جمهوري، "رجب طيب اردوغان" نخست وزير و "نجدت اوزال" رييس ستاد كل ارتش "تركيه" در اين نشست دو ساعته درباره تحولات اخير در شهر راس‌العين و كنترل آن بدست نيروهاي گروه موسوم به حزب اتحاد دموكراتيك سوريه نزديكي مرز با "تركيه" گفت‌وگو كردند.

"تركيه" به عنوان يكي از نخستين كشورهاي فعال در ايجاد جنگ و درگيري در سوريه، همراه آمريكا و انگليس، قطر و عربستان برنامه اعزام مزدوران جنگي ضدسوري را اجرا مي‌كند.

۳۰ ماه قبل و پيش از آغاز درگيري‌ها در سوريه و تحريك گروه غربي عربي ضدسوري براي تبديل تظاهرات و اعتراضات مسالمت آميز با خواسته انجام اصلاحات، بسياري از كشورها و كارشناسان هشدار دادند كه خطرات اوج گيري اين درگيري‌ها افزون بر سوريه، "تركيه" را نيز تهديد مي‌كند.

براساس گزارش اعلام شده از اين نشست كه در كاخ رياست جمهوري "تركيه" برگزار شد، رييس ستاد كل ارتش گزارش وضعيت مرزي با سوريه را ارائه كرد.

عبدالله گل پيش از ديدار با اردوغان و اوزال با حاكان فيدان رييس سازمان اطلاعات و امنيت "تركيه" نيز ديدار و گفت‌و‌گو كرد.

آنكارا در پي كنترل منطقه مرزي راس‌العين در مجاورت مرزهاي "تركيه" و سوريه توسط نيروهاي كرد سوريه ،وضعيت هشدار به خود گرفت.
ستاد ارتش "تركيه" روز پنجشنبه با تاييد عقب‌نشيني عوامل مسلح ضدسوري از منطقه راس‌العين اعلام كرد كه كنترل منطقه مرزي در پي درگيري كردها با عوامل مسلح، كنترل منطقه از دست گروههاي مسلح خارج شده است.

راس‌العين نزديك مرزهاي سوريه با "تركيه" كه اكثريت جمعيت آن كرد هستند، به دليل موقعيت جغرافيايي، اهميتي راهبردي براي آنكارا دارد.
از آغاز بحران در سوريه عناصر گروه ياد شده نهايت تلاش خود را به كار بسته‌اند تا اطمينان يابند كه نيروهاي بشار اسد و مخالفان بر منطقه مسلط نشوند، ولي حضور اين نيروها در راس‌العين، "تركيه" را نگران كرده است.

با آغاز بحران و درگيري‌ها در سوريه براي چندمين بار در مرزهاي دو كشور تبادل آتش صورت مي‌گيرد.

برخي تحليلگران عقيده دارند كه گروههاي مسلح ضدسوري براي تشديد تنش در روابط دو كشور و تشويق "تركيه" به مداخله نظامي در سوريه از اراضي اين كشور تيراندازي يا حملات خمپاره‌اي انجام مي‌دهند.

انتهاي پيام/

منبع:ايرنا
برچسب ها: ترکیه ، نشست ، سوریه ، مرز
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.