سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تحرک کودکان با اجبار نمي شود

دخالت والدين براي وادار به نشستن يا ايستادن کودکان از هفت ماهگي به علت عدم تکميل سيستم حرکتيشان موجب بروز درد و فشار مفاصل مي شود.

محمدتقي حولي ساز، دکتري طب فيزيکي در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران، افزود: کودکان بعد از تولد سيستم حرکتيشان هنوز به طور کامل تکامل نيافته و اين امر مستلزم گذر مدت زمان نسبتا طولاني است و به طور طبيعي صورت مي گيرد.

وي با بيان اينکه هر نوع دخالت در مسير تکامل سيستم حرکتي کودکان صحيح نيست، تاکيد کرد: استفاده از (رورواک) که بسيار مرسوم شده، در خانواده هاي ايراني منجر به بروز ناهماهنگي در روند رشد و مقاومت مفاصل کودک و ايجاد فشار به استخوان هاي لگن وي مي شود.

حولي ساز اظهار داشت: متاسفانه بسياري از خانواده ها از شش يا هفت ماهگي سعي مي کنند که کودک را به نشستن و يا راه رفتن عادت دهند که نمي دانند اين اقدام آنها چه آسيبي را مي تواند به کودکتان وارد کند، زيرا در اين حالت به ويژه هنگام استفاده از نگهداره هاي کودک در خودروها که حالت نشسته دارند، منجر به فشار زياد به ستون فقرات و مهره هاي کمري و گردني کودک شده و در صورت بي توجهي به آن مي تواند به راحتي از همان کودکي دچار درد مفاصل شود.

اين دکتري طب فيزيکي با تاکيد بر اينکه والدين نبايد براساس وزن کودکشان آنها را به نشستن وادار کند، افزود: بسياري از والدين فکر مي کنند که هرچقدر فرزندشان چاق تر باشد، قواي بدني بيشتري داشته و به راحتي مي تواند بنشيند، اين در حالي است که اين امر کاملا بي اساس است.

وي تصريح کرد: والدين بايد اجازه دهند که کودکان خودشان به طور طبيعي نشستن و راه رفتن را در مراحل اوليه ياد بگيرند، چون اين يک حالت غريزي و مادرزادي است که خداوند در نهاد بشر خلق کرده است و هنگامي که مفاصل نرم کودک مقاومت لازم را به دست مي آورد، خواهيم ديد که کودک خودش مي تواند به تنهايي بنشيند، بلند شده و راه برود و در اين زمينه بايد اجازه دهند که بدن کودک روال طبيعي خود را به پيش ببرد.

حولي ساز خاطرنشان کرد: خانواده ها مي توانند هنگام راه رفتن، نشستن و يا ايستادن کودکشان مراقب آنها باشند، اما نبايد براي سرعت بخشيدن به آن در شيوه تکامل سيستم حرکتي آنها دخالت کنند./ح

برچسب ها: کودک ، مفصل ، حرکت ، ستون فقرات
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.