سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

امروز در تاریخ؛

انجام عقد اخوت میان رسول خدا(ص) و حضرت علی(ع)/نزول کتاب مقدس انجیل/درگذشت خطیب شهیر حجت الاسلام "کافی"/ تسخیر ماه

قیام مردم مسلمان ایران به رهبری آیت اللَّه «کاشانی»، درگذشت حجت الاسلام شیخ «احمد کافی»، نزول کتاب مقدس انجیل بر حضرت عیسی بن مریم (ع)، قدم نهادن اولین بشر بر روی کره ماه، و ... از مهم‌ترین رخدادهای تاریخ امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز 30 تیر 1392 خورشیدی برابر با 12 رمضان 1434 هجری و 21 جولای 2013 میلادی  است. مهمترین رخدادهای تاریخ امروز از این قرار است:

قیام مردم مسلمان ایران به رهبری آیت اللَّه «کاشانی» و به قدرت رسیدن مجدد مصدق (1331 ش)

وقتی که دکتر مصدق می‌خواست علاوه بر نخست وزیری، وزارت جنگ را نیز برعهده بگیرد، با مخالفت شاه مواجه شد؛ بنابراین مصدق استعفا داد و شاه هم بلافاصله احمد قوام را مأمور تشکیل کابینه نمود. در این میان آیت‌اللَّه کاشانی که حضور دکتر مصدق را در نخست وزیری مفید می‌دانست با اتخاذ تصمیمی قاطع، بازگشت مصدق به نخست‌وزیری را خواستار شد. آیت‌اللَّه کاشانی تهدید کرد، در صورتی که قوام کنار نرود اعلام جهاد کرده و کفن می‌پوشد و پیشاپیش مردم حرکت خواهد کرد. در نهایت، شاه، عقب‌نشینی کرد و چون در رضایت و تطمیع آیت‌اللَّه کاشانی توفیقی به دست نیاورد، مجبور شد، قوام را برکنار کرده و بار دیگر مصدق را به نخست وزیری مأمور سازد و وزارت جنگ را نیز به او بسپارد.

مصدق پس از به دست‌گیری مجدد قدرت، سرلشکر وثوق عامل کشتار مردم بی‌گناه در جریان قیام را به معاونت وزارت جنگ منصوب نمود و چون آیت اللَّه کاشانی به این عمل اعتراض کرد، مصدق در نامه‌ای، از ایشان خواست تا در امور سیاسی مداخله ننماید. این عمل، پشتیبانی مردم را از مصدق برداشت و دولت مصدق که برای دومین بار در اثر مبارزات پیگیر مردم روی کار آمده بود، بیشتر از سیزده ماه دوام نیاورد و سرانجام با کودتای آمریکایی 28 مرداد سال 1332 شمسی، سرنگون شد.

نزول کتاب مقدس انجیل بر حضرت عیسی بن مریم (ع)
انجیل، کلمه‌ای یونانی به معنی مژده است و مسیحیان از این جهت آن را مژده می‌دانند که به اعتقاد آن‌ها، حضرت عیسی (ع) خود را فدای مردم کرد تا همهٔ مردم را از آتش دوزخ بخرد و این کتبِ اناجیلِ آن‌ها، مژدهٔ بهشت است. نام این کتاب دوازده بار در قرآن مجید ذکر شده است. قرآن، انجیل را کتاب خدا می‌داند ولی آن انجیلی را کتاب آسمانی می‌خواند که مشتمل بر احکام و تکالیف بشر باشد؛ زندگی او را تنظیم کند و سر و سامان بخشد، چنان‌که شأن ادیان الهی است.
گویند: انجیل‌های کنونی نزد مسیحیان چهار است: انجیل مَرقُس که از همهٔ اناجیل، قدیم‌تر است و به احتمال قوی در شهر انطاکیه در حدود سال‌های 70 - 65 میلادی به تحریر درآمده است. انجیلِ متی و لوقا پس از مَرقُس و انجیلِ یوحَنّا، شصت سال پس از مسیح یعنی سال 93 میلادی نوشته شده است. لازم به ذکر است که مسیحیان در کنار این چهار انجیل، به مجموعه‌ای دیگر از مکتوبات و رسالات اعتقاد دارند که به مجموعهٔ آن‌ها عهد جدید اطلاق می‌نمایند.


درگذشت «ابن جوزی» متکلم، محدث و فقیه (597 ق)
ابوالفرج جمال الدین عبدالرحمن بن علی بن جوزی بغدادی معروف به ابن جوزی، فقیه، مفسّر، محدّث و واعظ است که در طب، تاریخ، عرفان و اکثر فنون متداول نیز، متبحّر بوده است. در مجلس وعظ وی ازدحام جمعیت ایجاد می‌شد و او را بسیار بدیهه‌گو و حاضر جواب گفته‌اند. از کارهای بی‌سابقهٔ ابن جوزی، بیان یک دوره تفسیر قرآن بر روی منبر است. همچنین ابن‌جوزی در مجالسی که خلیفه حاضر بود به موعظهٔ وی می‌پرداخت و هراسی به خود راه نمی‌داد. تدریس، بخش مهمی از زندگی اجتماعی ابن جوزی را دربرمی‌گرفت. وی استادی بزرگ و توانا بود و چنان‌که خود می‌گوید، در پنج مدرسه تدریس می‌کرده است. ابن جوزی از سیزده سالگی به تالیف پرداخت و از آن‌جا که تا پایان عمر از نوشتن باز نایستاد شمار آثارش را تا بیش از 380 کتاب و رساله ذکر کرده‌اند. اسبابُ النُّزول، روحُ الارواح، مولدُالنَّبی و النُطقُ‌المَفهوم و... از آن جمله‌اند. وفات ابن‌جوزی در 86 سالگی در بغداد واقع شد و در مقبرهٔ بابُ الحَرْب مدفون گردید.

درگذشت خطیب شهیر و واعظ معروف حجت الاسلام شیخ «احمد کافی» (1357 ش)
حاج شیخ احمد کافی یزدی در سال 1307 ش در مشهد مقدس به دنیا آمد. شیخ احمد کافی در حالی که بیش از پانزده سال از عمرش نمی‌گذشت، در شب‌های جمعه برای صدها نفر از زائران امام رضا (ع) با شور و حال خاصی دعای کمیل می‌خواند و فضایی معنوی ایجاد می‌کرد. وی در شانزده سالگی برای تکمیل تحصیلات علوم اسلامی به نجف اشرف عزیمت کرد و از محضر آیت اللَّه خویی و آیت اللَّه سید اسداللَّه مدنی و... استفاده برد.

از آن پس برای تبلیغ به اکثر نقاط ایران مسافرت کرد و در همه جا مورد استقبال مردم قرار گرفت. حجت الاسلام کافی سرانجام در تهران رحل اقامت افکند و به خدمات دینی و انجام وظایف مذهبی همت گماشت. وی، واعظی متدین و خطیبی غیور و در امور دینی، جدّی و بسیار مبارز و مجاهد و در مقابل انحرافات و منکرات و برخورد با تبلیغات مسموم دشمنان دین، مقاوم و محکم بود. سرانجام این محبِّ اهل بیت (ع) چند ماه قبل از پیروزی انقلاب اسلامی درسی تیرماه 1357 در 50 سالگی در سانحه‌ای مشکوک دار فانی را وداع گفت و به دیدار معبود شتافت.

رحلت عالم و فقیه شاعر شیعه «محمدتقی مامقانی» معروف به «حجت‌الاسلام» (1312 ق)
میرزا محمدتقی بن ملامحمد مامقانی تبریزی متخلص به نیّر و معروف به حجت الاسلام، از علما و دانشمندان آذربایجان و دارای قریحهٔ شعری لطیفی بود. وی در 1247 ق در تبریز به دنیا آمد و در 22 سالگی برای تحصیل علوم دینی راهی نجف گردید. پس از استفاده از محضر اساتید بزرگ آن شهر به تبریز بازگشت و به تألیف و تدریس همت گماشت. آتشکده در مراثی، دیوان غزلیات، عِلمُ السّاعه و نُصرَةُالحَق از جمله تالیفات وی می‌باشند. حجت الاسلام نیّر تبریزی در 57 سالگی در تبریز دار فانی را وداع گفت و بنا به وصیتش، در وادی السلام نجف اشرف مدفون گشت.

آغاز جنگ تاریخی «اهرام» بین نیروهای فرانسوی و مصری (1798 م)
با قدرت‌گیری ناپلئون بُناپارت در فرانسه و آغاز کشور گشایی‌های او، ناپلئون قصد حمله به انگلیس را در سر می‌پروراند، اما چون نیروی دریایی فرانسه، توان لازم را برای این کار نداشت، لذا ناپلئون تصمیم گرفت که در خارج از اروپا، بر انگلستان لطمه زند. به همین دلیل از آن جا که هندوستان مخزن قوای اقتصادی و منبع معیشت انگلستان به شمار می‌رفت و سرزمین مصر نیز در مسیر هند قرار داشت، ناپلئون نقشه حمله به مصر را کشید. در آن زمان مصر تحت نفوذ امپراتوری عثمانی قرار داشت و توسط امرای مملوک موسوم به ممالیک اداره می‌شد.
 درنهایت در 21 ژوئیه 1798 م، جنگ میان فرانسه و مصریان آغاز شد و علی‌رغم مقاومت ممالیک، ناپلئون موفق به فتح مصر گردید و تا آخر ژوئیه، قاهره نیز به تصرف ناپلئون درآمد. در این هنگام، در حالی که ناپلئون مشغول ایجاد یک ستاد فرماندهی در نزدیکی اهرام مصر بود، قوای دریایی انگلیس، نیروی دریایی فرانسه را در سواحل مصر غافل‌گیر کرد و قسمت اعظم ناوگان جنگی فرانسه را منهدم ساخت. این مسئله باعث عقب‌نشینی ناپلئون گردید و پس از چندی به کشورش بازگشت.

انجام عقد اخوت میان رسول خدا (ص) و حضرت علی (ع)(1 ق)
وقتی آیهٔ «اِنّما المؤمنونَ اِخوَةٌ»(حجرات، 10) نازل شد، پیامبر (ص) بین یاران خود از مهاجر و انصار عقد اخوت برقرار کرد و هر یک از مهاجران را با یکی از انصار برادر ساخت.

 آن حضرت همچنین در پایان، حضرت علی (ع) را به برادری خویش انتخاب نمود. حضرت علی (ع) هرگاه بر روی منبر می‌نشست می‌فرمود: من بندهٔ خدا و برادر رسول خدا (ص) می‌باشم و هر که غیر از من، چنین ادعایی کند دروغگو می‌باشد.

الحاق سه کشور لیتوانی، لِتونی و استونی به اتحاد جماهیر شوروی (1940 م)
لیتوانی، لتونی و استونی، سه کشور کوچک ساحلی دریای بالتیک هستند که تا قبل از جنگ جهانی اول متعلق به روسیه بودند و با انقلاب کبیر روسیه، استقلال خود را باز یافتند. بیش از دو دهه بعد و در آستانه جنگ جهانی دوم، قراردادی بین آلمان و شوروی منعقد شد که بر اساس آن، کشور لهستان بین دو کشور تقسیم می‌شد. پس از چندی، با حمله آلمان به لهستان و تصرف این کشور استالین نیز برای آنکه از قافله کشورگشایی عقب نماند، سه کشور استونی، لتونی و لیتوانی را در 21 ژوئیه 1940 م به تصرف خود درآورد و آنها را ضمیمه شوروی نمود. این سه کشور تا پنجاه سال بعد تحت حکومت اتحاد جماهیر شوروی بودند و با فروپاشی شوروی در اوایل دهه 1990 م، استقلال خود را بار دیگر اعلام کردند.

به آب انداختن اولین کشتی هسته‌ای به نام «ساوانا» در امریکا (1958 م)
بعد از کشف اتم و آشنایی دانشمندان هسته‌ای با توانایی و قدرت فوق‌العاده انرژی هسته‌ای، به کارگیری و استفاده از آن در زمینه‌های گوناگون مورد توجه قرار گرفت؛ اما در واقع، اولین استفاده عملی از انرژی هسته‌ای، در ساختن بمب هسته‌ای به عمل آمد. نتیجه به دست آمده از قدرت انفجاری و تخریبی آن، باعث شد تا از یک طرف، قدرت‌های سلطه‌گر با بهره‌گیری از آن به مسابقه‌ای تسلیحاتی دست زده و جهان را تا مرز جنگ هسته‌ای به پیش برند و از سوی دیگر، تلاش‌های فراوانی به عمل آمد تا از این انرژی در راه‌های صلح‌آمیز و در جهت پیشرفت صنعت و تکنولوژی استفاده گردد.
یکی از این موارد، بهره‌گیری از انرژی هسته‌ای در صنایع کشتی سازی و دریانوردی است. بدین ترتیب در 21 ژوئیه 1958 م، اولین کشتی بازرگانی با سوخت هسته‌ای به آب انداخته شد و عرصه جدیدی برای استفاده از انرژی هسته‌ای را بر روی جهان گشود. این کشتی بازرگانی، ساوانا نام‌گذاری شد و در واقع اولین کشتی هسته‌ای بود که از پهنه اقیانوس اطلس عبور کرد. در حال حاضر کشتی‌های بسیاری در سطح دریاها و اقیانوس‌های جهان، با کمک نیروی هسته‌ای به دوردست‌ترین نقاط جهان می‌روند.

روز ملی «بلژیک»
کشور پادشاهی بلژیک با 30/528 کیلومترمربع در شمال غربی اروپا و در همسایگی کشورهای هلند، آلمان، لوکزامبورگ و فرانسه واقع شده است. جمعیت آن بیش از 10 میلیون نفر که حدود 90 درصد کاتولیک می‌باشند. پایتخت این کشور شهر بروکسل و دارای واحد پول یورو می‌باشد؛ که بعد از رواج یافتن پول واحد اروپائی، جای‌گزین فرانک بلژیک شده است. مردم بلژیک به 3 زبان رسمی فرانسوی، هلندی و آلمانی صحبت کرده و از تیره نژادی سفید هستند. بلژیک در سال‌های آخر قرن هجدهم، تحت تسلط فرانسه بود. در سال 1815، بلژیک با هلند متحد شد؛ اما این اتحاد دیری نپایید و بلژیک در سال 1831 م مستقل گردید و دارای حکومت سلطنتی شد. رسمیت یافتن پادشاهی لئوپولد اول در 21 ژوئیه 1831 م به عنوان روز ملی بلژیک مطرح شده است. نظام سیاسی این کشور، مشروطه سلطنتی فدرال، با دو مجلس قانون‌گزاری است. این کشور در سال 1945 به‌عضویت سازمان ملل درآمد.

قدم نهادن اولین بشر بر روی کره ماه (1969 م)
دهه 1960 م را دهه تسخیر فضا و آغاز سفر انسان به فضای کیهانی نیز می‌توان نام نهاد و این عنوان شاید مناسب‌ترین عنوان برای این دهه سرنوشت ساز باشد. سفینه آپولو 11، در روز شانزدهم ژوئیه 1969 م با سه سرنشین به فضا پرتاب شد و پس از سه روز سفر و طی بیش از 380 هزار کیلومتر مسافت در مدار کره ماه قرار گرفت. قسمتی از این سفینه که خود مجهز به موشکی برای برخاستن از سطح کره ماه بود، روز 21 ژوئیه 1969 م از سفینه مادر جدا شد و با دو سرنشین بر روی کره ماه فرود آمد.

 در این هنگام، یکی از آن دو با نام نیل آرْمِسْتِرانْگْ، نخستین انسانی بود که بر روی کره ماه قدم نهاد، در حالی که جریان این سفر فضایی را شش‌صد میلیون نفر به کمک ماهواره‌ها در سراسر جهان تماشا کردند. آرمِستِرانْگ پس از 21 ساعت و 37 دقیقه توقف در سطح کره ماه و گردش و نمونه‌برداری و عکس‌برداری از قسمت‌های مختلف آن، به سفینه مادر بازگشت و نخستین سفر انسان به کره ماه در روز 24 ژوئیه 1969 م با مراجعت فضانوردان به کره زمین پایان‌پذیرفت.

برخی دیگر از رویدادهای امروز
1542: پاپ پل سوم شورایی مرکب شش کاردینال را تشکیل داد تا معارضان مذهب کاتولیک را مجازات کند و این مجازات شامل مصادره اموال هم می شد. هدف این بود که «کالون» دیگری پیدا نشود.
1899: 21 جولای زادروز داستان نگار شهیر، ارنست همینگوی است که بسال 1899 به دنیا آمد. وی برنده جایزه نوبل سال 1955 در ادبیات شده بود.
1957: برنارد سپونر Bernard Spooner مخترع جلیقه ضد گلوله درگذشت.
1977: نیروی هوایی مصر حمله به پایگاههای هوایی کشور لیبی را آغاز کرد.

برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.