سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

امروز در تاریخ؛

وفات حضرت خدیجه (س)/ ارسال نامهٔ کوفیان برای «امام حسین (ع)»/درگذشت خسرو شکیبایی

وفات حضرت خدیجه (س)، درگذشت استاد «جلال الدین همایی»، ارسال نامهٔ کوفیان برای «امام حسین (ع)» جهت عزیمت امام به عراق، درگذشت خسرو شکیبایی و ... از مهم‌ترین رخدادهای تاریخ امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز 28 تیر 1392 خورشیدی برابر با 10 رمضان 1434 هجری و 19 جولای 2013 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخ امروز از این قرار است:

وفات حضرت خدیجه (س) همسر با وفای پیامبر اسلام (ص) بنا به روایتی (10 بعثت)

حضرت خدیجهٔ کبری (س) که از زنان نامدار و ثروتمند قریش بود پانزده سال قبل از بعثت با پیامبر اسلام (ص) ازدواج کرد. این بانوی بزرگوار اولین فردی بود که به رسالت پیامبر ایمان آورد و با تمام توان و ثروت خود به یاری دین اسلام برخاست. وجود حضرت خدیجه برای پیامبر اسلام به قدری اهمیت داشت که پیامبر اکرم (ص) رحلت این بانوی بزرگ را مصیبتی عظیم خواند و سال رحلت حضرت خدیجه و حامی بزرگ دیگر خود یعنی حضرت ابوطالب را عام الحزن یعنی سال اندوه نامید، زیرا ابوطالب عموی پیامبر نیز در همان سال وفات یافته بود.

پیامبر اکرم (ص)، حتی سال‌ها پس از رحلت آن بانوی بزرگوار، از ایشان به خوبی و نیکی یاد می‌کرد و او را ستایش می‌نمود. آن حضرت در جواب کسی که به پیغمبر گفت: خداوند، بهتر از خدیجه را به تو عوض داده است، فرمود: «سوگند به خدا که خداوند، مرا بهتر از او عوض نداده است. او به من ایمان آورد، هنگامی که مردم کفر ورزیدند و مرا تصدیق کرد، آنگاه که مردم مرا تکذیب کردند و با مال خود مرا یاری نمود، آنگاه که مردم، مرا محروم ساختند و پروردگار، مرا تنها از میان زنان، از او به ولادت فرزند روزی داد.» ام المؤمنین خدیجه (س) به هنگام وفات 65 سال داشت.

درگذشت استاد «سیدمحمدتقی مدرس رضوی» پژوهشگر (1365 ش)
استاد سیدمحمدتقی مدرس رضوی خراسانی در سال 1274 ش در مشهد به دنیا آمد. وی پس از اتمام دوران ابتدایی، نزد میرزا عبدالجواد ادیب نیشابوری اول به آموختن علوم قدیمه پرداخت و تا سطوح عالی حوزه را از استادان زمان فرا گرفت. مدرس رضوی در سال 1298 ش به تهران رفت و از محضر آقا سید محمد تنکانبی و میرزا محمدطاهر تنکابنی بهره برد و به تکمیل تحصیلات قدیم و جدید خود در مدرسه سپهسالار پرداخت. وی از سال 1310 به تدریس در مدارس تهران روی آورد و پس از تأسیس دانشگاه تهران به استادی دانشکده معقول و منقول و دانشکده ادبیات و علوم انسانی انتخاب شد. تصحیح آثار علوی، احوال و آثار خواجه نصیرالدین طوسی، تاریخ بخارا، مُجمَلُ‌التواریخ و... از جمله آثار پژوهشی و تحقیقی این دانشمند فرهیخته می‌باشند. وی در 91 سالگی درگذشت.

برگزاری راهپیمایی ضدآمریکایی در سراسر کشور در پاسخ به دخالت‌های آمریکا (1381 ش)
جرج‌بوش پسر، رییس‌جمهور وقت آمریکا، پس از آنکه بارها ایران را ناقض حقوق بشر و یکی از کشورهای محور شرارت عنوان کرد، در اقدامی دخالت‌جویانه، بیانیه‌ای درباره امور داخلی ایران منتشر ساخت. این بیانیه خشم مردم انقلابی ایران را برانگیخت و مردم در راهپیمایی عظیمی علیه دولت آمریکا، انزجار خود را از دخالت‌های این شیطان بزرگ ابراز کردند. این در حالی است که موج انزجار عمومی از قدرت‌طلبی‌های آمریکا، در کشورهای جهان رو به فزونی می‌رود.

ارتحال عالم آگاه و روحانی مبارز آیت اللَّه «محمدحسین کاشف الغطاء» (1334 ش)
آیت اللَّه محمدحسین کاشف الغطاء در حدود سال 1255 ش (1294 ق) در خانواده‌ای اهل علم و فضیلت در نجف اشرف به دنیا آمد. در نوجوانی، مقدمات علوم را فرا گرفت و سپس در محضر استادان بزرگی همچون آخوند خراسانی، سیدمحمدکاظم یزدی و میرزا حسین نوری به شاگردی نشست. ایشان، مدارج علمی را به سرعت پیمود و پس از وفات علامه یزدی، مرجع تقلیدِ عده زیادی از مردم گردید. او با آغاز جنگ جهانی اول، در جهاد آزادی‌بخشِ مردم عراق علیه نیروهای اشغالگر انگلیسی، فعالانه شرکت کرد. آیت اللَّه کاشف الغطاء با وجود مسؤولیت‌های متعدد و فعالیت‌های گسترده اجتماعی و سیاسی، آثار علمی و ادبی بسیاری از خود به یادگار گذاشته که از بین آنها می‌توان به تحریرُ المجلّه در 5 جلد، المراجعات الریحانیه در 2 جلد، حواشی عین الحیات، السیاسه الحُسَینیه و دیوان شعر اشاره نمود. این مرجع آگاه و فقیه مبارز سرانجام در 28 تیرماه 1334 ش برابر با 18 ذی‌قعده 1373 ق در 77 سالگی در نزدیکی کرمانشاه بدرود حیات گفت و پیکر مطهرش پس از تشییعی با شکوه، در نجف اشرف مدفون شد.

درگذشت استاد «جلال الدین همایی» ادیب برجسته معاصر (1359 ش)
جلال‌الدین همایی متخلص به سنا فرزند میرزا ابوالقاسم (متخلص به طَرَب) و نواده همای شیرازی، از محققان و شاعران معاصر، در حدود سال 1278 ش در اصفهان متولد شد. وی علوم مقدماتی را نزد عموی خود میرزا محمد (سها) فرا گرفت و علوم معقول و منقول و ادبیات عرب و هیئت و نجوم را نزد استادان فن مانند آقا سیدمحمدباقر دُرچه‌ای، آخوند عبدالکریم گزی، آقا شیخ محمد خراسانی، حکیم قمشه‌ای و حاج آقا رحیم ارباب و دیگران آموخت و به درجه اجتهاد رسید. استاد همایی سپس به تدریس معارف اسلامی در مدارس اصفهان پرداخت و حوزه پر رونقی تشکیل داد.

وی از سال 1307 به خدمت وزارت فرهنگ درآمد و چندی در دبیرستان‌های تهران مشغول به کار شد و در دارالفنون و بعد از آن در دانشکده ادبیات و حقوق دانشگاه تهران، استاد دوره فوق‌لیسانس و دکترا بود. استاد همایی در طول سال‌های تحصیل و پس از آن، شاگردان بسیاری را از دانشِ خود بهره‌مند کرد. وی عالمی پرکار بود و علاوه بر آموزش، تالیفات بسیاری از خود بر جای گذاشت. از جمله کتاب‌های استاد جلال الدین همایی می‌توان از تاریخ ادبیات ایران در 5 جلد، صناعات ادبی و مثنوی وَلَدنامه نام برد. وی همچنین کتاب‌های زیادی در زمینه ادبیات و معارف اسلامی برای تدریس در مدارس و دانشگاه‌های ایران به رشته تحریر درآورده است. استاد جلال‌الدین همایی سرانجام در سال 1359 ش در 81 سالگی در تهران درگذشت و در تخت فولاد اصفهان به خاک سپرده شد.

ارسال نامهٔ کوفیان برای «امام حسین (ع)» جهت عزیمت امام به عراق (60 ق)
امام حسین (ع) پس از ترک اعتراض‌آمیز مدینه و ورود به مکه، به افشای ماهیّت ضد اسلامی دستگاه یزید پرداخت. در این حال، مردم کوفه که خاطرهٔ حکومت علی (ع) را از بیست سال پیش در خاطر داشتند، از امام حسین (ع) جهت رهبری خود دعوت کردند. از آن پس سران شیعیان کوفه، نامه‌هایی به حضور امام نوشتند که اولین نامه در دهم رمضان سال شصت هجری به دست آن حضرت رسید. ارسال نامه‌ها از طرف شخصیت‌ها و گروه‌های متعدد کوفی همچنان ادامه یافت به طوری که تنها در یک روز، ششصد نامه به دست امام رسید و مجموع نامه‌هایی که به تدریج می‌رسید، بالغ بر دوازده هزار نامه گردید. دعوت کوفیان، بُعد تازه‌ای به وضعیت داد و وظیفهٔ تازه‌ای برای امام ایجاد کرد؛ بنابراین و با در نظر گرفتن شرایط موجود بود که امام حسین (ع) تصمیم به عزیمت به عراق گرفته، راهی آن دیار شد.

برگزاری مراسم بیعت درباریان با امام رضا (ع) به امر مأمون عباسی (201 ق)
پس از تفویض و در حقیقت تحمیلِ ولایتعهدی مامون به امام رضا (ع) در هفتم رمضان سال 201 ق، تشریفات بیعت، طی مراسمی شکوهمند در روز پنجشنبه دهم ماه رمضان همان سال به عمل آمد و حضرت بر مسندِ ولایتعهدی جلوس فرمودند. اولین کسی که به دستور خلیفه، دست بیعت به امام داد، عباس فرزند مامون بود. پس از او، فضل به سهل، وزیر اعظم؛ یحیی بن اَکثَم، مُفتی دربار؛ و سپس امرای لشکر و عموم اشراف و رجالِ بنی‌عباس که حاضر بودند، با آن حضرت بیت کردند. موضوع ولایتعهدی امام رضا (ع)، طبعاً برای دوستان و شیعیان آن حضرت موجب سرور و شادمانی شد، زیرا آنان خلافت را حق مسلّمِ اهل بیت (ع) می‌دانستند. ولیِ خود آن حضرت از این امر اندوهگین و متأثر بود و در مقابل اظهار خوشحالی یکی از اطرافیان فرمود: دل به این کار مَبَند و به آن خشنود مباش که دوامی ندارد.

درگذشت خسرو شکیبایی، بازیگر سینما و تلویزیون (1387 ش)
خسرو شکیبایی در ۷ فروردین ماه سال ۱۳۲۳ در خیابان مولوی تهران به دنیا آمد. در شناسنامه نامش «خسرو» است ولی خانواده و نزدیکان او را «محمود» صدا می‌کردند. پدر خسرو سرگرد ارتش بود و وقتی او ۱۴ ساله بود بر اثر سرطان از دنیا رفت. او قبل از اینکه وارد عرصه تئاتر شود، در حرفه‌هایی چون خیاطی و کانال‌سازی وآسانسورسازی کار می‌کرد. در ۱۹ سالگی برای اولین بار روی صحنه تئاتر رفت و بعد از مدتی به عباس جوانمرد، معرفی و به صورت کاملا حرفه‌ای بازیگر تئاتر شد. وی فارغ التحصیل بازیگری دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران بود و فعالیت هنری خود را از سال ۱۳۴۲ با بازیگری تئاتر آغاز کرد، ۵ سال بعد یعنی در سال ۱۳۴۷ وارد حرفهٔ دوبلوری شد.

او تحصیلاتش را در رشتهٔ بازیگری در دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران به پایان برد. تا پیش از انقلاب فقط در عرصه تئاتر فعالیت داشت و فعالیت حرفه‌ای در عرصه سینما را با بازی در فیلم «خط قرمز» (مسعود کیمیایی - ۱۳۶۱) آغاز کرد. او در نزدیک به ۴۰ فیلم سینمایی بازی کرد. بازی در نقش حمید هامون در فیلم هامون ساختهٔ داریوش مهرجویی یکی از ماندگارترین نقش‌هایی است که ایفا کرده‌است. شکیبایی در ساعت ۴ صبح جمعه ۲۸ تیرماه ۱۳۸۷ در سن ۶۴ سالگی در اثر بیماری عارضه قلبی در بیمارستان پارسیان تهران درگذشت و در قطعه هنرمندان گورستان بهشت زهرا دفن شد. او مدت‌ها از عارضه سرطان کبد رنج می‌برد.

قتل «خواجه نظام الملک» وزیر دانشمند سلجوقی (485 ق)
خواجه نظام الملک در اصل از دهقان زادگان بیهق بود، اما در طوس تربیت یافت. او پس از تحصیل ادب و فقه، وارد دستگاه حکومتی آلب ارسلان شد. خواجه نظام الملک، مشهورترین وزیر ایرانی است که نزدیک به 30 سال وزارت سلجوقیان را بر عهده داشت. از جمله اقدامات مهم وی تأسیس مدارسی به نام «نظامیّه» در طوس، هرات، نیشابور و بغداد است. در اواخر دوران وزارت نظام الملک، رابطهٔ او با ملکشاه سلجوقی رو به تیرگی نهاد ولی شاه سلجوقی وی را عزل نکرد زیرا از طرفداران بی‌شمار وی هراس داشت. سرانجام در سال 485 ق در سفری که نظام الملک به همراه ملک شاه عازم بغداد بود، در نزدیکی کرمانشاه جوانی در لباس صوفیه به نزد خواجه آمد و او را با ضربت دشنه‌ای مجروح ساخت و خواجه با آن جراحت درگذشت. بعدها چنین شهرت یافت که کُشَندهٔ وی، از فداییان اسماعیلی است. نفوذ نظام‌الملک در دستگاه سلاجِقِه با قتل او از میان نرفت، زیرا فرزندان او در دوران سلجوقیان، مکرّر به وزارت و مشاغل عمدهٔ دیوانی دست یافتند.

مرگ «فرانچسکو پِتْرارْک» شاعر و ادیب برجسته ایتالیایی (1374 م)
فرانچسکو پترارکا (Francesco Petrarca) در ۲۰ جولای ۱۳۰۴ در شهر آرتزو زاده شد. وی تا هشت سالگی همراه خوانواده‌اش در استان توسکانی زندگی کرد، سپس در سال ۱۳۱۲ به آوینون فرانسه نقل مکان کرد. پس از مرگ پدرش در ۱۳۲۶، پتراک که در بولونیا حقوق می‌خواند به آوینون فرانسه بازگشت و تا سال ۱۳۳۰ در خدمت کلیسا بود. در طول مدتی که در خدمت کلیسا یا خانوادهٔ ویسکونتی بود، علاوه بر ایتالیا مسافرت‌های زیادی به فرانسه، آلمان و دیگر کشورها کرد. سال ۱۳۵۰ در فلورانس جیووانی بوکاچیو را دید. آن‌ها قبلاً با هم به صورت مکاتبه‌ای ارتباط داشتند. از سال ۱۳۵۳ تا پایان عمرش در سال ۱۳۷۴را، پترارک در ایتالیا و در دولت‌شهرهای میلان، پادوا، ونیز و آرکوا به سر برد. احتمالاً در همین سفرها بود که ایدهٔ ایجاد ایتالیای متحد و وارث امپراتوری رم را گسترش داد. وی در طول زندگی بسیار مورد احترام بود به‌طوری که در سال ۱۳۴۱ سنای رم به او لقب ملک الشعرا را داد. وی در ۱۸ یا ۱۹ ژوئیه سال ۱۳۷۴ در آرکوای ایتالیا در گذشت.

عملیات نامنظم فتح 8 در شمال موصل در عمق خاک دشمن توسط سپاه (1366 ش)
در چنین روزی در سال 1366 هجری شمسی عملیات نامنظم رزمندگان قهرمان اسلام با عنوان فتح هشت در شمال استان موصل آغاز شد. عملیات چریکی فتح 8 با رمز مقدس «یا رسول الله (ص)» صورت پذیرفت. این عملیات در عمق 150 کیلومتری خاک عراق و با هدف پاسخگویی به بمباران شیمیایی و تخریب روستاهای کرد نشین توسط عراق، برنامه ریزی شده و به اجرا درآمد.

پس از اعلام رمز عملیات توسط فرماندهان، رزمندگان تحت امر قرار گاه رمضان و تیپ ویژه هوابرد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در یک عملیات چریکی به شهر اتروش هجوم بردند و مراکز نظامی سازمان امنیت رژیم بعث عراق را در این شهر که از مهمترین پایگاههای منطقه برای سرکوب مردم به شمار می رفت نابود کردند. پس از آن مرکز و مقر جیش الشعبی دشمن را منهدم کردند که طی آن 80 نفر از بعثیان عراقی کشته و زخمی شدند. دژ مهم کانی کا واقع در عمق 9 کیلومتری شمال شرق شهر اتروش که در آن زمان کار هدایت پانزده پایگاه اطراف شهر را به عهده داشت به تصرف نیروهای سپاه در آمد و همچنین مقر توپخانه مستقر در شهر منهدم شد.

برخی دیگر از رخدادهای امروز
• 1943: متفقین بمباران شهر رم را علی رغم قولی که برای حفظ آثار تاریخی این شهر داده بودند آغاز کردند.
• 1870: فرانسه که با نیرنگ بیسمارک فریب خورده بود به آلمان اعلان جنگ داد. نتیجه جنگ، شکست فرانسه و اشغال نظامی این کشور بود.
• 1918: ارتشهای آلمان درطول «مارن Marn» دست به عقب نشینی زدند که سه ماه و بیست و دو روز بعد جنگ جهانی اول پایان یافت.
• 1979: دریادار احمد مدنی کرمانی استاندار وقت خوزستان توطئه گران این استان را یک گروه مثلث خواند و اشاره کرد که اینان از داخل عراق و کویت تحریک می شوند و اطمینان داد که سرکوب خواهند شد.

برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.