سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

گزارش/

توافقات آمريکا با اردن براي حضور در سوريه/ آمريكا روباهی در كمين سوريه

اردن با اطلاع از اهداف شوم آمريکا و رژيم غاصب صهيونيستي، برای حضور آن ها در کشورش دست همکاري داد.

به گزارش خبرنگار سياست خارجي باشگاه خبرنگاران، دخالت همیشگی آمریکا در کشورهای مختلف، چه به صورت فیزیکی و چه به صورت غیرفیزیکی در تحولات و انقلاب‌ها نقش بسزايي ايفا مي‌کند. آمريکا و رژيم جعلي صهيونيستي، براي دخالت و غصب امتيازات کشورها با برنامه‌ريزي‌هاي مختلفي وارد عمل مي‌شوند.

آمريکا با نقشه شوم خود براي دخالت و حضور در کشور سوريه، و ايجاد شورش به وسیله نيروهاي تروريستي  قصد برهم زدن امنيت داخلي اين کشور را داشته و براي پياده سازي اهداف مخرب خود از هر دري وارد مي شود.

اين بار آمريکا براي رسيدن به هدف شوم خود در سوريه از کشور همسايه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌اش، يعني اردن کمک گرفت تا با حضور در مرز مشترک جنوبي اين کشور و مستقرسازي نيروهاي نظامي‌اش تحت عنوان مانوري کار خود را  پيش ببرد.

گفتني است؛ اين مانور از سال‌ها پيش توسط آمريکا طرح ريزي شده بود و تجهيزات اين مانور سوري از همان زمان در کشور اردن فراهم شده تا در زمان مقتضي به کار گرفته شود.

در اين گزارش به چگونگی زمینه سازی حضور نیروهای امریکایی در قالب مانور، مختصات و اهداف آن پرداخته و عدم شفافیت حاکمیت اردن در توجیه رفتارهای ناشایست خود برای شهروندان اردنی و استفاده ابزاری از آنان را بررسی می کنیم.
 

واکنش نخست وزیر اردن در مورد حضور آمریکا در این کشور
 
حضور نظاميان آمريكا در اردن، با واكنش‌هايي از سوي عناصر و مسئولين دولتي اين كشور مواجه شد. از اين رو نخست وزير اردن مواضع  كشور خود را در اين مورد در نشست با خبرنگاران رسانه هاي خارجي اعلام كرد.

"عبدالله النسور"، نخست وزیر اردن در دیدار با خبرنگاران رسانه‌های خارجی در کشورش با بیان اینکه بنا به درخواست دولت "امان" و موافقت "باراک اوباما"، رئیس جمهور آمریکا، پس از پایان رزمایش موسوم به "شیر آماده" در خاک اردن، در مجموع 700 نیروی نظامی آمریکایی جهت راه اندازی سامانه‌های دفاع موشکی "پاتریوت" و جنگنده‌های "اف 16" در خاک این کشور باقی می مانند، اعلام کرد که 200 تن از این نیروها کارشناسانی هستند که قرار است چگونگی مقابله با خطرهای ناشی از سلاح‌های شیمیایی را به نیروهای اردنی آموزش دهند.
 
وی مدعي بود دولت اردن نگران بمباران اردوگاه‌های آوارگان سوری و سایر مناطق مسکونی در خاک این کشور با اسلحه شیمیایی است.
 
با توجه به شواهد موجود از طرح‌ريزي‌هاي آمريکا و رژيم غاصب صهيونيستي براي پيشبرد اهداف غير‌انساني خود در کشورهاي مستعمره گذشته از سوي آن ها، مي توان پي برد که اين کشورها با چه قصدي به نام رزمايش وارد کشور اردن شدند. اردن نيز با آنکه از قصد آمريکا و رژيم جعلي صهيونيست مطلع بود، به اجبار با حضور آن‌ها در کشورش همکاري کرده و در راستاي اهداف‌شان به آن‌ها کمک‌رساني کرده است.
 
نخست وزیر اردن همچنین از اعلام مکان استقرار سامانه‌های دفاع موشکی "پاتریوت" و جنگنده‌های "اف 16" در خاک این کشور خودداری کرد و به احتمال نزدیک بودن مکان استقرار این سامانه‌ها و جنگنده‌ها به خط مرزی 370 کیلومتری میان اردن و سوریه نیز هیچ گونه اشاره‌ای نکرد.
 
با توجه به ادعاي نخست وزير اردن، وي انتظار داشت تا زدو بندهاي کشورش با آمريکا و رژيم غاصب صهيونيستي شفاف سازي نشود؛ اما از آنجايي که تمامي ترفندهاي آنها براي همه مشخص است، با کمي دقت در عملکردشان مي شد دريافت که چه هدفی را دنبال مي‌کنند.
  
معمولا در جامعه اردن صرفا پادشاه و دولت، برای نهادینه کردن بستر جامعه در جهت پذیرش فکر انتقادی از نیروهای بازنشسته نظامی و برخی افراد نزدیک به حاکمیت در کسوت شهروند عادی بهره می گیرند. این در حالی است که این افراد منتقد به هر نحوی با سرویس امنیتی هماهنگ بوده و در راستای خواسته‌ها و اهداف آن‌ها گام بر می‌دارند و حتی در مجلس اردن بخشی به نام"بخش الو"  که یحیی السعود آن را افشا کرد، کار هماهنگی با سرویس اطلاعاتی اردن را انجام می‌دهد.
 
نیروهای نظامی رژیم صهیونیستی قبل از آغاز رزمایش "شیر در کمین" از ساعت 12 روز 30 اردیبهشت 1392 ، مانور آموزشی خود را در غرب منطقه ایالات و بلافاصله بعد از آن مانور دیگری را  در 6 خرداد در منطقه مرزی وادی الاردن شروع می‌کند، این در حالی است که به ادعای محمد المومنی وزیر رسانه‌ای اردن، رژیم صهیونیستی جزء شرکت‌کنندگان در رزمایش نیست، ولی می توان گفت این مانورها پیش‌زمینه مانور الاسد المتاهب 2 در اردن بوده است.


 
توطئه ژئوپلیتیک و ترافیک هیئت‌های دیپلماتیک در اردن براي حضور مخفيانه در سوريه
 
از سويی دیگر جان کری وزیر خارجه آمریکا در تاریخ 11 خرداد در اردن حضور یافته و سلطه فلسطینی – اسرائیلی - اردنی را بر منطقه غور اردن دیکته کرده و در راستای اهداف صهیونیست‌ها ، اردن را وارد قضیه بسیار پیچیده منطقه‌ای می کند. وی از این رهگذر با اعطای کمترین حق تحت عنوان تولیت اماکن مقدسه فلسطین و قدس به عبدالله دوم تلاش می‌کند تا از این طریق نیروهای اسرائیلی را بر منطقه تحمیل کرده و به نوعی به وجود این رژیم غاصب و جعلي در منطقه مشروعیت بخشد.
 
وزیر خارجه آمریکا برای حفظ امنیت منطقه " غور " اردن، دست به اقدام جدیدی زد که بر اساس آن اردن، فلسطین و اسرائیل از این پس امنیت این منطقه را در یک بازه زمانی مشخص به صورت مشترک حفظ خواهند کرد.
 
اما با توجه به سوابق و آگاهی از اهداف رژیم جعلی صهیونیستی می توان به این نتیجه رسید که این رژیم غاصب قصد تصرف این منطقه را دارد و توافق آن‌ها فقط برای فریب اذهان است.
 
ورود روزانه این همه هیئت‌های بلند‌‌‌پایه انگلیسی- آمریکایی به صورت علنی و نمایندگان فرانسوی و اسرائیلی به صورت سری و مخفیانه، به اردن موید وجود نیروهای آمریکائی - غربی و فراهم ساختن مقدمات جنگ علیه سوریه تحت عنوان مانور الاسد المتاهب 2 "با 15 هزار نیروی نظامی" است، چرا که بستر مناسب بعد از اعلام منطقه پرواز ممنوع در سوریه، برای ورود و استقرار هواپیماهای آمریکائی و غربی در اردن، به بهانه مبارزه با سلاح‌های کشتار جمعی و استفاده بشار اسد از سلاح‌های شیمیائی (!) توسط همین کشورها فراهم شده و در این راستا اردن برای رسیدن به اهداف پشت پرده، هزینه‌های زیادی را از جیب ملت خود پرداخت می‌کند. 
 
همه این مقوله‌ها پیش‌زمینه‌ای برای آغاز مانور به اصطلاح اردنی – آمریکائی - اسرائیلی است. اما نمی‌توان حضور رژیم‍‌‌ جعلی صهیونیستی را قطعی اعلام کرد، چون مانند گرگ در لباس نظامیان آمریکایی ظاهر شدند. 
 
این مانور البته تنها به عنوان پوشش تبلیغاتی و برای مشروعیت بخشیدن و تسهیل ورود تجهیزات نظامی اسرائیلی و آمریکائی به این منطقه بود. غالب این تجهیزات قبل از مانور در منطقه نصب شده و صرفا برای عدم اعتراض مردم و افکار عمومی به ذکر برخی عناوین و اخبار سطحی از مانور و محتوی آن بسنده می‌شود.
 
رسانه‌های غیر دولتی ذکر کردند که حدود 6000 نیروی آمریکایی مشارکت‌کننده در مانور الاسد المتاهب 1 فعلا در اردن به سر می‌برند، ولي وزارت دفاع آمریکا از حضور 8 هزار نیرو سخن رانده است و احتمال داده می‌شود که با توجه به مصوبه اخیر کنگره آمریکا، حضور نیروهای خارجی در اردن و تجهیزات پیشرفته ارسالی به مخالفان، رزمایش شیر در کمین 2 مقدمه‌ای برای حمله به سوریه باشد.
 


"محمد المومنی" وزیر اطلاع رسانی دولت اردن قبل از برگزاری رزمایش شیر درکمین 2 کنفرانسی مطبوعاتی برگزار کرد که حاوی مطالب مهمی بود که اهم آن‌ها عبارت است از:

 -اسرائیل در مانور الاسد المتاهب2 مشارکت نخواهد کرد.

-وی در خصوص دیدار پادشاه اردن با شیمون پرز و حضور او گفت: این دیدار در راستای زمینه‌سازی برای از سرگیری مذاکرات صلح فلسطینی اسرائیلی و پایان دادن به درگیری نهائی بود.
 
-اردن 370 کیلومتر مرز با سوریه دارد بنابراين برای حفاظت از این مرزها اردن تمایل به نصب موشک‌های پاتريوت به عنوان سامانه دفاعی کشور را دارد.
 
-اردن بر خلاف شایعات موجود در عرصه جامعه مرزهای خود را به روی پناهندگان سوری نمی‌بندد و هدف از تشدید کنترل ورود پناهندگان بهبود بخشیدن اوضاع امنیتی جنوب سوریه است.
 
بر این اساس وزیر رسانه اردن در پی توجیه عملکرد عبدالله دوم در حفظ موشک‌های پاتریوت بوده و آن را در راستای حفاظت از مرزها و دفاع از سرزمین خود می‌داند.

 در مانور الاسد المتاهب 1 نیز اردن ادعا کرد که نیروهای اسرائیلی در مانور حضور ندارند، این در حالی بود که این مانور 12000 نفری همزمان با برگزاری نمایشگاه سوفکس در اردن و انتقال دفاتر بلک واتر از عراق به اردن بود که از 19 کشور ، 17کشور مشارکت‌کننده در آن مشخص شد. رسانه‌های اردن به حضور اسرائیل در مانور مذکور و انتقال تجهیزات از طریق عقبه تاکید داشتند.
 
بلافاصله بعد از اعلام حضور نیروهای آمریکائی بحث موشک‌های پاتريوت و هواپیماهای اف16 مطرح گردید که آمریکا هدف از آنها را صرفا برای استفاده در مانور توصیف کرد و نخست وزیر اردن درخواست ابقای آن را در راستای همکاری نظامی اعلام کرد، غافل از اینکه هماهنگی سال‌ها قبل انجام شده و تمام موشک‌ها در پایگاهی به نام " نشر" جای داده شده‌اند و صرفا دولتمردان اردنی برای قانع نمودن افکار عمومی و مشروعیت دادن به حضور اشغالگری آمریکا در منطقه، به این بازی کثیف تن دادند. بهتر است بدانیم که نصب این موشکها قبل از اشغال عراق در اردن بوده و در سال 2011 سایت الکترونیکی "اجبد" طی خبری از انتشار این سامانه موشکی در اردن خبر داد.
 
معارضان اردنی اعتقاد دارند که یکی از علت‌های استقرار این سامانه‌ها " حمایت از اردن ، فلسطین و پشتيبانی سوریه" اعلام شده است، این عبارت نشان می‌دهد که آمریکا قصد دارد ارتش اردن را در طلیعه نیروهای نظامی خارجی و به خصوص آمریکایی و فرانسوی به درگیری در سوریه بکشاند، بنابراين برگزاری مانور "الاسد المتأهب " و نصب موشک‌های پاتریوت نیز از این دست اقدامات خائنانه محسوب می‌شود.
 


تجهیزات مانور شیر در کمین 2:
 
مانور شیر در کمین 2 در مرکز و جنوب اردن برگزار شد. الزرقاء و القطرانة و الغباوي (در مرکز اردن) و مناطق الجفر و القويرة والعقبة (در جنوب اردن) مناطق اصلی برگزاری مانور است، حال که اهداف پشت پرده برگزاری سلسله مانورهای شیر در کمین 2 روشن‌تر شد، بهتر است به تجهیزات مورد استفاه در این مانور نیز نگاهی بیندازیم:
 
1- ناوشکن جنگی که در آب‌های منطقه‌ای پهلو گرفته و در حین نقل و انتقال نیرو به عقبه تردد دارد.
 
2- موشک‌های پاتریوت و جنگنده‌های اف16 که تعداد آن‌ها معلوم نیست. در خصوص تعداد پاتریوت‌ها سرهنگ مخلد السحیم تعداد دقیق پاتریوت‌ها و مکان‌های استقرار آن را ذکر نکرده و تنها به این نکته بسنده کرد که در این تمرین که در دو مرحله برگزار شد و مرحله اول در القویره و مرحله دوم در عقبه، از موشک‌های پاتریوت استفاده نشد.
 
3- سکوی پرتاب موشک‌های "های مارز "
 
4- موشک‌های توماهوک
 
5- اژدرهای مختلف دریایی
 
6- نفربرهای جدید
 
7- موشک گنجشک دریا
 
8- مشارکت ناوچه آمریکایی سان آنتونیو که  پس از هلی برن نیروهای ویژه به سوی سواحل غصب شده رژیم صهیونیستی و اراضی اشغالی حرکت می‌کند! و در آنجا پهلو می‌گیرد و همین موضوع نشان می‌دهد که نیروهای اسرائیلی نیز در این مانور مشارکت داشتند.
 
9- تانک‌های آدام آبرامز آمریکایی
 
10- تانک‌های چلنجر انگلیسی
 
11- انواع خمپاره اندازهای 152 و 82 و 120 میلیمتری
 
12- بالگردهای عمودی آپاچی و کبرا
 
13- هواپیماهای "لیتل برد" اردنی ( پرنده کوچک ) برای عملیات هلی برن
 
14- موشک‌های «SM-2MR»
 
15- موشک‌های بازدارنده
 
مدت برگزاری این مانور 12 روز ذکر شده بود که از 21 تا 31 خرداد ادامه داشت و دو روز قبل از موعد اصلی خاتمه یافت. این در حالی است که مانور شیردر کمین 1 به مدت 23 روز از تاریخ 7 تا 29 می سال 2012 برگزار شد.
 


اهداف مانور سوري آمريکا
 
بطور کلی می توان با توجه به شواهد و رویکردهای تاکنون از سوی آمریکایی‌ها؛ اهداف اعلام نشده مانور الاسد المتاهب را چنین عنوان کرد:
 
* تسهیل انتقال سلاح به اردن و مشروعیت بخشیدن به حضور نیروهای آمریکائی. بر اساس اخبار موجود در روزهای مانور یکی از بزرگترین کشتی‌های کانتینربر بنام ملکم فورد که حامل 4500 کانتینر سلاح و مهمات از انبارهای ارتش آمریکا در سنگاپور به سمت بندر عقبه اردن در حرکت بود تا از آنجا به مرزهای سوریه با اردن انتقال و به گروه‌های تروریستی مسلح در سوریه داده شود، در اقیانوس هند و در نزدیکی سواحل یمن به دلیل مواجه شدن با طوفان سهمگین در هم شکسته و غرق شده است .
 
* همزمانی انتقال این سلاح‌ها با برگزاری مانور الاسد المتاهب در بندر عقبه گویای آن است که آمریکا و اردن از پوشش مانور برای انتقال سلاح به اردن و سپس به سوریه بهره‌برداری می کنند . زیرا انتقال این همه سلاح در حالت عادی، ماهیت این اقدام را با تردید مواجه می‌کند. بنابراين پیش بینی می شود بیشترین میزان سلاح‌های پیشرفته که در هفته گذشته به دست تروریست‌های سوری رسیده و مورد استفاده قرار گرفت، تحت پوشش همین مانور بوده است.
 
* در همین راستا روزنامه الشرق سعودی اظهار داشته که یکصد تانک در نقطه مرزی بین اردن و عراق و سوریه وارد سوریه شده و سلاح و تجهیزات نظامی از این نقطه به تروریست‌های موسوم به گروه مسلح موسوم به ارتش آزاد سوریه رسیده است.
 
* انتقال سلاح‌های پیشرفته به مخالفان سوریه و تسلیم آنها به معارضان.
 
* کار گذاشتن دستگاه‌های جاسوسی در مرز بین اردن و سوریه
 
* نصب دستگاه‌های کنترل از راه دور و تکمیل پروژه پایگاه هواپیماهائی شناسائی بدون سرنشین
 
* آموزش استفاده از اسلحه و تجهیزات پیشرفته به تروریست‌های حاضر در اردن
 
* آموزش تکفیری‌ها و سلفی‌ها در برخی مناطق دوردست
 
* بازار‌یابی تجهیزات و ایجاد فضای برگزاری کارگاه آموزشی از سوی نیروهای اردنی برای دیگر کشورها
 
* آموزش نیروی دریائی اردن و ارتقاء سطح آموزشی و توان عملیاتی آنها برای استفاده از آنها در نبردهای دریائی
 
*  در آخر می‌توان هدف‌نهائی از برگزاری مانور الاسد المتاهب را گمراه ساختن افکار عمومی مردم از متمرکز شدن بر اعزام نیروهای آمریکائی به سوریه ومشروعیت بخشيدن به حضور نیروهای آمریکائی در سطح افکار عمومی به بهانه دفاع از سوریه و اردن  دانست.


 
تحلیل کارشناس سیاسی در مورد نقش آمریکا در تحولات سوریه

 
سيدهادي سيد‌افقهي کارشناس مسائل‌خاورميانه در گفتگو با خبرنگار سياست خارجي باشگاه خبرنگاران، در مورد حضور آمريکا در اردن و نقش آن در تحولات سوريه، گفت: حضور آمريکا در اردن چند دليل داشته و آمريکا اهداف مختلفي را در اردن دنبال مي‌کند. 
 
وي افزود: سياست حاکم اردن "ملک عبدالله" در مدت بحران و تحولات سوريه تقريبا محتاطانه بود، و مانند ترکيه خود را درگير مسئله سوريه نکرد و اجازه نداد تا مرز کشورش محل عبور و مرور نيروهاي تروريستي شود.
 
اين كارشناس مسائل خاورميانه در ادامه اظهار داشت: آمريکا لازم دانست تا اردن را با خود در تحولات سوريه هم‌سو کند و از قابليت اين کشور در راستاي عبور و مرور تروريست‌ها و نقل و انتقال تسليحات نظامي استفاده کند. ازاين رو اردن تحت فشار دو کشور عربستان و قطر قرار گرفت و حتي مصر نيز از صادرات گاز به اين کشور براي مدتي در زمان مرسي خودداري کرد. 
 
سيد افقهي تصريح کرد: پس از چند سفر ملک عبدالله به واشنگتن و جان کري به اردن، بالاخره اين کشور تطميع شد تا اجازه دهد نيروهاي آمريکايي به عنوان مانوري با نام شير آماده در کشورش مستقر شوند.
 
 این كارشناس مسائل خاورميانه اضافه کرد: گمانه‌هايي در مورد عملکرد آمريکا وحضورش در اردن مطرح شده؛ اينکه با توجه به تحرکات نظامي تروريست‌ها در مرز اردن و سوريه به خصوص در منطقه الغرا، اين احتمال وجود داشت که آنها اين منطقه را براي ايجاد منطقه پرواز ممنوع آماده مي‌کردند. چون در حلب موفق به اين عمل نشدند و به همين دلیل مرز جنوبي سوريه را در اردن انتخاب کردند، که خوشبختانه با آشکار شدن نقشه آن‌ها براي سوري‌ها، آمريکا با شکست مواجه شد. 
 
وی افزود: اما انگيزه ديگر آمريکايي‌ها آموزش‌هاي نظامي ويژه به تروريست‌ها بود، که در واقع مي‌خواستند تسليحات پيشرفته و مرگباري را به آن ها منتقل کنند.

 اين كارشناس مسائل خاورميانه تصريح کرد: از طرفي آمريکا مي‌خواست که تسليحات نظامي خود را از طريق اردن و نظاميان خود را از مرز اين کشور وارد سوريه کند؛ بنابراين پوششي را تحت عنوان مانور بيان کرد. در صورتي که اردن به اين مانور احتياج نداشت و از سوي سوري‌ها تهديد نمي‌شد.
 
وي افزود: ملک عبدالله از سرنگوني حکومت سوريه خوشحال نمي‌شد، چون دولت اردن با گروه اخوان مشکل داشت و وجود برخي اخواني‌ها در این کشور، با روي کارآمدن اين گروه در سوريه تهديد بزرگي براي اردن به حساب مي آمد و امکان يکپارچگي اخواني‌هاي سوريه و اردن خطري بزرگ براي از دست دادن تاج و تخت سلطنتي ملک عبدالله دوم محسوب می شد.
 
سيدافقهي در ادامه گفت: اردن کشور فقيري است و از سوی عربستان سعودي، قطر، آمريکا و حتي سوريه مورد حمايت بود. اين کشور کمک‌هاي شاياني از سوريه مي‌گرفت و روابط تيره‌اي نداشت؛ اما آمريکا با فشاري که در نتيجه آن قطع کمک‌هاي مالي خود به اردن بود، اين کشور را وادار به همکاري با خود کرد. 
 
اين كارشناس مسائل خاورميانه در پايان خاطر‌نشان کرد: ملک حسين به دليل اين که بزرگ شده غرب بود از سياست‌هاي اردن اطلاع نداشت. بنابراين ترسيد اگر بيش از حد در مقابل آمريکايي‌ها مقاومت کند تاج و تخت خود را از دست دهد؛ از اين رو تسليم شد. اما در داخل اردن وجود پتانسيل مردمي بالا، پارلمان آزادي و حضور پررنگ احزاب مختلف، موجب شد تا از حضور نظامي، امنيتي یا سياسي آمريکايي‌ها و دخالت آن‌ها در این کشور جلوگيري شود. 

گزارش: مریم السادات دژوند

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.