سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سومین موتور از خانواده موتور ملی در مرحله صنعتی‌سازی است

آزمایشگاه مرکز تحقیقات موتور ایران خودرو، تمامی آزمون های عملکردی انواع سیستم های قوای محرکه را بر اساس استانداردهای روز جهانی انجام می دهد.

به گزارش گروه اقتصادي باشگاه خبرنگاران؛حسین ایزانلو معاون تحقیق و توسعه شرکت طراحی موتور ایران خودرو - ایپکو-  با بیان این مطلب، گفت: مجموعه آزمایشگاهی مستقر در ایپکو با 11 اتاق آزمون، قابلیت انجام 30 تا 40 نوع تست عملکرد و هفت هزار ساعت آزمون را داراست.

وی افزود: این مجموعه که به تمامی سخت‌افزار و نرم‌افزارهای لازم مجهز است، آزمون هایی را عملی می کند که در کم‌تر جایی در جهان قابل اجراست که آزمون های مربوط به موتور ای اف 4 از آن جمله است.

ایزانلو اظهار داشت: آزمونی برای تاییدیه کارتر روغن، در این مجموعه بر روی موتور ای اف 4 انجام شد که اصطلاحا به آن تیلتینگ tilting یا کج‌کردن می گویند. در این آزمون موتور در دو محور خطی و عرضی قرار گرفته و تا 40 درجه به آن زاویه داده و در این وضعیت آزمون ها بر روی آن انجام می شود.

معاون تحقیق و توسعه مرکز تحقیقات موتور ایران خودرو، تست دبیتر مارشاک را از دیگر آزمون های انجام شده در مجموعه آزمایشگاهی ایپکو عنوان کرد که به طور مرتب انجام می شود و گفت: در این روش، موتور تا 20 درجه سانتی‌گراد زیر صفر در حالی که خاموش است، یخ می زند، سپس روشن شده و با رسیدن به دور شش هزار به طور کامل 10 دقیقه زیر بار قرار می گیرد و تمام مواد به دمای بالا رفته و دوباره بعد از داغ شدن، یخ می زند.

وی ادامه داد: در این آزمون، دمای آب به 90 درجه می رسد و این فرآیند 170 ساعت ادامه می یابد. اگر فرایند صحیح صحه‌گذاری قطعه به طور واقعی گذرانده شود و قطعه در فرایند محدوده نقشه تولید شود، درصد یا درمیلیون خرابی بسیار اندک است.

ایزانلو یادآور شد که در شرایط محدودیت های امروزی، ممکن است معیار پذیرش آسان گرفته شده و یا تولید خارج از نقشه صورت گیرد.

معاون تحقیق و توسعه ایپکو، فرایند کالیبراسیون را از دیگر آزمون های مهم عنوان کرد که در مجموعه آزمایشگاهی ایپکو انجام می شود و گفت: بالا رفتن سهم الکترونیک و نرم‌افزار در طراحی سیستم های قوای محرکه که هزینه بالایی نیز دارد، کالیبراسیون را الزامی می سازد.

وی افزود: در کالیبراسیون، سخت‌افزاری کل موتور را کنترل می کند و ارتباطات زیادی با خودرو دارد. این سخت‌افزار و نرم‌افزار مانند یک رایانه است و باید داده گذاری و برنامه آن نوشته شود. اجرای این پروژه برای خودرو با سوخت یورو4 با EOBD برای شرکت های معتبر حدود 24 ماه زمان برده و هزینه آن دو تا سه میلیون یورو است.

ایزانلو، موتور ای اف 7 توربوشارژ را مهم‌ترین پروژه در دست ایپکو عنوان کرد که باید به تولید انبوه برسد.

معاون تحقیق و توسعه ایپکو خاطرنشان کرد: موتور EF4 در مرحله صنعتی‌سازی است و طراحی و تست های عملکردی آن انجام شده، اما آزمون‌های دوام آن هنوز انجام نشده است.

معاون تحقیق و توسعه ایپکو از اجرای مرحله اول پروژه موتور دیزل سواری نیز خبر داد و گفت: آزمون های مختلف بر روی 24 موتور و مرحله دوم طراحی تغییرات modifications نیز انجام شده است.
   
برچسب ها: ایران خودرو ، موتور ، صنعت
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۲:۱۴ ۳۱ مرداد ۱۳۹۵
امیدورام واقعا یک موتور ملی ویک خودرو با کیفیت صد در صد ایرانی ببینیم از این صنایع نظامی حداقل یاد بگیرید