سومین موتور از خانواده موتور ملی در مرحله صنعتی‌سازی است
به گزارش گروه اقتصادي باشگاه خبرنگاران؛حسین ایزانلو معاون تحقیق و توسعه شرکت طراحی موتور ایران خودرو - ایپکو-  با بیان این مطلب، گفت: مجموعه آزمایشگاهی مستقر در ایپکو با 11 اتاق آزمون، قابلیت انجام 30 تا 40 نوع تست عملکرد و هفت هزار ساعت آزمون را داراست.

وی افزود: این مجموعه که به تمامی سخت‌افزار و نرم‌افزارهای لازم مجهز است، آزمون هایی را عملی می کند که در کم‌تر جایی در جهان قابل اجراست که آزمون های مربوط به موتور ای اف 4 از آن جمله است.

ایزانلو اظهار داشت: آزمونی برای تاییدیه کارتر روغن، در این مجموعه بر روی موتور ای اف 4 انجام شد که اصطلاحا به آن تیلتینگ tilting یا کج‌کردن می گویند. در این آزمون موتور در دو محور خطی و عرضی قرار گرفته و تا 40 درجه به آن زاویه داده و در این وضعیت آزمون ها بر روی آن انجام می شود.

معاون تحقیق و توسعه مرکز تحقیقات موتور ایران خودرو، تست دبیتر مارشاک را از دیگر آزمون های انجام شده در مجموعه آزمایشگاهی ایپکو عنوان کرد که به طور مرتب انجام می شود و گفت: در این روش، موتور تا 20 درجه سانتی‌گراد زیر صفر در حالی که خاموش است، یخ می زند، سپس روشن شده و با رسیدن به دور شش هزار به طور کامل 10 دقیقه زیر بار قرار می گیرد و تمام مواد به دمای بالا رفته و دوباره بعد از داغ شدن، یخ می زند.

وی ادامه داد: در این آزمون، دمای آب به 90 درجه می رسد و این فرآیند 170 ساعت ادامه می یابد. اگر فرایند صحیح صحه‌گذاری قطعه به طور واقعی گذرانده شود و قطعه در فرایند محدوده نقشه تولید شود، درصد یا درمیلیون خرابی بسیار اندک است.

ایزانلو یادآور شد که در شرایط محدودیت های امروزی، ممکن است معیار پذیرش آسان گرفته شده و یا تولید خارج از نقشه صورت گیرد.

معاون تحقیق و توسعه ایپکو، فرایند کالیبراسیون را از دیگر آزمون های مهم عنوان کرد که در مجموعه آزمایشگاهی ایپکو انجام می شود و گفت: بالا رفتن سهم الکترونیک و نرم‌افزار در طراحی سیستم های قوای محرکه که هزینه بالایی نیز دارد، کالیبراسیون را الزامی می سازد.

وی افزود: در کالیبراسیون، سخت‌افزاری کل موتور را کنترل می کند و ارتباطات زیادی با خودرو دارد. این سخت‌افزار و نرم‌افزار مانند یک رایانه است و باید داده گذاری و برنامه آن نوشته شود. اجرای این پروژه برای خودرو با سوخت یورو4 با EOBD برای شرکت های معتبر حدود 24 ماه زمان برده و هزینه آن دو تا سه میلیون یورو است.

ایزانلو، موتور ای اف 7 توربوشارژ را مهم‌ترین پروژه در دست ایپکو عنوان کرد که باید به تولید انبوه برسد.

معاون تحقیق و توسعه ایپکو خاطرنشان کرد: موتور EF4 در مرحله صنعتی‌سازی است و طراحی و تست های عملکردی آن انجام شده، اما آزمون‌های دوام آن هنوز انجام نشده است.

معاون تحقیق و توسعه ایپکو از اجرای مرحله اول پروژه موتور دیزل سواری نیز خبر داد و گفت: آزمون های مختلف بر روی 24 موتور و مرحله دوم طراحی تغییرات modifications نیز انجام شده است.