سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سنایی در نطق پیش از دستور:

حماسه سياسي در اولين فصل سال به وقوع پيوست/ به ديپلماسي واقع‌بينانه در سياست خارجي نيازمنديم

عضو کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس، گفت: مردم ايران حماسه سياسي را در اولين فصل سال خلق کردند و اين نمايش شکاف‌هاي بين نخبگان، توده‌ها و جناح‌هاي سياسي را پر کرد.

به گزارش خبرنگار پارلماني باشگاه خبرنگاران؛ مهدي سنائي نماينده مردم نهاوند در نطق پيش از دستور خود اظهار داشت: برگزاري انتخابات 24 خرداد تحولي بزرگ محسوب مي‌شود، اين انتخابات مشروعيت و ظرفيت نظام جمهوري اسلامي ايران و انگيزه ملت را براي تحول و پيشرفت به نمايش گذاشت.

عضو کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس، ادامه داد: مردم ايران حماسه سياسي را در اولين فصل سال خلق کردند و اين نمايش شکاف‌هاي بين نخبگان، توده‌ها و جناح‌هاي سياسي را پر کرد.

وي گفت: در شرايط کنوني کشور، برداشتن گام اساسي در سياست خارجي اجتناب‌ناپذير است و نيز گروه‌هاي سياسي همانند چند هفته آخر منتهي به انتخابات بايد فرصت تصميم‌گيري به دولت در همه عرصه‌ها به همراه آرامش را بدهد.

سنائي تصريح کرد: انتخابات 24 خرداد از جمله انتخابات جهان است که اکثر مردم و جناح‌هاي سياسي نسبت به آن ابراز خشنودي کرده‌اند و حتي اين ابراز خشنودي آنقدر وسعت داشت که به همه اعضاي ستادهاي انتخاباتي ساير نامزدها نيز نفوذ کرد.

اين نماينده مجلس اذعان داشت: در انتخابات گذشته بيش از 70 درصد از مردان به بسياري از تبليغات رسانه‌اي جهان "نه" گفتند، لازم است در فرصتي علت اين "نه" گفتن بررسي شود، چرا که بررسي آن به نفع رشد و تعالي کشور است.

وي با اشاره به مناظره‌ها و برنامه کانديداهاي انتخابات رياست جمهوري يازدهم، تصريح کرد: بايد باورها و گفته هاي کانديداها از رسانه ملي استخراج شود و از اين طريق فهرست مکتوبي از مشکلات بيان شده تهيه گردد.

سنائي عمده مشکلات کشور را در حوزه‌هاي سياست خارجي و اقتصاد دانست و گفت: رشد تورم افسار گسيخته، گراني، بيکاري و عدم استفاده از منابع ملي، از جمله مهمترين مشکلات حوزه اقتصاد است که از سوي نامزدها در زمان تبليغات انتخابات نيز مطرح شد.

نماينده مردم نهاوند اظهار داشت: افزايش نسبي تهديدها نسبت به فرصت‌ها و بهره‌نگرفتن از ديپلماسي حرفه‌اي در مسائل بين‌المللي از جمله مهمترين مشکلات حوزه سياست خارجي کشور است که کانديداهاي انتخابات رياست جمهوري نيز نسبت به آن اتفاق نظر داشتند.

وي همچنين وجود سه نوع آمار در موضوعات آماري کشور را نقض بزرگ اعلام کرد و اظهار داشت: در حال حاضر سه نوع آمار در کشور وجود دارد که يک نوع آن از طريق دولت اعلام مي‌شود و در اين آمار وضعيت کشور به گونه‌اي به نمايش گذاشته شده که گويي همه چيز در شرايط ايده‌آل است.

سنائي افزود: دو آمار ديگر مربوط به مراکز آماري و مجامع پژوهشي و بين‌المللي است که با آمار اول تفاوت‌هاي دو ميليوني، 140 هزاري تا 14 هزاري دارد که قطعا اين اختلاف نقيضه‌اي بزرگ است.

اين نماينده مجلس اضافه کرد: نبود نهاد مستقلي مانند مجلس در تهيه آمار کاملا مشهود است، نمايندگان روزانه با مردم مواجه‌اند و به خوبي فشارهاي آنها را درک مي‌کنند، از اين رو نگاه واقع بينانه‌اي نسبت به موضوعات آماري دارند.

وي با انتقاد از وزير اقتصاد، ادامه داد: آقاي وزير اقتصاد که در دولت نيز بسيار فعال است، يکي از برکات گران‌شدن ارز را توسعه کشاورزي اعلام کرده، بايد اين نکته را متذکر شويم که قطعا از وجود فشارها و چالش‌هاي کشاورزي و کشاورزان شناخت ندارند.

عضو کميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس، بار ديگر با اشاره به مشکلات سياست خارجي اذعان داشت: مردم براي حل مشکلات سياست خارجي گفتمان اعتدال را برگزيدند و آقاي روحاني بايد با درک درست از تحولات منطقه و با نگاهي واقع‌بينانه با استفاده از ظرفيت و عزم ملت ايران، ديپلماسي واقع‌بينانه را براي حل مشکلات دنبال کند.

انتهاي پيام/
برچسب ها: سیاست ، خارجی ، دیپلماسی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.