سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کاهش 5 درصدي توليد پسته/توليد 190 هزار تن پسته‌ي خشک در کشور

دبير کل انجمن پسته‌ي ايران گفت: پيش‌بيني ما در سال محصولي پيش رو 190 هزار تن پسته‌ي خشک در کشور توليد مي‌شود که اين ميزان نسبت به سال پيش با کاهش جزيي 5 درصدي رو به رو بوده است.

حميد فيضي در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، با اشاره به اينکه برداشت محصول پسته به طور معمول از اوايل شهريور ماه شروع مي‌شود و تا نيمه‌هاي مهر به طول مي‌انجامد، افزود: اين محصول پسته‌اي است که پس از خشک شدن انبارداري و در طي يک سال بعد صادر مي‌شود.

**کرمان بزرگترين توليد کننده پسته در کشور

وي ادامه داد: استان کرمان با توليد 107 هزار تن پسته خشک با پوست، بيشترين سهم را در توليد اين محصول دارد.

فيضي افزود: بعد از کرمان به ترتيب استان‌هاي خراسان رضوي، يزد، خراسان جنوبي، فارس، سمنان، مرکزي، سيستان و بلوچستان، قزوين، اصفهان، عقران و قم بيشترين سهم را در توليد پسته ايران دارند.

**افزايش سهم توليد پسته‌ي ديگر استان‌ها

وي با بيان اين مطلب که امسال 56 درصد پسته‌ي کشور در کرمان توليد مي‌شود، ادامه داد: به دليل افت شديد سطح آب‌هاي زير زميني و شور شدن آب، توليد پسته در استان کرمان نسبت به سال‌هاي پيش کاهش يافته است.

فيضي افزود: پيش‌بيني مي‌شود سهم استان کرمان در توليد اين محصول به تدريج کمتر هم شود اما در مقابل سهم توليد استان‌هاي ديگري که به جمع توليد  کنندگان پسته پيوسته‌اند رو به افزايش است، از جمله‌ي اين استان‌ها مي‌توان به استان خراسان رضوي، فارس  و خراسان جنوبي اشاره کرد.

**کاهش 5 درصدي توليد پسته

وي با اشاره به اين که سال گذشته توليد پسته به پيش‌بيني انجمن پسته‌ي ايران 200 هزار تن بوده است،
گفت: با توجه به اين که پيش‌بين ما براي سال محصولي جديد 190 هزار تن است بنابراين ميزان نسبت به سال پيش با کاهش پنج درصدي مواجه بوده است.

فيضي افزود: علت اين کاهش شرايط آب و هوايي بهار امسال و اختلالاتي است که به دليل بارندگي‌هاي بهاره‌ي بي‌موقع در موضوع گرده ‌افشاني پيش آمد.

لازم به ذکر است پسته توليدي امسال از 300 هزار هکتار باغات بارور پسته کشور برداشت مي‌شود.
انتهاي پيام/
برچسب ها: پسته ، تولید ، کرمان
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.