سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

از ۲.۵ میلیون ساختمان فقط یک ساختمان در تهران شناسنامه فنی دارد

عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی گفت: در تهران از حدود 2.5 میلیون ساختمان فقط یک ساختمان شناسنامه فنی دارد.


به گزارش گروه وبگردي باشگاه خبرنگاران ،‌حیدر جهانبخش در گفت‌وگو با  فارس، در خصوص شناسنامه فنی ساختمان گفت: در تهران از حدود 2.5 میلیون ساختمان تنها یک ساختمان به طور رسمی شناسنامه فنی دارد.

وی ادامه داد: تمامی امکانات و وسایل بشر مصرفی مردم از ریز و درشت دارای شناسنامه است و هویت آن را مشخص می‌کند اما به نظر می‌رسد در کشورمان هنوز برخی از مسئولان به این ضرورت توجه نکرده‌اند که ساختمان‌ها هم نیازمند شناسنامه هستند.

این کارشناس ارشد مسایل شهری با اشاره به اینکه شناسنامه ساختمان هویت اعتباری ساختمان است، گفت: هووجود هویت فنی و فرآیند تولید ساختمان در این سرمایه بزرگ و ملی ضرورتی اجتناب ناپذیر است.

وی به بحث بهره‌برداری از ساختمان نیز اشاره کرد و گفت: به عنوان مثال وقتی در ساختمانی آسانسور نصب می‌شود، آسانسور دارای شناسنامه است و باید مؤسسه مربوطه آن را بعد از نصب چک کرده و مجوز بهره‌برداری دهد این در حالی است که در ساختمان‌ها چنین چیزی جاری نبوده و مجوز بهره‌برداری به آنها صادر نمی‌شود.

عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی استان تهران  ادامه داد: به ساختمان‌ها هم از نظر فنی و ملکی بی توجهی می شود چه برسد به اینکه بخواهند به آنها مجوز بهره‌برداری دهند.

جهانبخش ادامه داد: برخی افراد ساختمانی را خریداری می کنند ولی بعد از مدتی متوجه می‌شوند که باید لوله گاز، دودکش‌ها و ... در آن تعمیر شود و مشکلاتی از این دست در آن زیاد است.

وی با اشاره به اینکه چند سال پیش برای یکی از ساختمان‌های شهر به صورت نمادین و طی مراسمی شناسنامه فنی صادر شد گفت: البته این ساختمان کاملاً فنی است و عقبه خوبی هم داشته است.

عضو هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی استان تهران افزود: زمانی که شناسنامه فنی صادر شود متضمن موضوع فراموش شده ای  به نام عمر ساختمان است وقتی شناسنامه باشد مشخص می‌شود که یک ساختمان چند سال می‌تواند عمر کند و از ان چقدر بهره‌برداری نمود و یا حتی تجهیزات آن تا چه زمانی قابل استفاده است و پس از آن چگونه باید ترمیم ، تعمیر و یا تعویض شود.

وی تأکید کرد: میانگین عمر ساختمان در کشور 25 سال است این در حالی است که میانگین عمر ساختمان‌ها در دنیا 100 سال است.
برچسب ها: شناسنامه ، ساختمان ، امنیت
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.