سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

گیلان/

رودخانه سپید گیلان

رودخانه سفيدرود به عنوان مهم ترين عارضه طبيعی ، جلگه گيلان را به دو بخش غربی و شرقی تقسيم می كند که در قديم به اين دو بخش بيه پيش و بيه پس گفته می شد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران گیلان ؛ اين رودخانه به طول 650 كيلومتر از سلسله جبال زاگرس سرچشمه می گيرد و پس از عبور از استان های كردستان،‌ آذربايجان و زنجان از دره منجيل و امامزاده هاشم وارد دشت گيلان می شود و در دهستان چهارده به شهرستان آستانه اشرفيه می رسد .

این رودخانه پس از عبور از دهستانهای چهارده ، كيسم ، كوركاء و دهسر در كياشهر به دريا می رسد.
رودخانه سفيدرود كه آن را سپيدرود و اسپيدرود هم گفته اند سالانه حدود 5 هزارو 953متر مكعب آب مورد نیاز استان را با خود به همراه دارد و حوضه آبريز آن معادل 58 هزار كيلومتر مربع است.
عبور اين رودخانه زيبا و خروشان از شهرستان جلگه ای آستانه اشرفيه و هوای مطبوع استان گيلان ، جلوه هايی بكر و خدادادی از طبيعت گيلان را به وجود آورده است.

در فصول بهار و تابستان بسياری از مسافران و گردشگران ساحل اين رودخانه را برای استراحت و بهره بردن از طبيعت انتخاب می كنند.

ماهيگيری در حاشيه اين رودخانه يكی از تفريحات مردم گيلان است تا ساعاتی خوش را در كنار طبيعت با تماشای امواج زندگی بخش سفيدرود سپری کنند. /س
برچسب ها: رودخانه ، سپید ، گیلان
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.