سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نمايشگاههاي عرضه مستقيم کالا ابزاري هدفمند براي "تنظيم بازار"

رئيس سازمان حمايت از مصرف کنندگان گفت: بيش از 300 هزار بازرسي از واحدهاي صنفي کشور از ابتداي تيرماه سال جاري به مناسبت ماه مبارک رمضان انجام گرفته است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، محمد جواد تقوي رئيس سازمان حمايت از مصرف کنندگان و توليد کنندگان با بيان مطلب بالا در برنامه گفتگوي ويژه خبري شب گذشته گفت: از ابتداي تيرماه تاکنون 380 هزار بازرسي از واحدهاي صنفي سراسر کشور به مناسبت ماه مبارک رمضان انجام گرفته که از اين ميزان بازرسي 28 هزار پرونده در خصوص تخلفات شناسايي شده تشکيل شده است.

وي افزود: عمده ترين طرح هاي بازرسي سازمان حمايت از مصرف کنندگان در ماه مبارک رمضان انجام مي شود که نشان دهنده اهميت تنظيم بازار و زنجيره تامين براي اين ماه مي‌باشد.

تقوي با بيان اينکه عمده ترين بازرسي هاي کال در ماه مبارک رمضان شامل مواد پروتئيني، لبني، روغن، شکر، برنج و خرما اظهار داشت: طرح بازرسي ماه مبارک رمضان شامل گران فروشي، کم فروشي و احتکار اين نوع کالاها مي باشد.

وي ادامه داد: در حال حاضر تلفن پاسخ گويي به شکايات مردمي به صورت دو شيفت زنده و يک شيفت پيام گير در حال انجام وظيفه مي باشد و به محض دريافت شکايات مردمي به آنها در اسرع وقت رسيدگي مي کند.

وي گفت: تاکنون 15 هزار پيگيري و شکايت مردمي به سازمان حمايت از مصرف کنندگان انتقال داده شده که البته نيمي از آنها بند تخلف بوده است.

حسن رادمرد معاون توسعه بازرگاني داخلي وزارت صنعت، معدن و تجارت ديگر مهمان برنامه گفتگوي ويژه خبري شب گذشته بود که با اشاره به برگزاري نمايشگاههاي عرضه مستقيم کالا (طرح ضيافت) به مناسبت ماه مبارک رمضان گفت: براي تامين به موقع کالاهاي مورد نياز مردم در ماه مبارک رمضان وزارت صنعت، معدن و تجارت با همکاري بسيار پررنگ اصناف، در 400 نقطه کشور نمايشگاههاي طرح ضيافت برگزار کرد.

وي افزود: برگزاري اين نمايشگاهها و توزيع کالاهاي اساسي مردم در آنها منجر به برقراري ثبات و تنظيم بيشتر بازار شد و به طور کلي هم به نفع توليد کننده و هم مصرف کننده تمام شد.

معاون وزير صنعت معدن و تجارت با اشاره به اينکه در شبکه هاي توزيع کشور براي ماه مبارک رمضان مقادير قابل توجهي کالا عرضه شده است اظهار داشت: تاکنون 350 هزار تن کالا براي ماه مبارک رمضان از طريق شبکه هاي توزيع‌(نمايشگاهها، فروشگاههاي زنجيره اي، مغازه هاي خرده فروشي، فروشگاههاي ويژه فرهنگيان و..) عرضه شده است.

وي ادامه داد: ما در اين ايام سعي کرديم تمامي مايحتاج مردم براي اين ماه را با قيمت  مصوب و مناسب عرضه  کنيم.

وي در خصوص برگزاري نمايشگاههاي طرح ضيافت گفت: ديروز آخرين روز برگزاري نمايشگاههاي طرح ضيافت بود که براساس آخرين آمارها و شواهد مردم از برگزاري چنين نمايشگاههايي راضي بوده اند.

تقوي در پاسخ به اين پرسش که چرا برخي کالاها مدام دچار نوسان قيمت و گراني مي شوند اظهار داشت: قيمت يک کالا براساس عرضه و تقاضا در بازار تعيين مي شود و مواقعي وجود دارد که ميزان تقاضا بالاتر از ميزان عرضه مي باشد.

وي گفت: البته در زمان پيک تقاضا وزارت صنعت، معدن و تجارت زمينه عرضه مناسب کالا را در کشور فراهم مي کند و اين امر موجب عدم نوسان پي در پي قيمت آن کالا مي شود.

وي ادامه داد: براي تنظيم بازار به ويژه تنظيم بازار ايام ماه مبارک رمضان از چند ماه پيش اولويت گذاري و مشخص کردن کالاهايي که بيشترين تقاضا را در اين ماه دارند از سوي وزارت صنعت معدن  و تجارت انجام شد.

وي با اشاره به تقاضاي بالاي مردم براي کالاهايي چون برنج، روغن، شکر، مواد پروتئيني و مواد لبني در ماه مبارک رمضان گفت: به خاطر برنامه ريزي و ذخيره سازي مناسب وزرات صنعت، معدن و تجارت، هيچ کمبودي در عرضه کالاهاي مورد نياز مردم در کشور وجود ندارد.

رئيس سازمان حمايت از مصرف کنندگانو توليد کنندگان نقش نمايشگاهها را در تنظيم بازار کشور  بسيار تاثير گذار و مهم دانست و گفت: حجم جمعيتي که براي خريد کالا مورد نياز به نمايشگاههاي عرضه مستقيم کالا مي‌آيند ولي حجم کالايي که در اين نمايشگاهها عرضه مي شود همگي نشاندهنده تاثيرگذاري نمايشگاههاي اين چنيني در تنظيم بازار کشور باشد.

وي ادامه داد: بازرسين سازمان حمايت از مصرف کنندگان و توليد کنندگان به دقت وضعيت بازار و نيز نمايشگاههاي عرضه مستقيم کالا را رصد مي‌کند و اين طور نيست که وقتي نمايشگاه عرضه مستقيم کالا در کشور برپا مي شود بازرسين سازمان حمايت از مصرف کننگان بازار را رها  کرده و تنها به بررسي تخلف ها در نمايشگاه بپردازند.

وي با تاکيد بر اينکه برخي گراني ها در کشور دلايل کاملا منطقي و اقتصادي دارد اظهار داشت: به طور مثال گراني محصولات پروتئين از جمله مرغ  يک گراني منطقي است چرا که براي توليد مرغ نيازمند واردات نهاده هاي دامي مي باشيم که قيمت نهاده هاي دامي در جهان افزايش يافته است.

وي در پاسخ به اين پرسش که بازار محصولات لبني در کشور يک بازار مافيايي است اظهار داشت: به هيچ وجه بازار محصولات لبني مافيايي نيست و اتفاقا فضاي بازار محصولات لبني کاملا رقابتي است .

وي گفت: گراني محصولات لبني به خاطر افزايش هزينه دستمزد کارگر بالا رفتن هزينه هاي حمل و نقل تامين مواد اوليه بسته بندي ماليات و .. مي باشد که موجب شد در طول دو هفته گذشته نرخ محصولات لبني از افزايش 15 درصدي برخوردار شود.

وي ادامه داد: اگر متناسب با افزايش هزينه هاي تمام شده يک محصول قيمت مصرف کننده لحاظ نشود توليد آن محصول به هيچ وجه مقرون به صرفه نخواهد بود.

حسن رادمرد در پاسخ به سوال که چرا در نمايشگاههاي عرضه مستقيم کالا برخي کالاهاي وارداتي که از نظر کيفيت چندان مناسب نيست عرضه شده است گفت: من فکر مي کنم شما نمايشگاه عرضه مستقيم کالا ويژه طرح ضيافت را با نمايشگاههاي پاييزه و بهاره اشتباه گرفته ايم.

وي افزود: در نمايشگاههاي طرح ضيافت تنها يک قلم کالاي وارداتي عرضه شد که آنهم مرغ ترکيه اي با کيفيت بالا بود.

وي ادامه داد: ساير کالاها از جمله روغن و شکر به صورت خام وارد شده است و پس از فراوري و بسته بندي در کارخانجات داخلي به بازار کشور از جمله نمايشگاههاي عرضه مستقيم کالا وارد شده است.

وي تاکيد کرد: در طول برگزراري نمايشگاه عرضه مستقيم کالا (طرح ضيافت) هيچ گزارشي از کيفيت بد کالا به وزارت صنعت، معدن و تجارت ارسال نشد که اين امر نشان دهنده رضايت مردم از کيفيت کالاهاي عرضه شده ادر اين نمايشگاه است.

رادمرد با بيان اينکه براي برپايي نمايشگاههاي عرضه مستقيم کالا ويژه ماه مبارک رمضان کليه فعاليت ها و اجرايي کردن آن توسط جامعه اصناف صورت گرفته است اظهار داشت: وزارت صنعت، معدن و تجارت تنها ناظر بر فعاليتهاي اصناف در حين برگزاري و اجرايي کردن نمايشگاه طرح ضيافت است.

رادمرد همچنين با اشاره به خريد 80 هزار تن مرغ توليد داخل و عدم نياز به بازار کشور به واردات مرغ خارجي گفت: قرارداد واردات مرغ از ترکيه مربوط به ماه مبارک رمضان سال گذشته بود که در آن سال واردات آن انجام نشد ولي براساس قرارداد صورت گرفته واردات آن براي ماه مبارک رمضان انجام شد.

وي گفت: واردات مرغ ترکيه در مقادير بسيار محدود انجام شده است.

وي تاکيد کرد: با اشاره به توليد بالاي مرغ داخلي کشور هيچ نياز به واردات مرغ خارجي ندارد.

تقوي نيز در خصوص کيفيت کالاهاي اساسي عرضه شده در ماه مبارک رمضان گفت: سازمان حمايت از مصرف کنندگان هيچ وظيفه اي در خصوص رصد کيفيت کالاها ندارد بلکه تنها ما به تخلفات مربوط به قيمت کالاها مي پردازيم.

رئيس سازمان حمايت از مصرف کنندگان با اشاره به واردات مرغ خارجي به کشور گفت: در جريان تنظيم بازار عمده ترين تکليف وزارت صنعت، معدن و تجارت تامين نياز مردم  از طريق توليد داخلي مي باشد و چنانچه توليد داخلي در اين زمينه کمتر از ميزان تقاضا باشد واردات آن کالا به کشور انجام مي شود.

وي در خصوص نرخ مرغ گفت: با تامين به موقع نهاده هاي دامي توان توليد مرغ در کشور افزايش يافته و از طرف ديگر دولت با ذخيره سازي هاي مناسب زمينه منطقي کردن قيمت مرغ را فراهم آورده است.

تقوي با اشاره به گراني مرغ هاي عرضه شده در نمايشگاههاي عرضه مستقيم کالا و نيز بازار کشور در ماه مبارک رمضان گفت: قيمت خرما در نمايشگاهها 4500 تومان و در خارج از نمايشگاهها 5700 تومان الي 6000 هزار تومان است و علت بالا رفتن قيمت خرما در کشور به خاطر صادرات موفق اين کالا به بازارهاي جهاني است.

رادمرد در خصوص قيمت خرما گفت: خرماي ايران در بازارهاي جهاني متقاضي زيادي دارد که با قيمت هاي بالاتر از قيمت هاي داخلي طالب آن هستند.

وي ادامه داد: البته اتحاديه توليد کنندگان خرما به مناسبت ماه مبارک رمضان توافقي را با وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام  داده است که براساس آن ميزان صادرات خرما در ماه مبارک رمضان کاهش يابد تا از اين طريق نياز بازار به خرما تامين شده و قيمت ها نيز از رقم هاي گفته شده بالاتر نرود.

انتهاي پيام/

برچسب ها: تقوی ، کالا ، بازار
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.