سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کرمانشاه/

ماه مبارک رمضان در استان‌ها + تصاوير (23)

آشنایی با آداب و رسوم استان کرمانشاه در ماه مبارک رمضان

به گزارش گروه استانهاي باشگاه خبرنگاران، رمضان در كرمانشاه با پيچيدن نواي ربنا در كوچه‌ها و خيابان ها مي آيد... با سفره‌هاي پر از خرما، حليم، شيربرنج، زولبيا و باميه... با دست هاي رو به آسمان و دعاهاي زير لب.


مردم كرمانشاه هم مثل تمام مردم كشور، از قديم عادت داشتند كه سر رسيدن رمضان را از ارتفاعات نگاه كنند. آنها به بلندترين نقطه شهر مي رفتند و سعي مي كردند اولين نفري باشند كه هلال ماه پربركت رمضان را به چشم مي بينند. 

كرمانشاهي ها در آخرين روزهاي ماه شعبان به استقبال ماه رمضان مي روند و بسته به توانشان، چند روزي را روزه مي گيرند.

آنها هنوز هم داوطلبانه جمع مي شوند و با هم شروع به رفت و روب و پاكيزه كردن كوچه ها و مساجد مي كنند. ريش سفيدهاي محل، دست به كار آشتي دادن كساني مي شوند كه به هر دليلي از همديگر كينه به دل گرفته اند و كوچكترها خود را براي روزه كله گنجشكي آماده مي كنند.

در همان روزها بود كه شليك گلوله توپ لحظه آغاز اذان صبح و اذان مغرب را به مردم شهر اعلام مي كرد و جمعيت كم و متمركز شهر، بهانه اي بود تا مردم شبيه يك خانواده بزرگ، همديگر را از روي ديوارها صدا كنند و سر سفره هاي سحري و افطاري همديگر بنشينند و روزه داري شان را با يكديگر تقسيم كنند. 

سفره رمضان:


در ماه رمضان بازار غذاهاي سنتي و محلي كرمانشاه به راه است. سر سفره كرمانشاهي ها كه بنشينيد، مي توانيد طعم لذيذ حليم كرمانشاهي، آش عباسعلي، آش ترخينه، خورشت خلال، سيب پلو، خوراك چنگال، شير برنج، كوفته، شله زرد و كله گنجشكي را بچشيد كه همه با روغن اعلاي حيواني درست شده اند.

شيريني هاي محلي كرمانشاهي مثل كاك و نان برنجي هم پاي ثابت سفره هاي رمضاني مردم اين منطقه هستند كه در كنار نان روغني، زولبيا و باميه، شيره انگور، حلوا و خرما قرار مي گيرند.

شايد برايتان جالب باشد اگر بدانيد كه آش عباسعلي تاريخچخه اي به اندازه 200 سال دارد! در آن زمان آشپز متدين و ماهري به نام عباس علي نذر مي كند كه هر شب در مسجد به مردم آشي ويژه بدهد تا آنها روزه خود را با آن آش افطار كنند. در اين اين آش از گوشت، نخود، لوبيا، عدس، پوره گندم، سبزيجات معطر، روغن كرمانشاهي و ادويه جات استفاده شده بود كه مزه اي منحصر به فرد به آن مي دادند. 


سال ها بعد، اين آش پرملات به نام آشپز آن يعني عباسعلي در كرمانشاه معروف مي شود و به يكي از غذاهاي مورد علاقه مردم تبديل مي شود. حالا، بعد از 200 سال، ياد عباس علي متدين در هر ماه رمضان بر سر سفره هاي افطاري مردم زنده مي شود و مردم با اين عقيده كه چنين آشي متبرك و خوش يمن است، آن را نذري مي دهند. 

خوراك چنگال هم يكي ديگر از خوردني هاي پرطرفداري كرمانشاهي است كه نوعي شيريني محسوب مي شود. اين خوراك مخلوطي است از نان و روغن كرمانشاهي و شكر كه به عقيده كرمانشاهي ها، روزه دار را تا افطار نگه مي دارد. 

فطريه:


كرمانشاهي ها رسم دارند كه مبلغ فطريه را شب قبل از عيد مردم زير بالشت خود بگذارند و فردا اول وقت، به خانواده مستمندي كه آبرومند و اهل نماز و روزه است هديه بدهند. اين شيوه پرداخت فطريه اگرچه اين روزها چندان رايج نيست اما هنوز هم در محله هاي قديمي و روستاهاي كوچك ديده مي شود./ز
برچسب ها: کرمانشاه ، تصاویر ، رمضان
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.