سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رقابت در بازار های جهانی در گرو افزایش کیفیت کالا

کاهش نرخ سود بانکی ,افزایش کیفبت واستاندارد کالابطوریکه در بازار هدف قابل فروش باشد می تواند به رشد صادرات کشور کمک قابل توجهی کند ومی توانیم در بازار های جهانی رقابت کنیم.

مجتبی هراتی‌نیک کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران دراین خصوص، اظهار داشت:یکی از مواردی که باید در تولید و صادرات کالا در کشور مورد توجه قرار گیرد، افزایش کیفیت کالاهاست که در این رابطه باید ابتدا با شناسایی نیاز و ذائقه افراد در دیگر کشورها، کیفیت و استاندارد کالاها را افزایش دهیم تا مشتریان تمایل بیشتری به خرید کالای ایرانی داشته باشند.

وی با بیان این‌که تولیدکنندگان باید کالایی را تولید کنند که در کشورهای هدف قابل فروش باشد، چراکه این امر به رشد صادرات کشور کمک خواهد کرد، افزود: به این ترتیب، برای موفقیت در امر صادرات، ابتدا باید در فروش کالا، دارای مزیت باشیم.

هراتی‌نیک ادامه داد: نکته دیگری که باید در دستیابی به تولید صادرات‌محور توجه کرد، قیمت تمام‌شده کالاست که این خود به عوامل متعدد دیگری همچون نیروی کار، مواد اولیه، سوخت، هزینه‌های بانکی، حمل‌و‌نقل و... که تحت عنوان قیمت تمام شده کالا محسوب می‌شوند، وابسته است که اگر نرخ‌های این عوامل مدیریت نشود و باعث بالا رفتن قیمت تمام شده کالا در کشور نسبت به قیمت‌های جهانی شود؛ به این ترتیب می‌توانیم بگوییم که کشور ما در این زمینه مزیت ندارد.

هراتی‌نیک به نقش سیستم بانکی نیز اشاره کرد و افزود: برای حمایت از بخش تولید و صادرات اگر بتوانیم نرخ سود بانکی را کاهش دهیم و هزینه تسهیلات را برای این بخش پایین بیاوریم می‌توان امیدوار بود که بخشی از هزینه تمام‌شده برای کالای صادراتی کاهش یابد.

وی در کنار کاهش نرخ سود بانکی، معافیت‌های مالیاتی، کاهش نرخ حق بیمه، حمل‌ونقل ارزان‌قیمت را بسیار موثر دانست و خاطرنشان کرد: این شرایط می‌تواند فضای رقابتی را برای فعالان این بخش به‌وجود آورد تا با کاهش قیمت تمام شده کالا، اقدام به تولید کالا و صادرات بیشتر کنند، به‌طور حتم لحاظ کردن این امتیازات در اقتصاد کشور موثر خواهد بود.

برچسب ها: بازار ، رقابت ، کیفیت
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.