سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

معاون فني اتحاديه پنبه و دانه هاي روغن کشي:

مسئله "پنبه" براي دولت بايد يک مسئله استراتژي باشد

مسئله پنبه براي دولت همچون ساير محصولات (برنج و گندم) بايد يک مسئله استراتژيک باشد و جهاد کشاورزي بايد هر چه سريعتر ، طرح تشکيل صندوق تخصصي پنبه را به مرحله اجرا برساند.

ولي الله وصوقي معاون فني اتحاديه پنبه و دانه هاي روغني کشور در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، با بيان اينکه هم اکنون کشت و عمليات برداشت پنبه در کشور به صورت سنتي است گفت: کشت پنبه از جمله عملياتي است که به کارگر زيادي نياز دارد از اين رو هزينه هاي کشت بالا مي رود و در نهايت هزينه توليد بالا رفته و کشاورزان در مقايسه با  کشت هاي جايگزين پنبه، درآمد مورد نيازشان را بدست نمي آورند.

وي با اشاره به اينکه نيمي از نياز پنبه کشور وارداتي است افزود: قيمت پنبه و قيمت ارز دچار نوسانات زيادي است از اين رو زماني که قيمت جهاني پنبه کاهش مي يابد رقبت نساجي ها جهت واردات افزايش مي يابد که اين مسئله موجب بروز مشکل در کشت داخل و کاهش رقبت کشاورزان به کشت پنبه مي گردد.

وي ادامه داد: بنابراين ابتدا بايد براي مکازيسيون برداشت پنبه چاره انديشي شود و هزينه توليد در داخل کاهش يابد تا پنبه بتواند با کشت هاي جايگزين خود به رقابت بپردازد و نياز کشور را تامين سازد.

وصوقي به تهيه و توزيع نهادها ها اشاره کرد و گفت: بايد شرايطي تعبيه شود تا  کودهاي شيميايي به حد کافي در اختيار زارعين قرار گيرد و از طرفي نظارت بر توليد داخل و واردات افزايش يابد بخصوص نظارت بر تاريخ انقضا تا از اين طريق کشاورزان با سمي پاشي که انجام مي دهند آفات را کنترل و خسارات آنها را کم کنند.

معاون فني اتحاديه پنبه و دانه هاي روغني کشور با بيان اينکه بذر بايد از هر جهت از کيفيت بالايي برخوردار باشد تا پنبه در مزارع به سطح سبز برسد تصريح کرد: پنبه بايد از نظر کمي (مقدار محصول در واحد) و کيفي (خواص الياف نساجي) به مرتبه اي برسد که هم مورد استقبال نساجي ها قرار گيرد و هم زمينه جهت صادرات فراهم گردد.

وي ادامه داد: مسئله پنبه در کشور براي دولت بايد يک مسئله استراتژي هم چون گندم، برنج و.. باشد تا هم از نظر توسعه مکازيسيون و هم تهيه و توزيع نهاده ها و خريد محصول، شاهد بروز مشکلات نباشيم.

وصوقي ضمن بيان اينکه تنها نهادي که مي‌تواند مسائل پنبه و برطرف ساخته و حمايت مصرف کنندگان پنبه همچون صنايع نساجي، صنايع روغن کشي و کارخانجاتي که مواد اوليه شان از پنبه است جلب کند تعاوني ها و اتحاديه پنبه و دانه هاي روغن کشي است افزود: هم اکنون 30 تعاوني پنبه و 5 تعاوني توليد دانه هاي روغن کشي عضو اين اتحاديه هستند که انتظار مي رود با حمايت دولت بتوانند فعاليت شان را گسترش داده و معضلات گشت و توليد پنبه را برطرف سازند.

معاون فني اتحاديه پنبه و دانه هاي روغن کشي کشور با اشاره به اينکه هم اکنون طرح تشکيل صندوق تخصصي پنبه مطرح است و مورد حمايت وزارت جهاد کشاورزي نيز قرار گرفته است تصريح کرد: انتظار مي رود با  اعتباراتي که از سوي دولت و ساير نهادهاي مرتبط با پنبه به اين صندوق روانه سازند اقدامات جهت خريد محصول براي کوتاه شدن دست واسطه ها و همچنين توسعه مکازيسيون کامل پنبله به مرحله اجرايي برسد و با افزايش تسهيلات مسائل پنبه در ميان مدت، حل شود.

وصوقي به کشت پنبه در مزارع اشاره و تصريح کرد: هم اکنون استان ها در حال آمارگيري هستند ولي انتظار مي رود کشت امسال پنبه مشابه سال پيش در حدود 90 تا 100 هزار هکتار و توليد پنبه معادل نصف نياز کشور باشد.

گفتني است توليد پنبه تصفيه شده در کشور حدود 65000 تن که نياز نساجي ها حدود 120000 تن است از اين رو به دليل ناکافي بودن توليد پنبه در داخل کشور نيازمند واردات 55000 تني است.

انتهاي پيام/
برچسب ها: پنبه ، دانه ، جهاد
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.