سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

توليد بيش از 23 ميليون مترمکعب ميعانات گازي در سال گذشته/ بزرگ‌ترین طرح ال‌پی‌جی کشور به تولید رسید

مدير هماهنگي و نظارت بر توليد شركت ملي گاز گفت: در سال ۱۳۸۸ بيش از ۲۲ ميليون و ۴۰۰ هزار متر مكعب ميعانات گازي در پالايشگاه هاي كشور توليد شد كه اين رقم در سال ۱۳۹۰ به ۲۲ ميليون و ۵۰۰ هزار متر مكعب و در سال گذشته به ۲۳ ميليون و ۳۰۰ متر مكعب افزايش يافت.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، مهدي جمشيدي دانا، در نشست خبري با تشريح آخرين آمارهاي توليد ميعانات گازي و گوگرد در پالايشگاه هاي كشور، گفت: در سال ۱۳۸۸ بيش از ۲۲ ميليون و ۴۰۰ هزار متر مكعب ميعانات گازي در پالايشگاه هاي كشور توليد شد كه اين رقم در سال ۱۳۹۰ به ۲۲ ميليون و ۵۰۰ هزار متر مكعب و در سال گذشته به ۲۳ ميليون و ۳۰۰ متر مكعب افزايش يافت.
 
جمشيدي دانا، توليد گوگرد در پالايشگاه هاي گازي در سال ۱۳۸۹ را ۹۲۲ هزار تن، در سال ۱۳۹۰ را ۹۰۸ هزار تن و در سال گذشته را ۹۶۹ هزار تن عنوان كرد.
 
مدير هماهنگي و نظارت بر توليد شركت ملي گاز، گفت: توليد در شركت هاي پالايشگاهي گاز طي اين سالها در شرايطي به دست آمد كه تحريم به شدت به پالايشگاه ها فشار وارد كرده بود، اما نتوانست اين مجتمع ها را تسليم خود كند.

طرح احداث واحد LPG در پالایشگاه گاز فجر جم با هدف تولید روزانه 200 تن گاز مایع از گازهای در حال سوختن این پالایشگاه در سال 84 آغاز شد.
 
تا پایان سال گذشته این پروژه به پیشرفت اجرایی 97درصدی رسیده بود. در بهار سال جاری با تکمیل سیستم کنترلی، پیشرفت فیزیکی طرح تولید LPG در این پالایشگاه کامل شده به مرحله تستهای پیش از راه‌اندازی رسید.
 
از مجموع ظرفیت 200تنی تولید LPG هدف‌گذاری شده در این طرح، تولید 50 تن در روز پیش از این عملیاتی شده بود، ازاین‌رو با به مدار تولید پیوستن این واحد، 150 تن به تولید روزانه LPG کشور اضافه شد. با بهره برداری از این طرح، روزانه 200 تن گازمایع (LPG) و 80 تن میعانات گازی در پالایشگاه فجر جم به تولید می‌رسد.
 
حاکی از این است که بهره برداری از طرح تولید LPG پالایشگاه فجر جم در برنامه نهاد ریاست جمهوری قرار گرفته تا با حضور یکی از مقامات کشوری این طرح ملی به‌طور رسمی در یک ماه باقی مانده از دولت دهم افتتاح شود.
 
گفتنی است هم اکنون پالایشگاه فجر جم به‌منظور انجام تعمیرات اساسی از مدار تولید خارج شده اما در چند روز آینده با از سرگیری مجدد پالایش گاز در این پالایشگاه، افزایش تولید 150 تنی LPG کشور رقم می‌خورد.

انتهاي پيام/
برچسب ها: تولید ، گاز ، گوگرد ، افزایش ، فجرجم
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.