سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

فازهای پارس ‌جنوبی از نبود اعتماد پیمانکاران داخلی رنج می‌برند

عضو هیئت رییسه کمیسیون انرژی مجلس، با اشاره به تاخیر در راه اندازی فازهای ۱۵و۱۶ پارس جنوبی، گفت: راه نجات پروژه پارس جنوبی تخصیص اعتبار و سرازیر کردن سرمایه‌های سرگردان کشور به این بخش و تکیه به نیروها و پیمانکاران داخلی و حمایت از آنها است.

سید موسی موسوی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، با اشاره به اینکه تاخیر در راه اندازی فازهای 15و 16 پارس جنوبی عوامل متعددی دخیل هستند، گفت: ورود پیمانکاران خارجی به طرح‌های پارس جنوبی و عدم پایبندی این سرمایه گذاران به تعهدات خویش را می‌توان یکی از دلایل تاخیر در راه اندازی فازهای 15و16 پارس جنوبی قلمداد کرد.
 
نماینده مردم لامرد و مهر در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه صنعت نفت کشور در شرایط کنونی با مشکلات عدیده‌ای مواجه است، افزود: وزارت نفت می‌توانست در این مدت هفت سال، با بر طرف کردن موانع و مشکلات موجود، سرعت و شتاب بیشتری به توسعه فازهای پارس جنوبی تزریق کند، اما متاسفانه تا به حال این موضوع عملیاتی نشده است.
 
وی در مورد عقد قرارداد با شرکای چینی در پروژه پارس جنوبی، تصریح کرد: هرچند عقد قرارداد با پیمانکاران خارجی بویژه شرکای چینی در طرح فازهای ۱۵و۱۶ پارس جنوبی از ابتدا اشتباه بود، اما استفاده از نیروها و سرمایه گذاران خارجی در بسیاری از کشورهای جهان امری مرسوم و پذیرفته شده است.
 
موسوی با اشاره به اینکه در مقابل استفاده از شرکای خارجی در طرح پارس جنوبی باید از توانمندی نیروهای داخلی نیز استفاده شود، اظهار داشت: عدم اعتماد به نیروهای متخصص داخلی از ضعف‌های وزارت نفت و علت اصلی تاخیر هفت ساله در بهره‌برداری از فازهای ۱۵و۱۶ پارس جنوبی قلمداد می‌شود.
 
عضو هیئت رییسه کمیسیون انرژی مجلس، خاطر نشان کرد: راه نجات پروژه پارس جنوبی تخصیص اعتبار و سرازیر کردن سرمایه‌های سرگردان کشور به این بخش و تکیه به نیروها و پیمانکاران داخلی و حمایت از آنها است، چراکه بدون این عوامل هرگز نمی‌توان راه کند طی شده را سرعت بیشتری بخشید.

این نماینده مردم در مجلس نهم، با اشاره به اینکه در پروژه پارس جنوبی باید از پیمانکاران مجرب داخلی استفاده شود، تاکید کرد: به طور حتم استفاده از سرمایه گذاران و پیمانکاران داخلی در توسعه فازهای ۱۵و۱۶ پارس جنوبی سرعت و شتاب بیشتری به این پروژه خواهد داد.

وی در مورد تخصیص اعتبارات و منابع مالی به فازهای پارس جنوبی، عنوان کرد: پروژه پارس جنوبی از اعتبارات و منابع مالی مناسب و خوبی برخوردار است، اما برخی افراد سودجو و رانت خوار، با ورود به این طرح سرمایه‌های موجود را بلعیده‌اند.

عضو هيئت كمیسیون انرژی مجلس، با اشاره اینکه ورود قرارگاه خاتم به طرح‌های پارس جنوبی می‌تواند دارای معایب و محاسنی باشد خاطر نشان کرد: هرچند استفاده از نیروهای قرارگاه خاتم در پروژه پارس جنوبی می‌تواند مفید و موثر واقع شود، اما مشاهده شده که این قرارگاه طرح‌های اجرایی را به پیمانکاران غیر مجرب و دسته سوم واگذار می‌کند که این موضوع مشکلاتی را برای فازهای پارس جنوبی ایجاد کرده است.

انتهاي پيام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.