سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

باشگاه خبرنگاران گزارش می دهد

پیوستن لرستان به استان های تولید کننده انرژی برقآبی / پیشرفت 57 درصدی سد رودبار

لرستان سد رودبار لرستان به عنوان یکی از مهمترین طرح های ملی کشور در مجاورت 4 استان لرستان ، اصفهان ،چهارمحال و بختیاری و مرکزی است که توانایی تولید 1450 مگاوات انرژی برقآبی را خواهد داشت.

 به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران استان لرستان به عنوان یکی از پرآب ترین استان های کشور همواره نقش به سزایی در تامین آب شرب و کشاورزی را بر عهده داشته که اکنون با احداث سد و نیروگاه برق آبی رودبار علاوه براین که باعث تنظیم مناسب آب در زمانهای مختلف شده و مانع هدر رفت آب می شود به میزان 1450 مگاوات انرژی پاک برقآبی را تولید می کند .

 علی اصغر خوشنویسان معاون اجرایی سد و نیروگاه رودبار لرستان در جمع خبرنگاران گفت : مطالعات اجرای این طرح از سال 75 و عملیات اجرایی سد پس از 15 سال انجام مطالعات دقیق فنی مهندسی و بررسی ابعاد مختلف در سال 90 آغاز می شود .

وی افزود : این سد از نوع سنگریزه ای با هسته رسی است که ارتفاع آن از پی 158 متر و عرض پی 720 متر است .

خوشنویسان ادامه داد : طول تاج سد 185 متر و عرض تاج حدود 10 متر است که میتواند 228 میلیون متر مکعب آب را در خود ذخیره کند .

وی با اشاره به این که حجم کل خاکریزی بدنه سد در حدود 4 میلیون و 556 هزار و 85 متر مکعب است اظهار داشت : تاکنون 1 میلیون و 922 هزار و 917 متر مکعب از عملیات خاکریزی انجام شده است .

معاون اجرایی سد و نیروگاه رودبار لرستان تصریح کرد : پیشرفت کلی پروژه سد و نیروگاه در حدود 57 درصد است که پیشبینی می شود در خرداد سال آینده سد آبگیری و در اردیبهشت سال 94 نیروگاه برقآبی وارد مدار شود .

 وی با بیان این که نیروگاه برقآبی رودبار لرستان از دو واحد 225 مگاواتی تشکیل شده که در مجموع توانایی تولید 450 مگاوات انرژی برق را دارد عنوان داشت : علاوه بر این یک نیروگاه تلمبه ذخیره ای با ظرفیت 1000 مگاوات در بالا دست این نیروگاه در حال احداث است .

مجری طرح سد ونیروگاه رودبار لرستان گفت:‌ فاصله سد از نیروگاه حدود 3 هزار و 513 متر است اما فاصله رودخانه‌ای از سد تا نیروگاه 38 کیلومتر است که این فاصله زیاد باعث ایجاد اختلاف ارتفاع 300 متری کف سد و نیروگاه می شود و خود ارتفا سد نیز 100 متر خواهد بود که آب را با فشار 40 بار بر توربین وارد می کند.

 وی افزود : نیروگاه های تلمبه در زمان کم باری می توانند با مصرف انرژی برق آب را از سد پایین به سد بالا پمپ کنند و در زمانی که شبکه نیاز به برق داشته باشند آب را از سد بالا به سد پایین رها کرده و انرژی برق نیز تولید کند و بدین روش مانع هدر رفتن انرژی برق مازاد در شبکه برق شوند .

 معاون اجرایی سد و نیروگاه رودبار لرستان در مورد اشتغالزایی طرح سد و نیروگاه رودبار گفت: در حال حاضر هزار و 700 نفر در این طرح مشغول کار هستند که با فعال شدن نیروگاه تلمبه ذخیره ای به 2 هزار نفر خواهد رسید.

خوشنویسان تصریح کرد یکی از ویژگی های بارز در ساخت این سد نزدیکی به مصالح است که انجام انفجار در کوههای منطقه بخشی از مصالح مورد نیاز ساخت سد تامین می شود .

وی خاطرنشان کرد : پیشرفت بدنه سد 52 درصد، آبراهه 78 درصد، نیروگاه 66 درصد و کل پروژه 57 درصد بوده است.

 گفتنی است : علاوه بر اجرای عملیات عمرانی پیچیده به وسیله متخصصان ایرانی در نزدیکی سد کارخانه ای موقتی برای ساخت لوله های انتقال آب و مورد نیاز احداث شده که ورقه های اهنی به وسیله ماشین های سنگین در جاده های پر پیچ و خم و صعب العبور و کوهستانی استان لرستان حمل و در محل احداث سد به لوله تبدیل می شوند .

شایان ذکر است سد رودبار لرستان بر روی رودخانه رودبار در بین کوه‌های صعب العبور زاگرس در حال ساخت است و در 100 کیلومتری شهرستان الیگودرز واقع شده است .

همچنین شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران ضمن استفاده از فاینانس کشور چین کار تجهیز نیروگاه را برعهده شرکت سی جی جی سی چین سپرده است .
انتهاي پيام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.