سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مشهد/به ميزبانی پايتخت معنوی ايران؛

نخستین همايش «نقش تغذيه در سبك‌ زندگی اسلامی»

همايش نقش تغذيه در سبك زندگی اسلامی از ديدگاه‌ طب سنتی با حضور محمود خدادوست، معاون طب سنتی وزارت بهداشت، درمانی و آموزش پزشكی در مشهد برگذار شد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد،

در این همایش، معاون طب سنتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی اظهار كرد: توانمندسازی جامعه بر عهده جامعه پزشكان است، از همين رو از طب سنتی در سبك زندگی اسلامی بايد استفاده شود.

محمود خدادوست با اشاره به فرهنگ اسلامی ابراز كرد: بسياری از روش‌های درمانی و تغذيه كه در فرهنگ اسلامی وجود دارد، متناسب با آموزه‌های پزشكی و روش‌های علمی روز است كه از گذشته در سبك زندگی اسلامی وجود داشته است.

خدادوست استفاده از غذاهای سنتی و فرهنگ سازی اسلامی را امری مهم در جامعه دانست و ادامه داد: بايد سبك زندگی اسلامی و طب سنتی را وارد سيستم بهداشت و درمان كشور شود.

در ادامه محمدمهدی اصفهاني، استاد و رييس مركز تحقيقات طب و دين دانشگاه علوم پزشكی تهران در خصوص اصول و مبانی تغذيه از ديدگاه اسلام سخن گفت و اظهار كرد:‌ بنا به فرموده مقام معظم رهبری، ميراث گرانقدری به نام سبك زندگی اسلامی داريم كه حتی در روش‌ تغذيه نه تنها منافاتی با دانش، روز ندارد بلكه در بعضی موارد تكميل كننده تغذيه و درمان از لحاظ پزشكی است.

استاد و رييس مركز تحقيقات طب و دين دانشگاه علوم پزشكی تهران تصريح كرد: از رهنمودهای دينی می‌توان برای سلامت روحی و جسمی جامعه استفاده كرد چراكه در احاديث ائمه(ع) راهنمايی‌های موثری وجود دارد.

اصفهانی، منشا دانش پزشكی را توحيد دانست و عنوان كرد: دانش پزشكی در بحث توحيد به دو بخش تشريع و تكوين تقسيم می‌شود، از همين رو بخش تشريع شامل ساختار فلسفی و در چارچوب رفتار پزشكی و بخش تكوينی شامل دانش پزشكی می‌شود.

محمدمهدی يوسفی،‌ متخصص طب سنتی ايرانی نیز با اشاره به اصطلاحات رايج در طب سنتی ايرانی عنوان كرد: بحث موضوع طب سنتی به بحثی فراتر از آنچه تاكنون به آن پرداخته شده اختصاص پيدا می‌كند و نخستين موضوع در طب سنتی بحث انسان با خداست.

متخصص طب سنتی ايرانی ابراز كرد: بعد از بحث انسان با خدا، موضوع انسان با خود انسان تعريف می‌شود و هر چقدر معرفت انسان با خودش بيشتر باشد به همان نسبت ميزان تعامل وی با خدا بيشتر خواهد شد.

وی ادامه داد: مرحله سوم مخاطب سنتی ارتباط انسان با ساير انسان‌ها و انسان با طبيعت است كه طب سنتی ـ اسلامی را دربر می‌گيرد.

گفتنی است اين همايش كه توسط اساتيد، اعضای هيئت علمی دانشگاه علوم پزشكی مشهد و متخصصان طب سنتی برگذار شد تلاش کرد تا با برداشتن گام‌های اوليه در جهت احيای سبك زندگی منطبق بر فرهنگ و تمدن ايرانی اسلامی، تكيه بر اهميت پيشگيری بر اساس الگوهای سبك زندگی مبتنی بر مبانی طب سنتی ايرانی، آموزش اصول اوليه سبك زندگی به اقشار جامعه با محوريت خانواده، ارائه عملی غذاها و محصولات غذايی مبتنی بر فرهنگ ملی و ايجاد ارتباط بين دانشگاهيان، مردم و توليد كنندگان محصولات غذايی و يا داروهای گياهی تغیراتی را در راستای رسید به سبک زندگیس اسلامی ایجاد کند./س

 


برچسب ها: تغذیه ، سبک ، زندگی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.