سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مسمومیت از راه خوراکی ، مهمترین و شایع ترین مسمومیت

دبیر مدون داروسازی گفت : مسموميت از طرق مختلفي شامل راه خوراکي، جذب از راه پوست و يا استنشاق سموم ایجاد مي شود که در اين بين، راه خوراکي مهمترين و شايعترين راه محسوب مي‌شود.

دکتر نادر توکلی دبیر علمی، سومین برنامه جامع بازآموزی داروسازان و پزشکان عمومی سراسر کشور در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه بی شک از مهمترین نیازهای جامعه پزشکی، به روز رسانی اطلاعات و دانش پزشکی براساس یافته های جدید جهانی می باشد گفت : یکی از مؤثرترین راهها جهت ارتقای سطح علمی و به روز رسانی اطلاعات پزشکی شرکت در مجامع علمی، سیمنارها و بازآموزی های علمی است که توسط نهادهای مرتبط در طول سال و در جای جای کشور برگزار می شود.

این متخصص طب اورژانس اظهار کرد : با توجه به اجرای طرح پزشک خانواده و افزایش مراجعات بیماران به پزشکان عمومی ضرورت به روز رسانی اطلاعات پزشکان عمومی بخصوص در حوزه درمان مراجعات اورژانس بیش از پیش احساس میشود.

دبیر علمی با اشاره به اینکه انجمن طب اورژانس ایران با درک ضرورت چنین آموزش هایی اقدام به برگزاری کلاس ها و سمینارهای مختلف با بکارگیری برجسته ترین اساتید کشور مینماید افزود: در این دوره دو بخش مسمومیت ها و جراحی های کوچک اورژانسی آموزش داده می شود.

وی یادآور شد : یکی از مباحث مهم و کاربردی همایش احیای پایه و پیشرفته اطفال می باشد که اولین اقدام در رسیدگی به تمامی بیماران در محیط خارج از بیمارستان ، اطمینان از امنیت محیط است.

دکتر توکلی با بیان اینکه در مدون مسمومیتها نیز به اداره بیمار مسموم، برخورد با مسمومیتهای دارویی از جمله داروهای اعصاب، داروهای قلبی ، داروهای روانگردان، الکل،مواد مخدر،آرام بخش، توهم زا و محرک،استامینوفن ، مسکنها، هیدروکربنها و سموم دفع آفات گیاهی و.. مورد بررسی قرار خواهد گرفت اظهار کرد : مسموميت ها همچنان به عنوان يکي از عوامل قابل پيشگيري در ابتلاء و مرگ و مير کودکان و نوجوانان هستند که در این عرصه ضروري است تا تمامي متخصصين اورژانس  کودکان، طب اجتماعي، و فوق تخصص هاي طب اورژانس کودکان (PEM Specialist) با اصول کلي حاکم بر درمان و برخورد با کودک مسموم آشنا بوده و به آخرين روش هاي درماني ، دسترسي و آگاهي کامل داشته باشند.

وی ادامه داد : مسموميت مي‌تواند از طرق مختلفي شامل از راه خوراکي، جذب از راه پوست و يا استنشاق سموم ایجاد شود  که در اين بين، راه خوراکي مهمترين و شايعترين راه محسوب مي‌گردد.

این متخصص طب اورژانس با تاکید به اینکه در صورت امکان  باید سعي در تعيين نام و مشخصات سم خاص وجود داشته باشد عنوان کرد: منابع اخذ شرح حال مفصل و با جزئيات عبارتند از بيمار، اعضاي خانواده، دوستان، اعضاي تيم نجات يا افراد حاضر درصحنه که در صورت امکان باید نام، مقدار و زمان ماده يا مواد خورده شده مشخص گردیده و  نیز سابقه آلرژي به ماده خاص يا وجود بيماري زمينه‌اي مشخص گرديده و هر گونه اقدام توسط تيم سيستم هاي ارائه دهنده کمک هاي اوليه يا پرسنل EMS مشخص گردد.

دکتر توکلی با بیان اینکه اعضاي خانواده يا دوستان بيمار يا پرسنل EMS باید در محل حادثه جستجوي مناسبي براي يافتن ماده سمي خاص داشته باشند افزود : در وسايل شخصي يا لباس هاي بيمار در جستجوي نشانه ها يا علايم خاص مشخص يا علائم هشدار دهنده پزشکي باشند (مثلاً در مورد ابتلاء کودک به بيماري يا شرايط خاص که به آن ها نشانه ها Medic- Alert گفته ميشود )./ح

برچسب ها: مسمومیت ، خوراکی ، پزشکان
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.