سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رئیس سازمان نظام پرستاری عنوان کرد:

انتخاب پزشکان به عنوان وزیر بهداشت خیانت به نظام سلامت کشور است

در نشست خبری سازمان نظام پرستاری که صبح امروز سه شنبه یازدهم تیر ماه برگزار شد، مباحثی همچون وقوع مصوبه اخیر هیات دولت در امور استان ها، تعرفه گذاری در خدمات پرستارها و انتظار این سازمان از دولت یازدهم مطرح شد.

 به گزارش خبرنگار  علمي باشگاه خبرنگاران؛محمد میرزا بیگی رئیس سازمان نظام پرستاری در نشست خبری سازمان نظام پرستاری که صبح امروز سه شنبه یازدهم تیر ماه در محل سالن کنفرانس این مرکز برگزار شده بود با اشاره به اینکه نظام سلامت باید در اولویت برنامه های دولت یازدهم قرار گیرد گفت: وزیر بهداشت آینده باید از میان متخصصان حوزه اقتصاد انتخاب شود تا بتواند هنگام تعیین سرانه بهداشت و درمان و سهم یارانه سلامت به خوبی وارد مذاکرات اقتصادی شود.

وی در ادامه با بیان اینکه انتخاب پزشکان به عنوان وزیر بهداشت خیانت به حوزه سلامت کشور است افزود: وزیر بهداشت باید دارای مدرک مدیریت خدمات بهداشت و درمان باشد و بتواند بین سهم دولت مردم و هزینه های تناسب ایجاد کند در غیر این صورت وزارت بهداشت و درمان را به زمین خواهد زد.


میرزا بیگی خاطرنشان کرد: وزیر بهداشت آینده باید نگاه انحصاری پزشکان را مطابق با شعار دولت امید و اعتدال باید به سوی اعتدال سوق دهد و برای انتخاب روسای بیمارستان ها و یا مدیران وزارت بهداشت از افرادی استفاده کند که مدرک مدیریت داشته باشند چرا که انتخاب روسایی که هم پزشک جراح و متخصص و هم عضو هیئت علمی باشند به سیستم سلامت کشور آسیب می رساند.

وی در ادامه بر اقتصاد تعاونی اشاره کرد و اظهار داشت: نظام سلامت کشور باید به روش های اقتصاد تعاون اداره شود و به مدیران واگذار شده وزارت بهداشت بر روند فعالیت آنها نظارت کند.

*وضع پرستاری در بیمارستان ها نا به سامان است

میرزا بیگی در ادامه وضعیت مراقبت و پرستاری در بیمارستان ها را نا به سامان دانست و گفت: هم اکنون برای ارتقای کیفیت پرستاری و مراقبت در کشور به ایجاد معاونت پرستاری در وزارت بهداشت و درمان نیاز داریم.

وی در ادامه با اشاره به اینکه تعرفه گذاری تاثیر بسیار مهمی در ارتقای کیفیت پرستاری در کشور دارد، افزود: تعرفه گذاری خدمات پرستاری در دو بخش سر پایی و بستری در کمیته مشترک با سرپرست معاون اول رئیس جمهور مطرح شده و قرار بر این شده که این اقدام تا قبل از پایان دولت دهم به سرانجام برسد.

میرزا بیگی با بیان اینکه بیمه ها باید از حالت انحصاری خارج شوند، تصریح کرد: خدمات ارایه شده به پرستاران از سوی سازمان نظام پرستاری بار مالی برای بیمه ها به همراه نداشته چرا که در صورتیکه پرستاران بتوانند نسخه خدمات پرستاری ارایه شده را جهت دریافت حق بیمه به جای پزشکان مهر و امضا کننده هزینه های این خدمات را به طور میانگین از 1/20 تا 1/3 کاهش خواهند داد.

همچنین اجرای تعرفه گذاری برای خدمات پرستاری موجب افزایش دریافت آنها و متمرکز شدن فعالیت هایشان در یک بخش درمانی در پی آن بهبود خدمات رسانی از سوی پرستاران خواهد شد.

*صدور پروانه کار برای پرستاران کشور

میرزابیگی در ادامه به ضرورت پروانه کار برای تعیین سطح پرستاران کشور اشاره کرد و افزود: مفاد سومین مصوبه برای پرستاران کشور این است که باید برای پرستاران کشور دوره های آموزشی سازمان یافته در نظر گرفته شده تا سیستم های تنظیم کننده علم پرستاری مطابق با نیاز روز جامعه ارتقا یابد.

همچنین اخلاق حرفه ای از دیگر مواردی است که باید در بسته آموزشی پرستاران کشور قرار گیرد.

وی تاکید کرد: صدور پروانه کار برای پرستاران کشور از سوی سازمان نظام پزشکی صورت می گیرد و مراکز درمانی نیز باید برای جذب نیروی انسانی(پرستاران) به این  مهم توجه کنند.

*پرستاران خانگی ساماندهی می شوند

میرزابیگی در ادامه با اشاره به ضرورت برگزاری دوره های آموزشی برای پرستاران افزود: افراد برای انتخاب پرستار خانگی برای کودک و سالمندان باید دقت بیشتری داشته باشند و افرادی را انتخاب کنند که با بهداشت فردی و جمعی آشنا بوده و به آن اهمیت دهند.

وی یادآور شد: سازمان نظام پرستاری در نظر دارد که پرستاران را به منظور خدمات رسانی در منزل آموزش داده و ساماندهی کند و افراد نیز برای انتخاب پرستاران خانگی باید به پایگاه های مطمئن سازمان پرستاری مراجعه کنند./ع2
برچسب ها: بهداشت ، پرستار ، تعرفه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.