سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

منطقه نيمه خشک جهان در وسعت کویرهای ایران ميزبان گردشگران مي شود

وسعت کویرهای ایران در سايه بهره‌برداري اصولي، کشورمان را به عنوان يکي از معروف‌ترین مناطق نيمه خشک جهان براي جذب طبيعت گردان مطرح خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، بابک ارسیا سرپرست مرکز گردشگری علمی – فرهنگی دانشجویان ایران با اشاره به راه اندازی گروه مطالعاتی بررسی ابعاد"زیست محیطی" و "گردشگري" بیابان های ایران گفت:‌ طی سال های اخیر فرصت ها و تهدیدهای وجود بیابان و کویر در گستره خاک ایران مورد بحث پژوهشگران و علاقه مندان محیط زیست و گردشگری قرار گرفته است.

ارسيا با بيان اينکه دو دیدگاه عمومی حول موضوع بیابان مورد بحث پژوهشگران و علاقه مندان محیط زیست و گردشگری قرار گرفته که البته هیچ کدام ناقض ديگري نيست،‌ تصريح کرد: از يک بعد دیدگاه "زیست محیطی" موضوع خطر گسترش بیابان در ایران و لزوم بیابان زدایی و جلوگیری از آثار اخیر گسترش بیابان ها در منطقه نظیر ریزگردها توجه و تمرکز دارد و از جنبه ديگر ديدگاه "گردشگري" بر موضوع استفاده از قابلیت های گردشگری کویر و بیابان های ایران تکیه می کند.

سرپرست مركز گردشگري علمي- فرهنگي دانشجويان ايران تشکيل گروه مطالعاتي ابعاد "زيست محيطي" و "گردشگري" بيابان هاي ايران را زمينه ساز وحدت هدف دو ديدگاه طرح شده دانست و گفت: گردشگری در ایران به مجموعه بناهای تاریخی، مکان‌های تفریحی، طبیعت، حمل و نقل، هتل‌داری و... گفته می‌شود ولي ظرفيت بیابان هاي موجود در کشور و زیبایی‌های منحصر به ‌فرد نهفته در اين مناطق زير ظاهر خشک و خشن و رنج افزا ،‌ مغفول مانده است.

وي با اشاره به اينکه فلات ایران در کمربند آب و هوایی خشک جهانی قرار گرفته و برطبق آمار 32 میلیون و 500 هزار هکتار اقلیم کویری در کشور ما وجود دارد که در 18 استان کشور پراکنده اند، ادامه داد:‌ وسعت کویرهای ایران و ویژگی‌های آن کشورمان را به عنوان يکي از معروف‌ترین مناطق نيمه خشک جهان براي جذب طبيعت گردان مطرح خواهد کرد.

وي افزود: احياء، توسعه و بهره‌برداري اصولي از بيابان هاي موجود و حمايت پايدار و مستمر از منابع آب و خاك كشور از طريق مديريت علمي و رعايت اصول توسعه پايدار مي تواند ضمن حفظ زیستگاه اصلی پرندگان، چهارپایان و خزندگان و گونه هاي گياهي در 18 استان كويري و جلوگيري از تبديل اکوسيستم هاي طبيعي به بيابان، عرصه مناسبی را برای حضور گردشگران و رشد اقتصاد جوامع میزبان محلی فراهم مي کند.

انتهاي پيام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.