سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رئيس سازمان امور مالياتي خبر داد:

رشد 99 درصدي اخذ "ماليات بر ارزش افزوده" تا پايان خرداد

امسال اميدواريم که تمام اظهارنامه‌هاي مالياتي به صورت الکترونيکي اخذ شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، علي عسکري رئيس سازمان امور مالياتي در نشست خبري امروز خود با بيان اين مطلب گفت: براين اساس در سال جاري خدمت پرداخت الکترونيکي هم به منظور رفاه حال بيشتر موديان مالياتي فراهم شده ضمن آن که در اين ارتباط خدمت اعتبارسنجي الکترونيکي هم در نظر گرفته شده است.

وي تصريح کرد: ثبت نام از موديان مالياتي به صورت کاملا الکترونيکي بوده و اين کار براساس ماده 69 قانون ماليات‌هاي مکرر انجام مي شود ضمن آن که ليست حقوق هم براين اساس کاملا الکترونيکي شده است که اين کار باعث آسان تر شدن خدمت رساني به مردم و دريافت استعلامات مالياتي به منظور تسريع در دسترسي به پرونده‌هاي موديان مالياتي شده است.

وي در رابطه با آخرين آمارهاي مالياتي عنوان کرد: براساس آخرين آمارهاي موجود تاکنون 5 هزار و 69 ميليارد تومان ماليات مستقيم اخذ شده که رشد 14 درصدي را نشان مي‌دهد.

رئيس سازمان امور مالياتي ادامه داد: براساس آمار تا پايان خرداد ماه سال جاري 2 هزار و 365 ميليارد تومان ماليات بر ارزش افزوده از موديان مالياتي اخذ شده که اين رقم رشد 99 درصدي را به خود اختصاص داده است در مجموع درآمدهاي مالياتي کشور رشد 32 درصدي را با رقم 435 هزار ميليارد تومان به خود اختصاص داده است.

**مهلت موديان مالياتي تا پايان تيرماه است

علي عسکري در ادامه نشست خبري با تاکيد براين نکته که موديان مالياتي براي ارايه اظهارنامه‌هاي الکترونيکي خود فقط تا پايان تيرماه مهلت دارند گفت: در رابطه با اين موضوع بايد بگويم که اين اظهارنامه‌هاي اخذ شده از موديان مالياتي براساس نرخ 6 درصد ماليات بر ارزش افزوده که در سال جاري اخذ مي‌شود تعيين شده است.

وي ادامه داد: موديان مالياتي نبايد ارايه اظهارنامه‌هاي مالياتي خود را به روزهاي پاياني مهلت اعلام شده موکول کنند زيرا اين کار با توجه به نزديکي ماه مبارک رمضان باعث ايجاد مشکل براي خود موديان و مسئولان مالياتي مي‌شود.

وي در رابطه با مذاکرات انجام شده با اصناف براي اخذ ماليات در سال جاري تصريح کرد: در اين رابطه مذاکرات خوبي با اصناف انجام شده و سازمان امور مالياتي آمادگي کامل را دارد که در چارچوب قانون اقدام به اخذ اظهارنامه‌هاي مالياتي آن هم در قالب خود اظهاري از اصناف را انجام دهد.

وي ادامه داد: در اين رابطه ده صنف جديد ديگر به اصناف براي اخذ ماليات بر ارزش افزوده اضافه شدند که برخي از آن‌ها عبارتند از داروخانه‌ها، فروشندگان آهن آلات، سازندگان و فروشندگان طلا و جواهرات، فروشندگان لوازم صوتي و تصويري، فروشندگان انواع رايانه و قطعات آن، فروشندگان ماشين‌هاي اداري، لوازم خانگي، هتل و هتل آپارتمان، مشاوران املاک و مستغلات، تالارهاي پذيرايي، رستوران‌ها، چلوکبابي‌ها و اغذيه فروشي‌ها را شامل مي‌شود که اين صنوف تا پايان شهريور ماه مهلت دارند که اقدام به نصب صندوق در واحدهاي صنفي خود کنند.

عسکري در اين رابطه تصريح کرد: اين مهلت شامل واحدهاي صنفي که جزو اين ليست بوده و داراي صندوق هستند نيز مي‌شود زيرا بايد صندوق‌هاي خود را به تجهيزات مربوط به اخذ ماليات بر ارزش افزوده مجهز کنند.

**پيش بيني درآمدهاي مالياتي در بودجه سال 92

رئيس سازمان امور مالياتي در پاسخ به اين سوال که درآمدهاي مالياتي سال 92 را چگونه ارزيابي مي‌کنيد گفت: ارقام مالياتي پيش بيني شده از سوي سازمان 45 هزار و 851 ميليارد تومان در نظر گرفته شده که نسبت به عملکرد سال قبل رشد 42 درصدي را به خود اختصاص داده ضمن آن که درآمد مالياتي مصوب سال گذشته حدود 35 درصد رشد داشته است.

وي افزود: رشد اين رقم مربوط به ماليات بر ارزش افزوده است که در سه ماهه امسال ميزان رشد اخذ ماليات بر ارزش افزوده نسبت به سال گذشته 99 درصد بوده است.

وي در رابطه با اخذ کد اتباع خارجي به منظور اخذ ماليات اظهار داشت: امسال تسهيلاتي فراهم شده که اتباع خارجي مي‌توانند براساس آن اقدام به اخذ کد اقتصادي يا همان شماره اقتصادي کنند ضمن آن که عملکرد سازمان امور مالياتي در سه ماهه اول سال جاري بسيار خوب بوده است.

**رقم معوقات مالياتي حدود 10 هزار ميليارد تومان است

رئيس سازمان امور مالياتي در پاسخ به سوال ديگري در مورد معوقات مالياتي گفت: اين موضوع به لحاظ امکاناتي که در سازمان فراهم شده به صورت شفاف مشخص شده به طوري که اين معوقات مالياتي که از دهه 70 به بعد است رقم آن حدودا بالغ بر 10 هزار ميليارد تومان است که همان طور که گفته شد اين معوقه مربوط به دهه 70 به بعد است.

عسکري عنوان کرد: در سال‌هاي گذشته 60 درصد از معوقات مالياتي مربوط به جرايم و 40 درصد ماليات بوده است هم اکنون هم اين رقم تقريبا 60 درصد شامل جريمه‌ها و کمتر از 40 درصد آن مربوط به اصل ماليات است که از اين ميزان بخشي از آن مربوط به بخش دولتي، بخشي مربوط به بخش خصوصي و بقيه آن مربوط به کارت‌هاي بازرگاني است در رابطه با دولت بايد بگويم رايزني‌هاي خوبي در اين رابطه انجام شده هم چنين با بخش خصوصي اعم از اشخاص حقيقي و حقوقي هم مذاکرات خوبي انجام شده است.

**ليست ممنوع الخروجي‌هاي مالياتي
 
رئيس سازمان امور مالياتي در رابطه با ممنوع الخروجي‌هاي مالياتي اظهار داشت: اين ليست دائما در حال اضافه و کم شدن است به طوري که امسال ورودي‌هاي ممنوع الخروجي‌ها براساس آمار موجود منفي بوده زيرا بدهکاران مالياتي با مراجعه به سازمان امور مالياتي اقدامات مناسبي را براي حل و فصل بدهي‌هاي مالياتي خود براساس  تسهيلات در نظر گرفته شده در قانون انجام داده‌اند که اين تسهيلات براي واحدهاي توليدي و اشخاص حقوقي اعضاي هيئت‌مديره را شامل مي‌شود و فقط بدهکاران از سقف 500 ميليون تومان به بالا ممنوع الخروج مي‌شوند.

**معافيت‌هاي مالياتي

در ادامه عسکري در پاسخ به سوالي مربوط به معافيت مالياتي سينماگران تصريح کرد: در رابطه با سينماگران موضوع معافيت مالياتي براساس قانون اجرا مي‌شود. تمام معافيت‌هاي مالياتي براساس قانون اجرا مي‌شود.

در اين رابطه حسين وکيلي معاون ماليات‌هاي مستقيم سازمان امور مالياتي تصريح کرد: سينماگران ملزم به ارائه اظهارنامه مالياتي براساس قانون هستند و معافيت مالياتي آن‌ها براساس ارائه اظهارنامه اجرا مي‌شود.

در ادامه پناهي قائم مقام سازمان امور مالياتي در رابطه با بحث ماليات بر ارث عنوان کرد: نگرش جديدي در اين رابطه در غالب يک اصلاحيه در نظر گرفته شده که هر کس ارث يا اموالي داشته باشد فقط ماليات نقل و انتقال مربوط به ارث را پرداخت مي‌کند.

رئيس سازمان امور مالياتي درباره دستاوردهاي اين سازمان براساس طرح تحول نظام مالياتي گفت: در اين رابطه اجراي قانون ماليات بر ارزش افزوده تحولي بزرگ محسوب مي‌شود که از ابتدا تا سه ماهه اول سال جاري 23 هزار و 640 ميليارد تومان ماليات بر ارزش افزوده اخذ شده که رقمي بالغ بر 16 هزار و خرده‌اي ميليارد تومان عوارض در اختيار شهرداري‌ها قرار گرفته است.

وي عنوان کرد: پروژه ديگر اصلاح نظام مالياتي که در کميسيون اقتصادي مجلس در حال پيگيري است توسعه بسترهاي مربوط به اخذ ماليات براساس ماده 120 قانون برنامه پنجم توسعه است که باعث تجميع انواع عوارض در قالب اخذ ماليات در کشور شده است.

انتهاي پيام/
برچسب ها: اظهارنامه ، مالیات ، بورس
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.