سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بیماری شایع در ایرانی ها؛

700 هزار ایرانی مبتلا به سلیاک هستند

از جمله بیماری های شایع در ایرانی ها سلیاک است که به گندم و جو حساسیت دارند و در حال حاضر حدود 700 هزار ایرانی به سلیاک مبتلا هستند.

حسین علی مددی، فوق تخصص گوارش و تغذیه در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران، گفت: سلیاک، ‌بیماری ناشناخته ای است که افرادی که مبتلا به سلیاک هستند به گلوتن موجود در گندم و جو چاودار حساسیت دارند.

وی عنوان کرد: این بیماری از جمله بیماری های است که در ایران حدود 700 هزار نفر به آن مبتلا هستند.

وی تصریح کرد: از علایم این بیماری مشکلات غددی، اسهال، یبوست، دل درد و کاهش رشد است که گاهی برخی افراد از دوران کودکی متوجه بیماری خود نمی شوند و فرد تا بزرگسالی متوجه حساسیت خود به نان و بیسکویت و کلوچه های گلوتن دار نمی شود.

وی خاطر نشان کرد: البته در برخی سس مایونز،‌ماست ها،‌رب گوجه فرنگی، آدامس ها و خمیردندان ها گلوتن وجود دارد و هنوز در ایران مشخص نیست که کدام محصول به چه اندازه گلوتن وجود دارد.

وی در خصوص درمان این بیماری گفت: اولین راهکار، حذف گندم و جو از رژیم غذایی است و مواد غذایی که گلوتن در آنها وجود ندارد توصیه می شود.

علی مددی در ادامه افزود: 5 درصد دیابتی ها سلیاک دارند.تشخیص این بیماری از دوران 6 ماهگی به بعد که کودک به غذاهای کمکی روی می آورد، همچنین درمان این بیماری از لحظه تشخیص امکان پذیر است.

وی در خاتمه گفت: از جمله راه های تشخیص و درمان از طریق آزمایش خون،‌ آندوسکوپی، نمونه برداری از روده کوچک و یا بررسی ژنتیکی است. /ح
برچسب ها: سلیاک ، گندم ، گلوتن
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.