سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

"گلزارهاي محمدي" استان مرکزي؛ زمينه اي براي "اشتغال"

استان مرکزي رتبه اي در ميان استانهاي توليد کننده گل محمدي ندارد اما مناطقي در اين استان وجود دارد که چند قرن است که گل محمدي از آنها برداشت مي شود و ميانگين توليد نسبت به وسعت کشت بالاست که مي تواند زمينه مناسبي براي افزايش توليد باشد.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، عروجي کارشناس کشاورزي ميانگين برداشت گل محمدي را 2 تا 2 و نيم تن در کشور و در استان مرکزي 3 تن مي داند و مي گويد: استان مرکزي مستعد افزايش کاشت گل محمدي است که بايد به آن توجه شود.

استانهاي فارس، اصفهان و آذربايجان شرقي بيشترين توليد را از ميان بيش از 30 هزارتن در کشور دارند که زمينه توليد سالانه بيش از 15 ميليون ليتر گلاب در کشور است.

توليد گل در استان مرکزي سالانه به هزار تن مي رسد که از بيش از 200 هکتار اراضي کاشت گل محمدي به دست مي آيند.

مظفري رئيس جهادکشاورزي استان مرکزي مي گويد: نکته مهم در مورد گل محمدي استان را مستعد بودن خاک استان براي افزايش و توسعه توليد اين گل است که مي تواند استان مرکزي را پس از توانمندي هاي گل و گياهان زينتي در محلات، در زمينه کاشت و برداشت گل محمدي نيز سرآمد کند.

هم اکنون اراضي کشاورزي و مزروعي استان به حدود 13 هزار هکتار مي رسد که 30 درصد اين اراضي ظرفيت کاشت گل محمدي و توسعه اين نوع کشت را دارد.

نظري ازباغداران قديمي گل محمدي درخمين با اشاره به اينکه کشت گل محمدي زحمت کمتري نسبت به ساير کشت ها و از سوي ديگر بهره وري مالي بيشتري دارد مي گويد: گل محمدي نسبت به ساير گلها و کشت ها 30 درصد نياز آبي کمتر دارد و بسياري از مزارع و اراضي که دچار کمبود آب هستند را مي توان به کشت گل محمدي اختصاص داد.

او با اشاره به اينکه گل کشت گل محمدي سابقه اي حدود 2 قرن در شهرخمين دارد مي گويد: درآمد هرهکتارگل محمدي يک ميليون تومان است و درآمد زايي خوبي براي کشاورزان مي تواند داشته باشد.

هر هکتار گل محمدي زمينه اشتغال 16 نفر را فراهم مي کند و به گفته مدير باغباني اداره جهاد کشاورزي استان مرکزي هم اکنون 410 نفر در زمينه توليد گل و گلاب در اين استان مشغولند.

زارعي افزود: زمان برداشت گل محمدي از اواسط ارديبهشت تا پايان خرداد است و پيش بيني کرد تا پايان زمان برداشت ميزان گلهاي چيده شده به حدود 700 تن در سال جاري برسد.

او باغهاي گل محمدي استان مرکزي را در شهرهاي دليجان، محلات، خمين و ساوه بيان کرد و گفت: وسعت باغات گل محمدي استان به  230 هکتار مي رسد که مختص همين نوع گل است.

اين نوع گل زمينه اشتغال شغل هاي ديگري چون گلابگيري و زنبورداري را نيز فراهم مي کند.

توليد گلاب خالص در کشور به حدود شش هزار ليتر مي رسد که 200 ليتر آن از گل هاي محمدي استان مرکزي است.

گلاب خالص با آب مقطر مخلوط شده و تبديل به بيش از 15 ميليون ليتر گلاب قابل استفاده تبديل مي شود.

غلامي از گلابگيران خمين هم مي گويد: هر 5 کيلوگرم گل به يک کيلوگرم گلاب خالص تبديل مي شود و زمينه اشتغال 3 نفر را به طور مستقيم و غير مستقيم شامل توليد، حمل و توزيع کننده را  فراهم مي کند.

توسعه کشت گل محمدي از طريق برش ساقه و کاشت آن در زمين است و 3 بار از اسفند تا زمان برداشت آبياري مي شود.

وجين علف هرز و آبياري به موقع بار يک بوته گل را از 3کيلوگرم به 6کيلوگرم افزايش مي دهد.

اکبري ازگل کاران خمين هم مي گويد : کشت گل محمدي نياز به آب فراوان ندارد اما به همان اندازه اي که نيازمند است بايدتامين شود و درچنين وضعيتي مي توان به توسعه کشت گل محمدي فکر کرد.

انتهاي پيام/
برچسب ها: گل ، محمدی ، تولید ، وسعت
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.