سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رستمي در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

مهم‌ترين وظيفه رئيس جمهور آينده اجراي قانون اساسي است

يک وکيل دادگستري گفت: یكی از مهم‌ترین وظایف رئیس‌جمهور اجرای قانون اساسی می‌باشد و می‌تواند از طریق نظارت، كسب اطلاع، بازرسی و پیگیری اقدامات لازم را به‌عمل آورد و در صورت توقف یا عدم اجرای اصلی از اصول قانون اساسی به نحو مقتضی اقدام کند.

عباس رستمي در گفتگو با خبرنگار حقوقي قضايي باشگاه خبرنگاران، در رابطه با وظايف رياست جمهوري پس از انتخاب وي به عنوان رياست دولت اظهار داشت: قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در فصل نهم به قوه مجریه در اصل ۱۱۳ الی ۱۵۱پرداخته است.

وي ادامه داد:  یكی از مهم‌ترین وظایف رئیس‌جمهور اجرای قانون اساسی می‌باشد و می‌تواند از طریق نظارت، كسب اطلاع، بازرسی و پیگیری اقدامات لازم را به‌عمل آورد و در صورت توقف یا عدم اجرای اصلی از اصول قانون اساسی به نحو مقتضی اقدام کند.

اين وکيل دادگستري دومين شاخصه رئيس‌ جمهور را انتخاب و عزل وزیران دانست و گفت: به‌موجب اصل ۱۳۳ قانون اساسی، وزیران توسط رئیس‌جمهور تعیین و برای گرفتن رأی اعتماد به مجلس معرفی می‌شوند و همچنين بر كار وزیران نظارت كرده و با اتخاذ تدابیر لازم به هماهنگ ساختن تصمیمات وزیران اقدام می‌كند.

رستمي افزود: مسئولیت اقدامات وزیران را نيز بر عهده داشته و هر یك از وزیران مسئول اقدامات و وظايف خویش است و رئیس‌جمهور مسئول اقدامات وزراء در مقابل مجلس نيز می‌باشد.

اين حقوقدان توشیح قوانین و عهدنامه‌ها را از ديگر وظايف رياست جمهوري عنوان کرد و گفت: مصوبات قانونی و عهدنامه‌ها و مقاوله‌ نامه‌ها وقتی لازم‌ الأجرا می‌شوند كه از طرف رئیس‌جمهور رسماً امضاء و به مأموران اجرایی كشور ابلاغ شود و طبق اصل ۱۳۸ قانون اساسی هیأت وزیران می‌توانند برای انجام وظایف قانونی خود به وضع نظامات و آئین‌نامه‌های عمومی مبادرت كنند و ریاست جمهوری به‌عنوان رئیس هیأت وزیران می‌باشد؛ سفیران به پیشنهاد وزیر امور خارجه و تصویب رئیس‌جمهور تعیین می‌شوند.

وي تصريح کرد: اعطای نشان‌های دولتی از ديگر وظايف رياست جمهوري است که طبق اصل ۱۲۹ قانون اساسی اعطای نشان‌های دولتی با رئیس‌جمهور است و همچنين طبق اصل ۱۷۶ قانون اساسی به ‌منظور تأمین منافع ملی و پاسداری از انقلاب اسلامی و تمامیت ارضی و حاكمیت ملّی، شورای عالی امنیت ملی به ریاست رئیس‌جمهور تشكیل می‌شود.

اين وکيل دادگستري با اشاره به اولویت‌های کاری رئیس جمهور آینده خاطر نشان کرد: دولت آینده باید بیش از هر چیز دیگری از فشار گرانی‌ها بر مردم بکاهد ضمن اینکه علاوه بر توسعه روابط خارجی ایران با کشورهای مهم و اثر گذار دنیا باید بیش از پیش به توسعه علمی و فناوری در ایران کمک کند.

انتهاي پيام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.