سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

محمدجواد لاريجاني در گفتگوي ويژه خبري:

بعضي از نامزدها در بحث‌هاي خود منافع ملي را مراعات نكردند/ مردم با حضور پرشور در انتخابات حماسه آفريني خواهند كرد

دبير ستاد حقوق بشر قوه قضاييه گفت: توفيقات ما در مسئله هسته‌اي بسيار عظيم بوده و نبايد فکر کنيم در امر مذاکرات هسته‌اي شکست خورده‌ايم، اي كاش نامزدها در بحث‌هاي خود منافع ملي را رعايت مي‌كردند.

به گزارش خبرنگار حقوقي قضايي باشگاه خبرنگاران، "محمدجواد لاريجاني" شب گذشته در برنامه گفتگوي ويژه خبري به بررسي الزامات تحقق حماسه سياسي پرداخت.

دبير ستاد حقوق بشر قوه قضاييه در پاسخ به سوال اول مجري که از وي در خصوص ويژگي‌هاي انتخابات پرسيد گفت: در ابتدا بايد از صدا و سيما و کساني که در مسائل انتخابات دخيل بودند تشکر کنم زيرا بنده به عنوان يک شهروند و عضو شوراي نظارت صدا و سيما انصافا از برنامه‌هاي انتخاباتي استفاده كردم كه نسبت به سال‌هاي گذشته از لحاظ حرفه‌اي يک کارنامه بسيار خوبي را از خود به جاي گذاشت.

وي با اشاره به جايگاه جمهوري اسلامي ايران افزود: صدا و سيما تجربه جديدي را در دنيا باز کرد به گونه‌اي که در آن کانديداهاي رياست جمهوري براي تبليغات نيازي به پول ندارند يعني اگر کانديداها حرف حسابي دارند به اندازه کافي وقت به آن‌ها داده مي‌شود بدون اين که ريالي خرج کنند حرف‌هايشان را با ملت درميان مي‌گذارند.

* غرب بداند با انتخابات سياست خارجي ايران تغيير نمي‌کند

اين تحليلگر ارشد مسائل راهبردي با بيان اين که غرب بداند با انتخابات سياست خارجي ايران تغيير نمي‌کند، اظهار داشت: کشورهاي غربي مطمئن باشند که با انتخابات رياست جمهوري و روي کارآمدن هر دولتي، سياست خارجي ايران تغييري پيدا نمي‌کند بنابراين اين امر از نقاط قوت کشور به حساب مي‌آيد.

لاريجاني ادامه داد: البته ممکن است رئيس دولت تغييراتي در سياست خارجي براي پيشبرد راهبردهاي کشور داشته باشد که اين موضوع امر تازه‌اي نيست، اما اين که غرب تصور کند با انتخابات راهبرد سياست خارجي تغيير مي‌کند مرتکب اشتباه بسيار بزرگي شده است.

اين نظريه پرداز با بيان اين که برنامه‌هاي انتخاباتي نامزدها در صدا و سيما و مناظره‌ها فرصت کافي براي هشت نامزد يازدهمين دوره انتخابات رياست جمهوري فراهم کرد، گفت: اين اقدام صدا و سيما در شناخت مردم از کانديداها بسيار موثر بوده است.

وي با اشاره به اين که مردم منجي و سوپرمن نمي‌خواهند ادامه داد: مردم آدم‌هاي معقول، منضبط و وظيفه شناسي را مي‌خواهند که برسرکار بيايد.

اين تحليلگر ارشد مسائل راهبردي با اشاره به اين که امروزه نفوذ جمهوري اسلامي ايران در طول 300 سال گذشته بي سابقه بوده است، اظهار داشت: در چنين شرايطي نبايد از عباراتي هم چون پرتگاه استفاده شود زيرا دشمن از اين موضوع استفاده خواهد کرد چرا که امروزه کشور در اقتدار بالايي قرار دارد و سياه نمايي اشتباه محسوب مي‌شود.

اين تحليلگر سياسي با اشاره به تبليغات سوء شبکه‌هاي بيگانه و تناقضات مکرر آن‌ها در ارتباط با انتخابات کشورمان اظهار داشت: دشمنان و بيگانگان زماني مي‌گفتند انتخابات ايران واقعي نيست اين در حالي است که زماني ديگر از نبود همه سلايق در انتخابات سخن مي‌گفتند تا مردم را از نظام سرخورده کنند؛ اما مردم با هر گرايشي نامزدهاي مورد نظر خود را انتخاب مي‌کنند و از آن‌ها حمايت به عمل مي‌آورند که اين مسئله موجب ارتقاء جمهوري اسلامي ايران خواهد شد.

وي با يادآوري حوادث بعد از انتخابات 88 افزود: ملت ايران با بصيرت و هوشمندي در مقابل فتنه 88  ايستادند و اين در حالي بود كه تلاش‌هاي زيادي براي ساقط کردن نظام جمهوري اسلامي صورت دادند اما بايد گفت آن‌ها کوچکتر از آن هستند که به اين نظام آسيب جديد بزنند.

* فتنه 88 فتح الفتوح نظام بود

لاريجاني با اشاره به اين که فتنه 88 فتح الفتوح نظام بود تصريح کرد: غربي‌ها از خود محوري و مرض رواني در نگاه به ديگر کشورها رنج مي‌برند چرا که تلاش مي‌کنند در امور داخلي کشورهاي ديگردخالت کنند که نمونه بارز آن فتنه 88 بود.

اين تحليلگر ارشد مسائل راهبردي در ادامه با بيان اين که درک درست از شرايط و قول دقيق به مردم از مهمترين شاخصه رئيس‌جمهور اصلح به شمار مي‌رود گفت: خوشبختانه تا حدود زيادي نامزدها در تبليغات خود را به مردم شناساندند بنابراين مردم مي‌توانند با گرايش‌هاي مختلف به نامزد مورد نظر خود راي بدهند.

*کساني که نامزد هستند بايد رفتار معقول داشته باشند

لاريجاني با اشاره به اين که نامزدها بايد دقت کنند تا مصالح و منافع ملي در اظهارات و تبليغاتشان رعايت شود تا غرب از اين موضوعات سوء استفاده نکند اظهار داشت: کساني که نامزد هستند بايد رفتار معقول داشته باشند.

وي با اشاره به اين که غرب مي‌داند ما به دنبال بمب هسته‌اي نيستيم افزود: غربي‌ها مي‌خواهند ما را شهروند درجه دو بکنند به طوري که آن‌ها براي ما در زمينه‌ها مختلف حد قائل شدند در حالي که ما قائل به حد نيستيم.

لاريجاني تصريح كرد: کانديداهاي ما بايد توجه کنند که بحث هسته‌اي ما اين نيست که 5 سانتريفيوژ کم کنيم و پس فردا به آن اضافه کنيم زيرا بايد درست صورت مسئله را بفهميم و صورت مسئله اين است که ما ملت درجه يک دنيا هستيم و همان حقوقي که آمريکايي‌ها و اروپايي‌ها براي خود قائل هستند ما هم براي خودمان قائل هستيم.

اين کارشناس مسائل سياسي و استراتژي در ادامه با اشاره به اين که اگر آن‌ها مي‌توانند صنعت هسته‌اي خود را گسترش بدهند ما هم بايد بتوانيم اين کار را انجام دهيم گفت: اگر آن‌ها مي‌توانند موشک‌هاي خود را به کره ماه بفرستند پس ما هم بايد بتوانيم.

وي اضافه کرد: مگر آن‌ها براي توسعه فني خود حد گذاشتند پس چرا ما بايد حد بگذاريم بنابراين ما بايد بحث منافع ملي‌مان به خوبي دنبال کنيم.

* غرب بايد بداند از ما نمي‌تواند باج بگيرد

لاريجاني با اشاره به اين که برخي از انتقادات غربي ها به عرصه سياست خارجي كشور را وارد نمي داند، تصريح كرد: بايد از اين ظرفيت‌ها بيشتر استفاده کنيم غرب بايد بداند كه نمي‌تواند از ما باج بگيرد،  بنابراين هيچ يك از اين كانديداها در صورت پيروزي به غرب باج نخواهند داد.

وي با اشاره به اين که کانديداها نبايد به مسائل ساده لوحانه نگاه کنند افزود: کلمات و صحبت‌هاي کانديدا بايد معنادار باشد که غرب بداند اين‌ها آدم‌هاي زرنگي هستند.

لاريجاني با اشاره به اين که سياستمداران ما بايد در همه امور فرهيخته باشند ادامه داد: کانديداها بايد در مذاکرات خود مبتني بر چارچوب قانون و اختيارات سخن بگويند.

اين نظريه پرداز در پاسخ به سوال ديگري مبني براينکه چرا به مسائل ايران بيش از مسائل بقيه کشورها از سوي آمريکا و غرب توجه مي‌شود و تمامي اخبار مورد رصد قرار مي‌گيرد افزود: نفوذ ايران در منطقه در حال افزايش است و اين موضوع محصول تلاش‌ها و حقانيت ايران است.

وي با تاکيد براينکه غربي‌ها نمي‌توانند جلوي نفوذ ما را بگيرند تصريح كرد: نفوذ ما با سخن حق مدرانه است و اين نفوذ به مراتب روز به روز در حال پيشروي است.

*حضور فراگير ملت در انتخابات پيام‌هاي بسيار مهمي براي جهان دارد

اين تحليلگر مسائل راهبردي با تاکيد براينکه حضور فراگير ملت در انتخابات پيام‌هاي بسيار مهمي براي جهان دارد ادامه داد: ايران پديده قرن 21 است.

لاريجاني در ادامه با بيان اين که دستاوردهاي ما محصول ژست‌هاي سياسي نيست، اظهار داشت: محصول ما توانمندي واقعي و حرف‌هاي حق مدرانه است.

اين نظريه پرداز با بيان اين که اگر ما در برابر غربي‌ها در هر مسئله‌اي کوتاه بياييم آن‌ها اقدامات و زورگويي‌هاي خود را بر ما تحميل مي‌كنند، گفت: توانمندي ما ناشي از مباني نظام و انقلاب است و اين ميدان عظيمي براي تاثيرگذاري به شمار مي‌آيد.

وي با اشاره به اين که جمهوري اسلامي ايران با شتاب وسيع تري به عزت خودش مي‌افزايد ادامه داد: راه دفع تهاجمات اقتصادي اين است که ما با حضور فراگير و سخن قاطع بگوييم ملت ما راهش را ادامه خواهد داد و اين راه عزت را برنمي‌گردانيم.

لاريجاني با بيان اين که غربي‌ها منطق سکولار دارند بيان کرد: اکنون غربي‌ها در سوريه عقب نشيني کرده‌اند و اين موضوع به دليل شکست آن‌ها است.

* ما در مذاکرات هسته‌اي شکست نخورديم

اين کارشناس مسائل سياسي گفت: ما در مذاکرات هسته‌اي شکست نخورديم و استراتژي ما در امر هسته‌اي موفق بوده است.

اين نظريه پرداز با بيان اين که دنياي اسلام به استراتژي ايران حسرت مي‌خورد، تصريح کرد: همين استراتژي‌هاست که ما را موفق کرده زيرا اين استراتژي ما غرور آفرين بوده است و توفيقات بالايي را در اين زمينه به دست آورده‌ايم.

*بلوغ سياسي ما از دستاوردهاي عظيم انقلاب اسلامي است

وي در پاسخ به سوال ديگري مبني براينکه بلوغ سياسي ما چه تاثيري در انتخابات و حماسه سياسي دارد اضافه کرد: بلوغ سياسي ما از دستاوردهاي عظيم انقلاب اسلامي است و ملت ما داراي فرهيختگي سياسي هستند.

لاريجاني افزود: همه اقشار ايران حتي در روستاها مسائل بين‌المللي را مي‌فهمند و مي‌دانند که خط آمريکا و غرب و هم چنين خط عزت ما چيست.

وي با اشاره به اين که مردم به مسائل سياسي وارد شده‌اند افزود: فهم مردم از مسائل بين‌المللي درصد بالاي جهاني است.

اين کارشناس مسائل سياسي خاطر نشان ساخت: دستاوردهاي عظيم ما فتح بصيرت و فرهيختگي، بلوغ و رفتار سياسي ما را بالا برده‌اند و اين انتخابات يک بار ديگر با رفتار بالقوه مردم همراه خواهد شد.

لاريجاني با بيان اين که اغراض غرب نسبت به کشورها به ويژه انقلاب اسلامي باعث شده آن‌ها براي انتخابات بودجه در نظر بگيرند که طرح انتخابات نقطه شروع آن بود ادامه داد: در حال حاضر غرب مي‌خواهد القاء کند که کانديدايي نامزد آنها است در حالي که تمامي کانديداها در چارچوب نظام هستند.

وي تصريح كرد: ملت ايران روز جمعه با حضور پرشور پاي صندوق‌هاي راي حماسه آفريني خواهند كرد.

دبير ستاد حقوق بشر خاطرنشان کرد: جمهوري اسلامي آزادترين انتخابات را به نمايش مي‌گذارد و هر رايي که به صندوق ريخته مي‌شود داراي پيامي براي جهان است.

انتهاي پيام/
برچسب ها: نامزد ، انتخابات ، احزاب
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
پيروز
۱۱:۲۸ ۲۲ خرداد ۱۳۹۲
صحبت هاي ايشان بسيار منطقي وخوب، و به دور از حب وبغض سياسي بيان شد