سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کودکان مبتلا به آلرژی غذایی درمعرض خطر دریافت ناکافی انرژی هستند

کودکان مبتلا به آلرژی غذایی درمعرض خطر دریافت ناکافی انرژی به دلیل جایگزینی نامناسب در رژیم حذف مواد غذایی آلرژن هستند.

دکتر الهام طلاچیان فوق تخصص گوارش کودکان در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران افزود: محدودیت های رژیم غذایی ثانویه به آلرژی غذایی می تواند موجب تأخیر رشد و یا کمبود ریزمغذی ها (ویتامینها، مواد معدنی، عناصر کمیاب) و درشت مغذی های خاص (پروتئین، چربی، کربوهیدراتها) گردد. براساس مطالعات، این کودکان درمقایسه با کودکانی که آلرژی غذایی ندارند، دریافت کمتری از ریزمغذی هاو درشت مغذی ها و انرژی کلی داشته و باید به دقت پایش رشد شوند.


وی گفت: کودک مبتلا به آلرژی غذایی درمعرض خطر دریافت ناکافی انرژی به دلیل جایگزینی نامناسب در رژیم حذف مواد غذایی آلرژن است. به علاوه، مشکلات تغذیه ای مانند تنفر از غذا و محدودیت پذیرش انواع گوناگون غذا ممکن است در این کودکان روی داده و منجر به دریافت کم انرژی و مواد مغذی گردد. برخی از موارد آلرژی غذایی اغلب با بی اشتهایی و زود سیرشدن همراه هستند که بالقوه سبب کاهش دریافت انرژی میگردد.


این فوق تخصص گوارش کودکان تصریح کرد: نیاز انرژی تخمین زده شده در آنهایی که آلرژی غذایی دارند معمولاً مشابه سایرین است. یک مورد استثنا، بیماران مبتلا به درماتیت آتوپیک متوسط تا شدید است که ممکن است به دلیل اتلاف از سد پوستی صدمه دیده، نیاز بیشتری به پروتئین و انرژی داشته باشند.


طلاچیان اظهارکرد: بسیاری از منابع خوب پروتئین شامل شیر، تخم مرغ، سویا، ماهی، صدف، بادام زمینی و بادام درختی از آلرژنهای شایع هستند. زمانی که منابع پروتئینی باکیفیت از رژیم غذایی حذف می گردند، باید رژیم غذایی به دقت برنامه ریزی شود. 


وی خاطرنشان کرد: رژیم های حذف مواد غذایی جزءضروری اداره ی بیمار دچار آلرژی غذایی هستند. نباید براساس روشهای تشخیصی غیرمعتبر، اقدام به حذف غذاها نمود.این رژیم باید تحت نظارت دقیق انجام شود تا از تأمین تغذیه کافی اطمینان حاصل شود. این مسئله به خصوص در کودکان که کمبود تغذیه ای بر رشد و تکامل آنها تأثیر می گذارد اهمیت دارد. کمبود ویتامین و مواد معدنی و تأخیر رشد از عوارض این رژیم هستند.

برچسب ها: آلرژی ، غذا ، کودک
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.